بازداشت استاد دانشگاه شریف در آمریکا

خبر - مردمک

آمریکا یک استاد مهندسی برق دانشگاه صنعتی شریف را به اتهام «نقض قوانین آمریکا با انتقال تجهیزات آزمایشگاهی به ایران» در کالیفرنیا بازداشت کرده است.

به گزارش خبرگزاری‌های خارجی، مجتبی عطاردی، دانشیار ۵۴ ساله این دانشگاه، نویسنده ده‌ها مقاله علمی که در زمینه میکروالکترونیک فعالیت دارد، هفتم دسامبر در فرودگاه لس‌آنجلس بازداشت شده است.

همچنین به نوشته یو. اس.‌ای تودی، او که از بیماری قلبی رنج می‌برد برای درمان به شهر محل سکونت برادرش در کالیفرنیا رفته بود و دفتر حفاظت منافع ایران در سفارت پاکستان  خبر بازداشت او را تائید کرده است.

روز گذشته ششم بهمن ماه او در دادگاه حضور یافت تا به دلیل بیماری خود با قرار وثیقه آزاد شود و تاکنون متیو دیوید کوهن وکیل او و همچنین سخنگوی دفتر دادستانی آمریکا در کالیفرنیا حاضر به پاسخ‌گویی درباره علت بازداشت او نشده‌اند.

پس از جلسهٔ ۱۰ دقیقه ای بازپرسی، خانواده او گفته اند که آقای عطاردی قرار است با وثیقه و تحت نظارت الکترونیک آزاد شود. آنها گفته اند آزادی او به خاطر دلایل پزشکی بوده است. این محقق پیش از این ۱ بار سکته کرده و ۲ حمله قلبی داشته و در ۱۴ ماه گذاشته ۲ عمل قلب داشته است.

اسوشیتدپرس به نقل از یک سخنگوی دانشگاه شریف که نخواسته نامش فاش شود، گزارش داده است که آقای عطاردی به اتهام «انتقال تجهیزات آزمایشگاهی از آمریکا به ایران» بازداشت شده است.

او تصریح کرده است که دانشگاه صنعتی شریف، فقط به کارهای صلح‌آمیز می‌پردازد و واقعیت این است که آقای عطاردی تنها یک استاد دانشگاه است و قصد داشته برای آزمایشگاه خود تجهیزاتی ساده خریداری کند.

با وجود اینکه خبرگزاری‌ها از بازداشت این استاد دانشگاه ایرانی در شش هفته گذشته خبر می‌دهند، اما تاکنون مقام‌های ایرانی نسبت به بازداشت این استاد دانشگاه صنعتی‌ شریف واکنش نشان نداده‌اند.

از زمان تصویب آخرین قطعنامه تحریمی شورای امنیت سازمان ملل در سال ۲۰۱۰، ایالات متحده نیز تحریم‌های یک‌جانبه‌ای برای کنترل فعالیت‌های هسته‌ای ایران اعمال کرده که از جمله آن‌ها صدور تکنولوژی به ایران است.

وزارت دادگستری ایالات متحده در نیمه مهر ماه نیز یک شهروند آمریکایی را به دلیل صادرات غیر قانونی قطعات کامپیوتری به ایران در دادگاه محاکمه و به پرداخت یک میلیون و ۲۵۰ هزار دلار جریمه و ۱۰ سال محرومیت از حق صادرات محکوم کرد.

پیش از این در مرداد ماه، داوود بنی‌عامری، ایرانی ۳۸ ساله‌ای که در شیکاگو زندگی می‌کرد، به جرم تلاش برای صادرات تجهیزات رادیویی و قطعات موشک از طریق امارات متحده عربی به ایران، در دادگاه فدرال به ۵۱ ماه زندان محکوم شد.

وزارت دادگستری ایالات متحده در آن زمان اعلام کرد که محاکمه او، سیزدهمین مورد در یک‌سال گذشته بوده است که یک یا چند نفر برای فروش لوازم دفاعی ممنوعه به ایران تلاش می‌کرده‌اند تحریم‌ها را دور بزند.

متهم دیگر این پرونده، آندرو تلمی، ایرانی ۴۰ ساله‌ای است که به تابعیت آمریکا درآمده و در کالیفرنیا زندگی می‌کند اما او فعلا آزاد است و در انتظار محاکمه به سر می‌برد.

همچنین اولریخ دیویس ۵۰ ساله، شهروند هلندی به اتهام تبانی برای فرستادن کالاهای ممنوعه، از جمله قطعات هواپیما و پروکسید هیدروژن در دادگاه فدرال آمریکا بازداشت شد و در صورت اثبات اتهام، حداکثر به ۲۰ سال زندان و یک میلیون دلار محکوم خواهد شد.

محمدرضا بانکی، پژوهشگر ایرانی- آمریکایی نیز سال گذشته بعد از آنکه از سوی خانواده‌اش در ایران‌ ۴.۳ میلیون دلار پول دریافت کرد، به دلیل نادیده گرفتن تحریم‌های ایالات متحده علیه ایران، به دو سال و نیم حبس محکوم شد.

در سال‌های گذشته محققان ایرانی به موضوعی برای کشمکش میان ایران و غرب بر سر برنامه‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی تبدیل شده‌اند.

طی دو سال گذشته چهار تن از کسانی که مقام‌های ایرانی از آن‌ها با عنوان «دانشمند هسته‌ای ایران» نام برده‌اند هدف ترور قرار گرفتند و سه نفر از آن‌ها کشته شدند و ایران، اسرائیل و امریکا را متهم به ترور کرده است.

در آخرین مورد، ماه گذشته مصطفی احمدی روشن، معاون بازرگانی تاسیسات هسته‌ای نطنز، فارغ‌التحصیل مهندسی شیمی از دانشگاه صنعتی شریف و «راننده» براثر انفجار یک «بمب مغناطیسی» در تهران کشته شدند.

0 comments:

ارسال یک نظر