پیام رهبر ایران به مناسبت ترور مصطفی احمدی روشن

مصطفی احمدی روشن

مصطفی احمدی روشن، چهارمین فرد مرتبط با برنامه هسته‌ای ایران است که مورد ترور قرار می‌گیرد

آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر ایران، در پیامی به مناسبت ترور مصطفی احمدی روشن، معاون بازرگانی تاسیسات غنی‌سازی نطنز، نوشته که ایران "از مجازات مرتكبان این جنایت و عاملان پشت صحنه آن... هرگز چشم‌پوشی" نخواهد کرد.

مصطفی احمدی روشن، معاون بازرگانی تاسیسات غنی‌سازی نطنز، صبح روز چهارشنبه ۲۱ دی در اثر انفجار یک بمب در منطقه سیدخندان تهران کشته شد. این بمب توسط یک موتورسوار به ماشین آقای احمدی روشن چسبانده بود.

رهبر ایران در پیام خود ترور آقای احمدی روشن را "بزدلانه" توصیف کرده و نوشته که طراحان این ترور "هرگز جرأت نخواهند كرد به جنایت كثیف و پلید خود اعتراف كنند و مسئولیت آن را بپذیرند."

آیت‌الله خامنه‌ای، این ترور را حاصل عملیات "شبکه تروریزم بین‌الملل دولتی" خوانده و گفته که با طراحی یا همراهی سرویس‌های جاسوسی آمریکا و اسرائیل انجام شده است.

دلیل ترور از نظر آیت‌الله خامنه‌ای، "به بن‌بست رسیدن استكبار جهانی به سردستگی آمریكا و صهیونیزم، در مقابله با ملت مصمم و مؤمن و پیشرونده‌ ایران اسلامی است."

رهبر ایران پیش‌بینی کرده که عاملان این ترور به "اغراض خود نخواهند رسید".

آیت‌الله خامنه‌ای در پیام خود همچنین گفته که رشد علمی ایران قائم به فرد نیست، بلکه جنبشی است که از این پس هم ادامه خواهد داشت.

او سپس در پیام خود تاکید کرده که ایران از "مجازات مرتكبان این جنایت و عاملان پشت صحنه‌ آن هم هرگز چشم‌پوشی" نخواهد كرد.

آقای احمدی روشن چهارمین دانشمند هسته‌ای ایران است که در دو سال گذشته هدف بمب‌گذاری قرار گرفته است.

در همه موارد ایران، آمریکا و اسرائیل را متهم به طراحی این ترورها کرده است. آمریکا اما این اتهام‌ها را رد می‌کند.

لاریجانی: ترور نشانه ضعف اسرائیل است

علی لاریجانی، رئیس مجلس ایران که برای دیدار با مقام‌های ترکیه به این کشور سفر کرده هم در یک جلسه خبری به این موضوع پرداخت.

آقای لاریجانی مشخصا اسرائیلی‌ها را مورد خطاب قرار داد و گفت که "ترور دانشمند ایرانی نشان دهنده ضعف آنان است، آنان روش‌های دیگر را تجربه كردند، نتیجه نگرفتند و دست به ترور زدند."

به گفته رئیس مجلس ایران، کشتن دانشمندان هسته‌ای ایران "از نظر عملیاتی كار بی‌ارزشی است" و این کار را روشی غلط خواند.

همچون رهبر ایران، رئیس مجلس ایران هم گفت که برنامه هسته‌ای ایران ادامه خواهد داشت: "اسرائیل از نظر ذهنی خیلی عقب افتاده است كه اگر تصور بكند كه با ترور چهار نفر می‌تواند جلو فعالیت هسته‌ای ایران را بگیرد."

آقای لاریجانی سپس به انتقاد از کشورهای غربی پرداخت که به گفته او دم از دموکراسی می‌زنند و "در مورد این نوع حوادث سكوت می‌كنند و با پر رویی از اسرائیل حمایت می‌كنند."

در تحولی دیگر وزیر خارجه آمریکا، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید و در بریتانیا معاون خاورمیانه‌ای وزارت خارجه این کشور، هر گونه دخالت کشورهایشان در ترور آقای احمدی روشن را رد کردند و این عمل را محکوم کردند.

قربانیان ترور

بنابر گزارش‌ها، مصطفی احمدی روشن در سال ۱۳۷۷ تحصیل در رشته مهندسی شیمی را در دانشگاه صنعتی شریف در تهران آغاز کرد و در سال تحصیلی ۸۲-۱۳۸۱ از این دانشگاه فارغ التحصیل شد.

سه دانشمند هسته ای دیگر ایران نیز قبلا هدف بمبگذاری قرار گرفته بودند.

در آذر سال 1389، مسعود علی‌محمدی، استاد فیزیک دانشگاه تهران به شیوه‌ای مشابه در تهران کشته شد.

یک سال پس از آن نیز، مجید شهریاری، استاد فیزیک دانشگاه شهید بهشتی (ملی) تهران در اثر انفجار یک بمب مغناطیسی که به اتومبیل پژو ۴۰۵ او چسبانده شده بود، در نزدیکی این دانشگاه کشته شد.

در همان روز، انفجار دیگری در حوالی همین محل گزارش شد که ظاهرا هدف از آن، ترور فریدون عباسی دوانی، از استادان فیزیک دانشگاه شهید بهشتی بود اما این توطئه ترور به نتیجه نرسید و آقای عباسی دوانی مجروح شد.

ترور مصطفی احمدی روشن در زمانی صورت گرفته که تنش میان ایران و کشورهای غربی بر سر برنامه هسته‌ای این کشور به طور مرتب در حال افزایش است.

کشورهای غربی تحریم های ایران را شدت داده اند و ایران نیز تهدید کرده است که ممکن است تنگه هرمز را ببندد.

0 comments:

ارسال یک نظر