هفت روز با زنان: التهاب داخلی، جوایز خارجی

آیدا قجر
 جرس: هفت روز با زنان این هفته پیرامون اخباری از التهاب در زیر پوست شهر، جوایز متعدد برای زنان ایران، دلگویه های مادران و همسران زندانیان و اخبار گوناگونی از آن سوی مرزها در حالی منتشر می شود که تب این التهاب دیگر نه فقط زیر پوست شهر بلکه تمام پیکر جامعه زنان را از آن خود کرده است.
زنان و زندان

وبسایت کلمه، در گزارشی مدعی شده است که آزار و فشار بر خانواده و کودکان نسرین ستوده بیش از پیش به اجرا در آمده است به طوریکه «مسئولان قضایی هر هفته به نسرین ستوده قول ملاقات حضوری می دهند ولی پس از مراجعه خانواده، این اجازه را به آنها نمیدهند. این در حالی است که خانواده ی ستوده؛ مادر، خواهر و برادرش نیز بیش از ۷ ماه است که از ملاقات کابینی با وی محروم هستند.

فاصله ملاقات های حضوری برای فرزندان ستوده، ۴ ماه است اما مسئولان پیش از این نیز از ۲۶ اسفند سال گذشته تا ۱۹ فروردین سال جاری ملاقات کابینی را نیز ممنوع کرده بودند.

به گزارش رسانه‌ها، فاطمه خردمند، همسر مسعود لواسانی، روزنامه نگار اصلاح طلب که اواسط دی ماه سال جاری توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به اوین منتقل شده بود، با وثیقه ۵۰ میلیون تومانی آزاد گردید. مسئولان مدعی شدند که این بازداشت به علت ارتباط وی با خانواده های زندانیان سیاسی بوده است.

زندان؛ همسران و مادران

طاهره طاهریان، مادر عماد بهاور در حالی با جرس به گفتگو نشسته است که به تازگی تحت عمل جراحی قرار گرفته و در بستر بیماری است؛ وی خواسته خود را اینگونه مطرح می کند «دوست داشتم عماد که پسر بزرگ من است بالای سرم باشد، مرتب خواب او را می بینم و دلتنگش هستم، نیازی به گفتن و تکرار ندارد که من چه وضعیتی دارم، نه تنها از مرخصی بلکه از ملاقات حضوری هم محروم هستیم، نزدیک شش ماه است که فقط از پشت شیشه او را می بینیم. در آخرین ملاقات فقط نگاهش میکردم، خواسته ما پیگیری پرونده عماد است که هنوز معلوم نیست در کجاست».

زلیخا موسوی، مادر حسین رونقی ملکی در پی ادامه فشار بر فرزندش با جرس به گفتگو نشست و روایت کرد «حسین در ملاقات با پدرش گفت دوباره برای مصاحبه تلویزیونی تحت فشار است. به خدا نمی دانم چرا این قدر این بچه ها را عذاب می دهند، این همه انفرادی و حکم سنگین و بازجویی و فشار و مریض کردنش کافی نبوده، دوباره شروع کرده اند».

موسوی در ادامه از ملاقات فرزندش در بیمارستان گفت و آنچه بین او و حسین‌اش گذشته بود را اینگونه توصیف کرد «به من گفت دوباره او را به بازپرسی برده اند و می خواهند حکمش را اضافه کنند، پانزده سال کم بوده حالا می خواهند یکسال دیگر هم اضافه کنند، من هم گفتم بهشان بگو این خیلی بی انصافی و کم است! بچه ام را دکتر نبردند، بهش مورفین تزریق کردند و الان یکی از کلیه هایش ۸۰ درصد و دیگری ۲۰ درصد از کار افتاده است».

پریناز حسینی، همسر محمدصدیق کبودوند در گفتگو با فعالان حقوق بشر خبر از وضعیت جسمی و روحی وی داده و گفت «همسرم روز به روز بیماری هایش عود می کند، ماه پیش هم که برای تست آزمایش به بیمارستان مدرس منتقل شد و پزشک تشخیص داد باید بستری شده و تحت عمل جراحی قرار گیرد اما مسئولان به هیچ عنوان برای این گفته ی پزشکان ارزشی قائل نشدند».

حسینی معتقد است همسرش به علت آگاهی نسبی در خصوص اوضاع و احوال فرزندش مبنی بر دچار بودن وی به لختگی خون در پا و فلج از این ناحیه، از لحاظ روحی در شرایط بدی قرار دارد اما «مسئولان حتی اجازه تماس تلفنی مداوم را نیز از وی دریغ می کنند». وی در ادامه از فشار بر خانواده های زندانیان گفته و تصریح کرد «شرایط را سخت تر از قبل کرده اند؛ به برخی از خانواده ها ملاقات حضوری نمی دهند و تلفن ها را نیز قطع کردند».

زیبنده غفوراین، همسر احمد میری، فعال سیاسی و دانشجویی در گفتگو با جرس مدعی شد «دادگاه هایی که برگزار می شود، نمایشی است، رئیس اطلاعات هر حکمی بخواهد صادر می‌کند. دادگاه سه بار تشکیل شد اما وکیل هیچ نقشی در دادگاه نداشت، رئیس اطلاعات اگر بخواهد می تواند همین امروز همسرم و دیگر زندانیان را آزاد کند اگر دلش نخواهد دوازده ماه که هیچ، می تواند دوازده سال هم آن ها را نگه دارد».

همسر قاسم شعله سعدی، وکیل و نماینده مردم شیراز در مجالس سوم و چهارم که از ۱۴ فروردین ماه در زندان اوین به سر می برد در گفتگو با جرس وضعیت جسمانی همسرش را نامناسب و نگران کننده توصیف و خاطرنشان کرد «همسرم مشکل نخاع دارند و از این موضوع رنج می برند، من به تمام ارگان هایی که باید نامه بنویسم، نوشته ام و شکایت کرده ام اما تاکنون هیچ پاسخی دریافت نکرده ام. طبق قانون ایشان باید تحمل کیفر نکرده و آزاد شوند اما همه پیگیری های ما بی نتیجه بوده است».

دختر علی اکبر سروش، زندانی سیاسی زندان متی کلای بابل، دلنوشته ای را برای پدرش با نام «یک روز سبز با پدر» نوشته و در اختیار جرس قرار داد «به راستی دیدن این ایام و احوالات، ما را مبهوت می کند! از کرامت انسانی و حقوق و ظایف یک شهروند گفتی، از آگاهی بخشی ات ترسیدند، از احساس مسئولیت در قبال سرنوشت ایران و شهروندانش، از کج روی های آشکار و ظلم های ناجوانمردانه گفتی، کلاس درست را گرفتند. از اندیشه و تفکر گفتی و جوابشان انفرادی بود. از ایمان و علم و پاک بودن گفتی و جوابشان دادگاه فرمایشی بود، پدر جان! بالاترین نشان ضعف، زندانی کردن صدای مخالف است که این را نیز در کارنامه بلندبالای خود ثبت کرده اند و با عزمی راسخ، این روزها پیوسته بدان مشغولند!».

زنان برتر؛ مدعای فرهنگ، برابری و آزادی

موسسه نوبل صلح طی بیانیه ای خواستار آزادی فوری رهبران جنبش سبز شد؛ به گزارش تارنمای موسسه زنان نوبل، این تشکل مستقل که توسط شیرین عبادی، برنده ایرانی جایزه صلح نوبل تاسیس شده و دیگر زنان برنده این جایزه از سراسر جهان عضو آن هستند، اعتراض خود را به حصر میرحسین موسوی، مهدی کروبی و زهرا رهنورد اعلام کرده است.

این موسسه در بیانیه خود ضمن انتقاد از ادامه این اقدام از آزادیخواهان و سازمان های حقوق بشری سراسر جهان تقاضا می کند که نسبت به سرنوشت زندانی های سیاسی و عقیدتی در ایران، بی اعتنا نبوده و برای ازادی و تامین امنیت جانی آنان، از هر ابزاری بهره گیرند.

فاطمه معتمدآریا، بازیگر مطرح سینمای ایران در هفته گذشته با حضور در شهر پاریس، جایزه «هانری لانگ لوا» را دریافت کرد. این جایزه به پاس سال ها فعالیت فرهنگی به وی تقدیم شد.

معتمدآریا در بیش از ۴۰ فیلم نقش آفرینی کرده اما از سال ۸۹ و پس از فشار بر هنرمندان ممنوع التصویر شده است.

به گزارش دویچه وله، جایزه «سوفی فون لاروش» برای «برابری جنسیتی» از سوی شهر اوفن باخ آلمان در ماه مارس سال جاری به پرستو فروهر اهدا می شود. ماریانه هرمن، نماینده هیات ژوری این جایزه، گفته است: «ما افتخار می کنیم که در شهر ما چنین زنان قدرتمند مهاجری هستند که الگوی زندگی اجتماعی و هنری این شهر را تحت تاثیر قرار میدهند». «سوفی فون لاروش» اولین نویسنده حرفه ای زن در قرن ۱۸ میلادی بوده است، این جایزه از سال ۲۰۰۸ هر دو سال یک بار به کسانی اهدا می شود که برای برابری جنسیتی دست به ابتکار عمل بزنند».


تشکیل ستاد «زن و خانواده» و مشکلات جدید زنان خانواده

بر اساس گزارش ایلنا، ستاد ملی زن و خانواده به هدف «تحکیم بنیاد خانواده و استوار ساختن روابط خانوادگی» و بر پایه ی «حفظ و ارتقاِء جایگاه زنان» تشکیل شد.

مریم مجتهدزاده، رئیس مرکز امور زنان و خانواده، اعضای ستاد را محمود احمدی نژاد به عنوان رئیس ستاد، محمدرضا رحیمی با سمت نائب رئیس و خود را دبیر معرفی کرد.

وی از «تشکل ملی کنترل و پیشگیری از طلاق» نیز به عنوان یکی از برنامه های این ستاد نام برد.

در حالی که محمود احمدی نژاد و معاون اول وی، محمدرضا رحیمی در حال برنامه ریزی فعالیت های ستاد «زن و خانواده» هستند، زنان خانواده با تغییر شرایط اقتصادی حاکم بر کشور با خطرات و مشکلات بیشتری دست و پنجه نرم می کنند.

خبرگزاری مهر به نقل از کارشناسان گزارش داده است که با بالا رفتن قیمت سکه «ازدواج دائم را از سکه انداخته و موجب افزایش میزان ازدواج های موقت می شود».

علی اصغر کیهان نیا، روانشناس و مشاور خانواده، معتقد است «به دلیل افزایش نرخ سکه، مهریه های دختران که بیشتر بر اساس سکه مشخص می شود نیز افزایش پیدا کرده و در نتیجه مردان که تمایل چندانی نیز به ازدواج نداشتند، کلا منصرف می شوند».

مهری حقانی در مقاله ای تحت عنوان «ازدواج از سکه افتاد» در وبسایت فرهیختگان مدعی شده است «با رسیدن قیمت سکه به بیش از یک میلیون تومان، این روزها ازدواج کردن در دولتی که با شعار تسهیل ازدواج بین جوانان آمده بود، دشوارتر شده است».

یکی دیگر از بحث‌ها پیرامون وضعیت زنان خانه دار، بیمه ی آنان بوده است، مریم مجتهدزاده در گفتگو با خبرگزاری مهر توضیح داد «پس از اجرای بخشنامه ابلاغی سازمان تامین اجتماعی و تعیین شرایط و ضوابط بیمه شدن زنان خانه دار در چارچوب بیمه حرف و مشاغل آزاد با مراجعات و پیگیری های بانوان متقاضی، در عمل به دلیل بالا بودن سهم بیمه گذار و درصد پایین کمک دولت، افراد مشمول چندان تمایلی به اجرای این طرح نداشته اند».

مخالفت با تفکیک جنسیتی کتابهای درسی

به گزارش خبرگزاری بین المللی وفا، نورالله حیدری دستنایی، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، تفکیک جنسیتی در کتب درسی را خلاف برنامه های راهبردی این وزارتخانه دانست و گفت «طرح چنین مساله پیش پا افتاده ای نباید در اولویت این وزارتخانه قرار گیرد».

وی معتقد است به علت وجود اشتراکات در موضوعات مربوط به دانش آموزان دختر و پسر نباید بر «اختلافات جنسیتی» آنان تاکید کرد به طوریکه «تفکیک جنسیتی در کتب درسی مانند ریاضی و علوم و سایر دروس قابل توجیه نیست و بیان اینگونه مسائل، شبهاتی را در جامعه پدید می آورد».

از سوی دیگر حمیدرضا حاجی بابایی وزیر آموزش و پرورش مدعی شد «این موضوع در بند ۲،۱۴ سند تحول بنیادین آمده است به طوریکه بر اساس تفاوت های جنسیتی دختران و پسران فضای آموزشی، آموزش و تربیت و کتاب های درسی دانش آموزان باید متناسب سازی شود».

این در حالی است که افرادی چون حجت الاسلام بهرام محمدیان، رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی درسی و مهدی نوید ادهم دبیر شورای عالی آموزش و پرورش در این خصوص سکوت می کنند.

زنان زیر پوست شهر

پوست ملتهب شهر، همیشه تب دار است؛ به گزارش خبرگزاری مهر، از هر ۱۰۰ زن، ۳۳ نفر مبتلا به سرطان سینه است. رشید رمضانی، رئيس اداره سرطان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مدعی شده است «این سرطان در بیشتر استان ها رتبه اول را دارد و همچنان رو به افزایش است، میانگین سن ابتلا به این بیماری ۴۵ سال است».

از سوی دیگر به گزارش بی بی سی در ادامه روند جمع آوری پروتزهای پستانی «پلی ایمپلنت» که از فرانسه آغاز شد، سعید رضا شاه مرادی، مدیر کل تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت ایران نیز از جمع آوری «سیلیکون های غیراستاندارد» در سطح کشور خبر داده و گفت «از زنان ایرانی که از این محصول استفاده کرده اند می خواهیم تا با مراجعه به پزشک از سلامت خود اطمینان حاصل کنند و در صورت تشخیص پزشک نسبت به خارج کردن این محصول اقدام کنند».

در هفته گذشته، جلسه محاکمه مردی که بر عروس سابق خود اسید پاشیده بود بدون حضور متهم برگزار شد؛ به گزارش خبرگزاری مهر، ۱۱ شهریور سال گذشته زنی ۲۶ ساله در محله ی شهرضای اصفهان قربانی این حادثه بود. وی در توضیح آن چه پیشتر رخ داده بود گفت «دو سال قبل به خاطر اختلافاتی که با شوهرم داشتم از او جدا شدم. دادگاه حضانت تنها پسرمان را به من داده بود و با آرایشگری مخارج خود و آرین را تهیه میکردم، پدر شوهرم چند بار از من خواست تا به همسر سابقم بازگردم اما من قبول نمی کردم، روز حادثه، پدر همسرم به بهانه گردش ما را بیرون برد وقتی بازگشتیم به من گفت آرین را به داخل ببر و بازگرد، برایش هدیه جالبی دارم، وقتی برگشتم گفت چشمانت را ببند، به محض این که چشمانم را بستم ناگهان ظرف اسید را به صورتم پاشید».

معصومه در دادگاه این هفته گفت «پزشکی قانونی در نظریه خود اعلام کرده است امکان قصاص چشم متهم وجود دارد به همین دلیل درخواست قصاص چشم و برای دیگر اعضای بدنم که دچار سوختگی شده اند نیز درخواست دیه دارم».

آن سوی مرزها

ویسلاوا شیمبورسکا، «بانوی شعر لهستان»، «موتزارت شعر» و برنده جایزه ادبی نوبل سال ۱۹۹۶، هفته گذشته بر اثر سرطان ریه در ۸۸ سالگی درگذشت. وی که شمار اشعارش به ۴۰۰ شعر رسیده بود در حالی برنده جایزه نوبل شد که تنها نیمی از اشعار را سروده بود. داوران کمیته ادبی نوبل وی را «موتزارت شعر» خوانده و این گونه توصیفش کرده بودند: «کسی که ظرافت‌های زبانی را با شور و هیجان های بتهوونی در هم آمیخته است».

به گزارش خبرگزاری وفا، نخستین زن لوکوموتیو ران خاورمیانه، مریم السفر، ۲۸ ساله و از دبی شناخته شد به طوریکه اکنون رانندگی قطارهای شهری را در سیستم متروی شهری بر عهده گرفته است اما کارشناسان بر این باورند که «این اتفاق ممکن است موجب تغییر وضعیت زندگی زنان در جهان عرب شود». این در حالی است که در عربستان سعودی، زنان همچنان از حق رانندگی محروم اند و سال گذشته زنی به جرم رانندگی به ۱۰ ضربه شلاق محکوم شده بود.

به گزارش وبسایت تغییر برای برابری دو جوان ترک، مجله ای برای زنان مسلمان و محجبه ای که به فکر مدهای جدید هستند راه اندازی کرده اند. ابراهیم بوراک بیرر و مهمت وککان اتای پس از دیدن عکس های مجله ای برای افرادی که تغییر جنسیت داده اند تهیه می شد تصمیم گرفتند برای رقابت و مبارزه با «برهنگی» چنین مجله ای را با نام «الا» به معنای «زیباترین» در استانبول طراحی و منتشر کنند. تیراژ ۳۰ هزارتایی این مجله و همچنین ۵۰۰۰ مشترک خارج از کشور نشان از موفقیت این اقدام است.

از سوی دیگر به گزارش شهرزادنیوز، نشریه «ملی گازته» که مجله ای سنت گرا و محافظه کار است خواستار برداشتن مجسمه ی برنزی که نمایانگر بدن عریان یک زن در شهر ادیرنه است، شدند. این مجسمه که با آغوشی باز و دستمالی در دست است نمایانگر «زن آزاد و مدرن» توصیف می شود. سخنگوی اتحادیه زنان ترکیه از این تقاضا به خشم آمده و گفت «علت خشم این محافظه کاران را نمی فهمم، این مجسمه از سال ۲۰۰۴ بر پا بوده است». این اتحادیه قصد دارد علیه تحریک کنندگان به دادگاه شکایت کند.

به گزارش بی بی سی فارسی، سه نفر از اعضای یک خانواده افغان که به کانادا مهاجرت کرده اند، در دادگاهی در این کشور، در خصوص پرونده قتل سه دختر نوجوان و همسر سابق مرد خانواده، مجرم شناخته شدند. این قتل در سال ۲۰۰۹ و به دلیل خواسته دختران مبنی بر داشتن دوست پسر رخ داده است. این در حالی است که محمد شفیع از نحوه ی پوشش دخترانش نیز ناراضی بود اما در این میان همسر سابقش مدافع دختران وی بود.

دویچه وله گزارش داده است که در هفته گذشته یک زن ۲۸ ساله ی افغان توسط شوهر و مادر شوهرش به قتل رسید. این زن جوان به جرم زاییدن سومین دختر، کشته شد. سید سرور حسینی، سخنگوی پلیس منطقه مدعی شده است که پیش از زایمان شوهر زن را تهدید کرده بود که اگر باز هم دختر باشد، او را خواهد کشت.

شهرزادنیوز گزارش کرده که فروش علنی لباس زیر در ازبکستان به دلیل «حفظ اخلاق» ممنوع شد. روزنامه آلمانی تاتس نیز نوشته، اکنون در جاهایی که لباس زیر زنان آویزان بود نوشته شده «زیر طبقی» فروخسته می شود.

اسلام کریموف، رئیس جمهور ۷۱ ساله ازبکستان که خود را سدی برابر اسلام گرایی افراطی معرفی میکند، از هر فرصتی برای کوبیدن شیوه زندگی غربی و سقوط ارزش ها استفاده می کند.

پس از بلژیک و فرانسه، دولت هلند نیز قانون ممنوعیت داشتن برقع و نقاب در اماکن عمومی را به تصویب رساند به طوریکه متخلفان از قانون به جریمه نقدی تا ۳۹۰ یورو محکوم می شوند. طبق آمار حدود ۱۵۰ زن در هلند به طور دائم از نقاب و برقع استفاده می کنند. دولت هلند معتقد است از این طریق بهتر می توان برابری حقوقی بین زن و مرد را در یک جامعه باز و چند فرهنگی تضمین کرد.

جامعه بین المللی حقوق بشر در شهر فرانکفورت آلمان، حضور ۱۲ نماینده زن مقابل ۴۸۶ نماینده مرد در انتخابات پارلمان مصر را «تکان دهنده» خواند.

از سوی دیگر به گزارش شهرزادنیوز، دولت موقت لیبی اعلام کرده است سهمیه ای به زنان در مجلس موسسان  اختصاص داده نمی شود اما نیمی از کاندیداهای احزاب را باید زنان تشکیل دهند.

هفته گذشته، قانون جدید خانواده در مالی با امضای آمادو تومانی توره، رئیس جمهور و مورد حمایت محافل اسلامی به تصویب رسید؛ این قانون زن را موظف به اطاعت از مرد کرده است.

آمادو تومانی معتقد است «از آنجا که همه احزاب از مدتی پیش خود را برای انتخابات آینده آماده می کنند، با تایید این قانون یکسویه به سود مردان، گرایش های اسلام گرایانه را در قانون بازتاب داده تا از حمایت آنان برخوردارد شوند».

طبق این قانون، مرد رئیس خانواده محسوب می شود و سن ازدواج دختران به ۱۶ سال و پسران به ۱۸ سال کاهش داده شده است.


0 comments:

ارسال یک نظر