سردرگمی در بازار ارز کشور با قیمت های متناقض بازار و بانک مرکزی

بنا به گزارش منابع خبری، سردرگمی در بازار ارز ایران بالا گرفته و صرافیها در مورد اجرای دستور العمل بانک مرکزی دچار بلا تکلیفی هستند.

 بر اساس آخرین گزارش ها، آخرین قیمت فروش هر دلار در بازار آزاد ارز، روز چهارشنبه به 1580 تومان کاهش پیدا کرده است.

 به گزارش خبرآنلاین، بانک مرکزی تلاش دارد قیمت دلار را در بازار آزاد به 1400 تومان برساند یعنی قیمت دلار آزاد را با نرخ دلار مسافری یکسان کند.

 بر اساس نرخ های بازار در آذرماه متوسط مابه التفاوت قیمت ارز آزاد و مسافری به حدود 173تومان رسیده بود و با افزایش قیمت دلار در نیمه اول دی ماه و همزمان با آغاز زمستان مابه التفاوت قیمت ارز مسافری و آزاد به 248 تومان افزایش پیدا کرده است و اوج گیری قیمت به حدود 1800 تومان باعث شده مداخله بانک مرکزی در بازار افزایش یابد.

 اما این بار بر خلاف روندهای پیشین که با دستکاری طرف عرضه به تعیین قیمت پرداخته است یعنی به صورت دستوری تلاش دارد قیمت ارز آزاد را کاهش داده و با ارز مسافری منطبق سازد.

 در حال حاضر قیمت ارز مسافری 1350 تومان اعلام شده است و بانک مرکزی به صرافی ها گفته است که دلار را در بازار باید به قیمت 1400 تومان عرضه کنند ولی مشکل اینجاست که بانک مرکزی هنوز توزیع دلار با قیمت مسافری را در بازار آغاز نکرده است و هیمن مسئله باعث قفل شدن معاملات در بازار ارز و سردر گمی دست اندر کاران بازار شده است.

 در حال حاضر با وجود آن که نرخ 1400 تومان بر تابلو برخی صرافی و بعضی جداول قیمتی سایت های اینترنتی درج شده ولی صرافی ها به دلیل آن چه که کمبود ارز در بازار و متوقف بودن توزیع ارز ارزان از سوی بانک مرکزی عنوان می کنند از فروش دلار زیر 1570 تومان امتناع می کنند.

 این در حالی است که صرافی ها از عرضه ارز 1350 تومانی از سوی بانک مرکزی به دلیل کمک به رونق بازار قفل شده ارز، استقبال می کنند ولی تاکنون به جز قیمت دستوری هنوز دستور دیگری از سوی بانک مرکزی صادر نشده است.

چهارشنبۀ نگران
 بر اساس آخرین گزارش ها، آخرین قیمت فروش هر دلار در بازار آزاد ارز، روز چهارشنبه به 1580 تومان کاهش پیدا کرده است.

 گزارش مذکور و شاهدان بازار می گویند: در پی اوج گیری قیمت دلار به حدود 1780 تومان در معاملات روز دو شنبه، طی دو روز گذشته این نرخ سیر نزولی داشته است و از آخرین قیمت 1620 تومانی روز سه شنبه امروز با آغاز معاملات بهای دلار به 1580 تومان کاهش پیدا کرده است.

 اما به نظر می رسد در پی اخلالی که در روز های گذشته در روند اطلاع رسانی سایت های مرجع اعلام قیمت بازار ایجاد شده، امروز قیمت هایی که توسط این سایت ها منتشر می شود نسبت به نرخ های بازار تفاوت فاحشی دارد، به طور مثال در حالی که امروز قیمت فروش حدود 1570 تا 1580 تومان برای هر دلار در نوسان است، سایت مثقال که گفته می شود فیلتر شده، در اولین اعلام قیمت های امروز خود قیمت فروش هر دلار را 1400 تومان اعلام کرده است.

 قابل ذکر است روز گذشته و در پی اختلال های پیش آمده در دسترسی به این سایت مرجع شایعاتی منتشر شد مبنی بر اینکه این سایتهای مرجع بازار آزاد با درخواست بانک مرکزی فیلتر شده اند ولی روابط عمومی بانک مرکزی این شایعات را تکذیب و عنوان کرد هیچ ممنوعیتی برای اعلام قیمت دلار از سوی بانک مرکزی وضع نشده است.ش

0 comments:

ارسال یک نظر