پانه‌تا: ايران هنوز ساخت بمب اتم را آغاز نکرده است

پانه‌تا

"نباید هیچ گزینه‌ای را از نظر دور داشت ولی در این مقطع زمانی سیاست مسئولانه این است که مسیر تحریم و دیپلماسی به طور همزمان ادامه یابد."

لئون پانه‌تا، وزیر دفاع آمریکا، می‌گوید ایران علیرغم زمینه سازی برای ساخت سلاحهای اتمی هنوز اقدام به ساخت بمب هسته ای نکرده است.

او در اظهاراتی در شبکه تلویزیونی سی بی اس آمریکا (یکشنبه ۸ ژانویه) گفت: " آیا ایران سعی کرده بمب اتم بسازد؟ پاسخ منفیست. (اما) خط قرمز ما همین است که آنها ساخت بمب اتم را آغاز کنند."

وزیردفاع آمریکا همچنین در واکنش به انتقادات کاندیداهای ریاست جمهوری در حزب جمهوری خواه که خواستار حمله نظامی به ایران شده اند گفت که "نباید هیچ گزینه‌ای را از نظر دور داشت ولی در این مقطع زمانی سیاست مسئولانه این است که مسیر تحریم و دیپلماسی به طور همزمان ادامه یابد."

آقای پانه‌تا همچنان درباره حمله یک جانبه اسرائیل به ایران هشدار داد و گفت این عمل باعث واکنش نشان دادن ایران و به خطر افتادن نیروهای آمریکایی در منطقه خواهد شد.

او گفت: "ما معتقدیم بهترین راه حل، همکاری جامعه جهانی از جمله اسراییل برای حل این مشکل است."

آقای پانه‌تا که به همراه ژنرال پاتریک دیمپزی، ریس ستاد مشترک ارتش آمریکا، در این مصاحبه تلویزیونی شبکه سی بی اس شرکت کرده بود در پاسخ به این پرسش که اگر اسراییل علی رغم مخالفت دولت آمریکا به ایران حمله کند. چه خواهد شد؟ گفت: "ما در چنین شرایطی باید به فکر حفاظت از نیروهای‌مان در منطقه باشیم."

ژنرال دیمپزی هم تاکید کرد که ارتش آمریکا آماده مقابله با بستن تنگه هرمز توسط ایران است. او گفت ایران این توان را دارد که برای "مدت زمانی" تنگه هرمز را ببندد ولی ما هم این امکان را داریم که آنها را شکست دهیم و تنگه را مجداد باز کنیم.

هر چند لحن مقامات آمریکایی و سیاست مداران مخالف آقای اوباما در حزب جمهوری خواه نسبت به ایران در ماه‌های گذشته تندتر شده است اما این سخنان وزیر دفاع آمریکا نشان می دهد که ارزیابی کاخ سفید از توان و پیشرفت برنامه هسته ای ایران نسبت به آخرین گزارش دستگاه های اطلاعاتی آمریکا در سال ۲۰۰۷ میلادی تغییر چندانی نکرده است.

در این گزارش آمده بود که ایران از سال ۲۰۰۳ کار بر روی جنبه نظامی برنامه هسته ایش را متوقف کرده است و مقامات این کشور هنوز تصمیم به حرکت به سوی ساخت سلاح های اتمی نگرفته اند.

0 comments:

ارسال یک نظر