دکتر محمد ملکی جهت اجرای حکم حبس به زندان اوین فراخوانده شد

 جـــرس: دکتر محمد ملکی، فعال ملی و اولین رئیس دانشگاه بعد از انقلاب، برای اجرای حکم حبس به زندان اوین فرا خوانده شد.

منابع خبری جرس گزارش داده اند که روز دوشنبه سوم بهمن ماه، برگه احضاریه ای از سوی دادستانی تهران، جهت اجرای حکم زندان به دکتر محمد ملکی ابلاغ شد، که در این احضاریه از ایشان خواسته شده است تا ظرف مدت سه روز از زمان رویت نامه، خود را به زندان اوین، بخش اجرای احکام دادسرای شهید مقدس، معرفی نماید.

دکتر محمد ملکی که هم اکنون ۷۸ سال دارد، در جریان اعتراضات پس از انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸، در تاریخ ۳۱ مرداد ماه در منزل خود و درحالیکه در بستر بیماری بود بازداشت شد و مدت بیش از شش ماه را در زندان اوین گذراند. 
وی همچنین در طول دوران زندان بدلیل مشکلات جسمی و حمله قلبی چندین بار در بیمارستان بستری و نهایتا در اسفند سال ۸۸ از زندان آزاد شد.

بر اساس این گزارش، دکتر ملکی پس از آزادی از زندان، در تاریخ پنجم مرداد ماه امسال، بطور غیرعلنی محاکمه شد که وی بدلیل غیرقانونی دانستن دادگاه و در اعتراض به غیرعلنی بودن آن، در دادگاه از خود دفاع نکرد، تا اینکه سرانجام در مهر ماه امسال به جرم تبلیغ علیه نظام به یکسال حبس تعزیری محکوم گردید.

دکتر محمد ملکی که اولین رییس دانشگاه تهران بعد از انقلاب بوده است، از سال ۶۰ تا ۶۵ نیز بدلیل اعتراض به انقلاب فرهنگی در دانشگاهها (تعطیلی و تصفیه دانشگاهها)، به مدت پنج سال تحت سخت ترین شکنجه ها زندانی بوده و بار دیگر در اسفند ماه سال ۷۹ به همراه جمعی از فعالان ملی-مذهبی دستگیر شد و مدت بیش از شش ماه را در زندان انفرادی گذراند.

این فعال و مبارز با سابقه ملی، در شهریور ماه امسال در نامه ای سرگشاده به احمد شهید، گزارشگر ویژه شورای حقوق بشر سازمان ملل، شرح مختصری از شکنجه هایی که در زندانهای دوران مختلف دیده است را بازگو کرد و اعلام داشت حاضر است درباره مشاهدات خود از زندانها شهادت دهد.

گفتنی است، دکتر ملکی در ماههای اخیر، بدلیل نگارش این نامه احضار شده و مورد بازجویی قرار گرفت.

0 comments:

ارسال یک نظر