ابراز نگرانی 'عمیق' بریتانیا از موج جدید اعدام ها و بازداشت‌ها در ایران

معاون وزارت امور خارجه بریتانیا در امور خاورمیانه از وضعیت حقوق بشر در ایران ابراز نگرانی کرده است

الستر برت، معاون وزارت خارجه بریتانیا در امور خاورمیانه، از موج جدید اعدام ها و بازداشت ها در ایران "عمیقا" ابراز نگرانی کرده است.

آقای برت گفته است که این بازداشت ها "تردید‌های بیشتر و جدی‌تری درباره ادعای ایران مبنی بر پایبندی آن کشور به آزادی بیان به وجود آورده است."

آرش صادقی، پیمان پاک مهر، سهام الدین بورقانی، پرستو دوکوهکی، سعید مدنی، محمد سلیمانیان، فاطمه خردمند، احسان هوشمند، مرضیه رسولی و حسن فتحی از جمله روزنامه نگارانی هستند که اخیرا از سوی نهادهای امنیتی در ایران بازداشت شده اند.

آقای برت همچنین به صدور حکم اعدام برای سه ایرانی، به نام‌های سعید ملک‌پور، احمدرضا هاشم‌پور، و وحید اصغری به اتهام "فساد فی الارض" اشاره کرده و از ایران خواسته است که هرچه "سریعتر تمام این پرونده‌ها را مورد بازنگری قرار دهد."

معاون وزارت امور خارجه بریتانیا گفته است: "گزارش‌هایی وجود دارد که نشان می‌دهد ایران در سال جاری میلادی تا کنون حدود ٥٠ نفر را اعدام کرده، که شماری از آن‌ها به شکل زشت و زننده‌ای در ملاء عام انجام شده است. به این ترتیب روند حیرت‌انگیز استفاده بی‌رویه از مجازات اعدام که توسط سازمان ملل متحد محکوم شده بود، [در ایران] ادامه پیدا کرده است."

بنا بر گزارش‌های موثق، نیروهای امنیتی در موارد متعددی با ورود به منزل روزنامه نگاران اقدام به بازداشت و توقیف وسائل شخصی آنها کرده اند

گزارش های منتشر شده از سوی رسانه های رسمی در ایران حاکی از افزایش شمار اعدام ها و همچنین صدور احکام مجازات اعدام از سوی دادگاه های این کشور طی ماه های اخیر است.

سازمان غیر دولتی گزارشگران بدون مرز هم با انتشار گزارشی از موج جدید دستگیری روزنامه نگاران در ایران خبر داده است.

این سازمان می گوید که از احضار "بسیاری" از روزنامه نگاران و فعالان رسانه‌ای ایران به نهادهای امنیتی این کشور مطلع شده است.

بر اساس گزارش سازمان گزارشگران بدون مرز، در حال حاضر ٣٠ روزنامه‌نگار و ۲۴ وب‌نگار در ایران در زندان به سر می‌برند.

0 comments:

ارسال یک نظر