'موساد در قالب سیا با جندالله همکاری می کرد'

شیرین جعفری

بی‌بی‌سی

مارک پری، تحلیلگر سیاست خارجی آمریکا می گوید که ماموران موساد با معرفی کردن خود در قالب ماموران سیا (سازمان اطلاعاتی آمریکا) به استخدام اعضای گروه جندالله پرداخته اند.

آقای پری (روز شنبه ۱۴ ژانویه - ۲۴ دی) در گفتگو با بی‌بی‌سی فارسی گفت که تحقیقات ۱۸ ماهه او نشان می دهد که ماموران سازمان اطلاعات اسرائیل (موساد) با معرفی کردن خود به عنوان مامور اطلاعاتی آمریکا (سیا) با اعضای گروه جندالله ارتباط برقرار کرده و تلاش کرده اند که آنها را استخدام کنند.

آقای پری که نتایج تحقیقات خود را در مجله فارن پالیسی (سیاست خارجی) منتشر کرده مدعی است که این اطلاعات را در میان یادداشت های سازمان اطلاعاتی آمریکا یافته که در سال پایانی دوره ریاست جمهوری جرج دبیلو بوش، رئیس جمهوری سابق آمریکا، نوشته شده اند.

با این حال روزنامه اسرائیلی هاآرتص، امروز (شنبه ۱۴ ژانویه - ۲۴ دی) به نقل از مقام های اسرائیلی عنوان کرد که ادعاهای آقای پری "اساسا غیر واقعی" است.

آقای پری این عملیات موساد را تحت عنوان عملیات "فالس فلگ" (پرچم دروغین) عنوان کرده و می گوید که ماموران اسرائیلی با پنهان کردن هویت سازمان خود از عنوان مامور آمریکایی سیا استفاده کرده اند.

مشروح گفتگو با مارک پری، تحلیلگر امور سیاست خارجی آمریکا و محقق تاریخی را در زیر بخوانید.

شما چقدر به صحت و درستی اطلاعات جمع آوری شده در گزارشی که منتشر کردید، اطمینان دارید؟

وجهه و اعتبار من به منابعی که از اونها کسب اطلاعات کردم، بستگی دارد. اگر آنها به من اطلاعات غلط بدهند (دروغ بگویند)، صحت کار من به عنوان یک خبرنگار زیر سوال می رود و حرفه من به عنوان یک نویسنده، خبرنگار و تحلیلگر پایان خواهد یافت.

من اطمینان کامل دارم که منابع حقیقت را به من گقته اند و این عملیات انجام گرفته است. درباره این گزارش شایعه های زیادی مطرح شده که مثلا مارک پری را کاخ سفید دعوت کرده و این اطلاعات را در اختیارش گذاشته و یا اینکه چرا حالا این گزارش منتشر شده است؟ اما واقعیت این است که زمان انتشار این گزارش خیلی اتفاقی بود.

من اصلا قصد نداشتم این گزارش را پیش از تایید نهایی آن منتشر کنم و اتفاقا تایید آن را با کمال تعجب عصر روز جمعه دریافت کردم. اما باز هم گزارش را منتشر نکردم و صبر کردم. فرصتی به کشورم دادم که درباره اش اگر جوابی دارد رسما اعلام کند. آنها جوابی ندادن اما مخالفتی هم نکردند.

امروز همزمان با انتشار گزارش شما، یک مقام اسرائیلی در روزنامه هاآرتص اعلام کرده که ادعای مطرح شده در این گزارش "بی اساس و غیر واقع" است، شما چه پاسخی برای این تکذیبیه دارید؟

من خیلی تعجب می کردم اگر می گفتند که گزارش مارک پری صد در صد درست است. یا مثلا اعلام کنند که ما همیشه خودمان را به عنوان اعضای سیا جا می زنیم و اصلا نگران روابط استراتژیک مان با آمریکا نیستیم.

گزارش هاآرتص را امروز خواندم و اصلا هم برایم تعجب آور نبود. آشکار است که آنها می گویند حقیقت نداشته است. اما چیزی که جالب است این است که این موضوع را قویا تکذیب نکردند. من دوستان زیادی در روزنامه های اسراییلی دارم و با لحن آنها آشنا هستم و با کسانی که در موساد کار می کردند صحبت کردم. آنچه که از این گزارش به نظر می رسد این است که آنها کمی شرمنده هستند. آنها برای دفاع از کشورشان هر کاری می کنند و حق هم دارند اما این عملیات نتیجه منفی در بر خواهد داشت.

شما از این عملیات موساد به عنوان "پرچم دروغین" نام بردید. در مورد این عملیات و سابقه استفاده از این روش چه اطلاعاتی دارید؟

عملیات "پرچم دروغین" همیشه مورد استفاده بوده و اسراییلی ها هم پیش تر از این نوع عملیات استفاده کرده اند. آنها خودشان را به عنوان آمریکایی جا زده اند. حتی در کشور خودمان آمریکا، ما هم پیش تر در این باره به آنها شکایت کردیم و خواهش کرده ایم این کار را انجام ندهند. این کار بیشتر در زمان جنگ سرد متداول بود که می توانستند خودشان را به جای عامل خارجی جا بزنند که ببینند واکنش دشمن چیست. اما امروز من مطمئن نیستم که چقدر از این روش استفاده می شود. من مامور اطلاعات نیستم. اما در حین تهیه این گزارش وقتی به منابع خودم موضوع را توضیح می دادم برای آنها خیلی عجیب نبود.

فکر می کنید فاش شدن این اطلاعات چه تاثیری بر همکاری های آمریکا و اسرائیل دست کم در سطح اطلاعاتی خواهد داشت؟

من تحقیقاتی را درباره جنگ جهانی دوم انجام داده ام و آنچه که در این تحقیقات متوجه شدم این بود که در جلسات بین متحدین گاهی درگیری های خیلی جدی هم رخ می داده اما در نهایت هر دو طرف با هم همکاری می کردند. در این مورد هم فرقی نمی کند. آمریکا و اسراییل دوستان استراتژیک یکدیگر هستند و این واقعیت تغییری نخواهد کرد.

با توجه به تمرکز تحقیق شما بر موساد و جندالله، آیا تحقیقات‌تان در مورد نحوه دستگیری عبدالمالک ریگی، رهبر سابق جندالله هم بود؟

در آن زمان ایران اعلام کرد که آقای ریگی را در مسیر پروازش از دبی به قرقیزستان دستگیر کرده است. من تلاش خودم را کردم که نشان دهم این واقعیت داشته است. اما خیلی سخت است که اطلاعات درباره یک فرود اجباری هواپیما را مخفی نگهداشت. من موفق نشدم تاییدی برای صحت این موضوع دریافت کنم. اما آنچه برای من مورد تایید قرار گرفت این بود که پاکستانی ها بر اساس درخواست ایرانی ها آقای ریگی را دستگیر کرده بودند. آنها هم او را به عنوان یک تروریست می شناسند و دولت پاکستان به آمریکا اعلام کرد که قرار است او را به ایرانی ها تحویل دهد و آمریکایی ها هم مخالفتی نشان ندادند.

من فکر می کنم احتمال درست بودن این سناریو بیشتر است. دست کم به این دلیل که پاکستان نمی خواهد جندالله عملیاتی را از داخل کشورش علیه ایران انجام دهد. این کار یک اقدام جنگی محسوب می شود و پاکستان می خواهد رابطه خوبی با ایران داشته باشد و تحویل دادن آقای ریگی به ایران می توانست نشانگر "حسن نیت" پاکستان باشد.

0 comments:

ارسال یک نظر