تاکید مقام نظامی ایران بر 'پاسخ آزار دهنده به حامیان ترور'

پیش از ترور مصطفی احمدی روشن، سه فیزیکدان ایرانی به نام های مسعود علیمحمدی، مجید شهریاری و فریدون عباسی هدف سوء قصدهایی جداگانه قرار گرفته بودند

در پی تاکید آیت‌الله خامنه‌ای بر لزوم "مجازات" عوامل ترور مصطفی احمدی روشن، مسعود جزایری، معاون ستادکل نیروهای مسلح ایران گفت که پاسخ این کشور به "حامیان تروریسم دولتی"، آزار دهنده خواهد بود.

به گزارش خبرگزاری فارس، آقای جزایری شنبه ۲۴ دی (۱۴ ژانویه) گفت: "درحال بررسی مجازات عاملین پشت صحنه و مزدوران میدانی ترور شهید احمدی روشن هستیم."

مصطفی احمدی روشن، معاون بازرگانی تاسیسات غنی‌سازی نطنز، روز ۲۱ دی در اثر انفجار یک بمب در منطقه سیدخندان تهران کشته شد.

در پی ترور آقای احمدی روشن، آیت‌الله خامنه‌ای تاکید کرد که جمهوری اسلامی هرگز از "مجازات مرتکبان این جنایت و عاملان پشت صحنه آن" چشم‌پوشی نخواهد کرد.

یک روز پس از کشته شدن معاون مرکز غنی سازی اورانیوم نطنز، حسین شریعتمداری، نماینده آیت الله خامنه ای در روزنامه کیهان، خواستار استفاده حکومت ایران از "حق قانونی برای مقابله به مثل" شده بود.

آقای شریعتمداری در مقاله ای تحت عنوان "بگرد تا بگردیم" نوشته بود که برای سیستم اطلاعاتی و امنیتی جمهوری اسلامی ایران "ترور نظامیان و مقامات اسرائیلی به آسانی امکان پذیر است".

مقام های حکومت ایران، دولت های اسرائیل، آمریکا و انگلیس را به دست داشتن در ترور مصطفی احمدی روشن و چند متخصص ایرانی دیگر در دو سال اخیر متهم کرده اند.

آمریکا ترور مصطفی احمدی روشن را محکوم و بریتانیا هرگونه دخالت در ترور او را رد کرده است، اما دولت اسرائیل تاکنون اتهام دخالت در ترور این متخصص ایرانی را با قاطعیت رد نکرده است.

مسعود جزایری امروز در توضیح چگونگی پاسخ تهران به ترور اخیر، بر احتمال "فعال‌سازی ظرفیت‌های ناشی از عمق استراتژیک انقلاب اسلامی" سخن گفته و افزوده است که "دشمنان ملت ایران به ویژه آمریکا، انگلیس و رژیم صهیونیستی باید پاسخگوی اقدامات خود باشند".

مسئولان نظامی و امنیتی ایران، معمولا از نیروهای متحد تهران در کشورهای منطقه به عنوان بخشی از "عمق استراتژیک" جمهوری اسلامی یاد می کنند.

یک "منبع امنیتی" ایران که نامش فاش نشده، اخیرا با تاکید بر آنکه این کشور به زودی وارد "فاز مقابله به مثل" خواهد شد، گفته بود: "پاسخ ایران فرامرزی و فرا منطقه ای است و از این راهبرد تبعیت می کند که هیچ کدام از آمران و مباشران این پروژه ها هرگز در هیچ نقطه ای نباید احساس امنیت کنند".

مسئولیت حفاظت از متخصصان هسته ای

پیش از آقای احمدی روشن، سه فیزیکدان ایرانی به نام های مسعود علیمحمدی، مجید شهریاری و فریدون عباسی دوانی در دو سال گذشته هدف سوء قصدهایی جداگانه قرار گرفتند و آقایان علیمحمدی و شهریاری بر اثر این سوء قصدها کشته شدند.

محمدعلی جعفری، فرمانده سپاه پاسداران ایران در تیر ماه گذشته گفته بود که سپاه پاسداران از یک سال پیش از آن وظیفه تامین حفاظت "دانشمندان هسته ای و شخصیت های علمی که ممکن است مورد هدف دشمنان انقلاب اسلامی باشند" را برعهده گرفته است.

اظهارات فرمانده سپاه در حالی بیان شد که در پی سوء قصد به جان مجید شهریاری و فریدون عباسی دوانی در آذر ۱۳۸۹، نسرین سلطان‌خواه، معاون فناوری رئیس‌جمهوری از تصمیم نهاد ریاست جمهوری برای تشکیل "تیم حفاظت ویژه از دانشمندان" خبر داده بود.

به دنبال این سوء قصدها، عباس جعفری دولت آبادی، دادستان تهران با انتقاد از عملکرد دستگاه اطلاعاتی گفته بود: "دستگاه‌های امنیتی باید ترورها را قاطعانه پیگیری و عوامل ترور را معرفی کنند و نگذارند که عاقبت این پرونده مانند پرونده استاد علیمحمدی شود."

در واکنش به این انتقاد، حیدر مصلحی وزیر اطلاعات با دفاع از عملکرد این وزارتخانه در پی گیری ترور مسعود علیمحمدی در دی ماه ۱۳۸۸ گفت که "دستگاه اطلاعاتی با امنیتی فرق می‌کند".

آقای مصلحی کار وزارت اطلاعات را تنها اطلاع رسانی در مورد مخاطرات امنیتی دانست و افزود که این وزارتخانه، گزارش‌های لازم را در مورد احتمال ترور دانشمندان ایرانی به "مسئولان مربوطه" ارائه کرده است.

0 comments:

ارسال یک نظر