نامزدهای انتخاباتی ما در حبس هستند

کلمه- گروه اجتماعی:

انتخابات باید آزاد باشد، یعنی احزاب و مطبوعات آزاد باشند، یعنی مردم آزاد باشند تا به هرکس می خواهند رای بدهند، یعنی رای مردم همان است که نوشته اند نه آنکه خود می خواهند و می خوانند، یعنی نظامیان سازماندهی شده در انتخابات شرکت نکنند، یعنی فردای انتخابات، فعالین انتخاباتی بازداشت نشوند، یعنی جوانان به جرم شرکت در انتخابات راهی زندان نشوند، یعنی فرزندان این سرزمین برای باز پس گیری رای خود کشته نشوند. ما صبر می کنیم، ما تلاش می کنیم و بالاخره روزی انتخابات آزاد در سرزمین ما نیز برگزار می شود، اما تا زمانیکه انتخابات آزاد نیست و یاران ما در بند، نمی توانیم در انتخابات شرکت کنیم چرا که:

علیرضا بهشتی شیرازی، سیاستمدار، استاد دانشگاه و روزنامه‌نگار و از نزدیکترین مشاوران میرحسین موسوی است

علیرضا بهشتی شیرازی پس از انقلاب در حزب جمهوری اسلامی فعالیت داشت و مدتی نیز در روزنامه جمهوری اسلامی مشغول به فعالیت بود. او دبیر هیئت دولت در دوران نخست وزیری میرحسین موسوی بود و پس از کناره‌گیری موسوی از حکومت، در سکوت سیاسی به سر برد و انتشارات روزنه را تاسیس کرد. با اعلام کاندیداتوری موسوی، او یک بار دیگر به عرصه سیاست بازگشت و در مقام مشاور در کنار موسوی قرار گرفت. در آستانه انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸ سردبیر روزنامه کلمه سبز شد.

وی پس از حوادث روز عاشورای ۱۳۸۸ و در تاریخ ۷ دی ۱۳۸۸ بی هیچ اتهامی بازداشت و به زندان انفرادی منتقل و به پنج سال زندان محکوم شد. بهشتی پس از ۷۴ روز بازداشت در انفرادی، بالاخره درون زندان امکان ملاقات با خانواده را پیدا کرد. او تمام ۷۴ روز را در انفرادی به سر برده و دوباره به انفرادی منتقل شد. فرزند سید علیرضا بهشتی شیرازی در مورد وضعیت وی در زندان گفت:" پدرم را در بند ۲۰۹ زندان اوین با یک فردی که در زندان به شدت دچار بیماری روانی شده و همچنین با یک متهم جعل سند هم سلول کرده‌اند و وی در وضعیت خوبی به سر نمی‌برد. ایشان را به شدت تحت فشار قرار داده‌اند و می‌خواهند با این فشارها و هم سلولی با یک فرد بیمار روانی او را وادار کنند به تمام کارهایی که نکرده اعتراف کند اما من مطمئن هستم آنها سخت در اشتباهند، چون پدر من به دلیل اعتقادات خود زندانی شده نه به دلیل پست و مقام." میرحسین موسوی به همراه همسرش زهرا رهنورد در دیدار نوروزی خود با خانوادهٔ علیرضا بهشتی از استقامت وی در طول بیش از سه ماه بازداشت که همچنان ادامه دارد تقدیر کرد. بهشتی در ۱۱ مهر ۱۳۸۹ با قرار وثیقه ۵۰۰ میلیون تومانی آزاد شد اما در روز ۲۰ تیر ماه ۱۳۹۰ برای گذراندن ۴ سال و ۳ ماه از باقی مانده حکم ۵ ساله‌اش به اوین رفت. علیرضا بهشتی شیرازی در طول این دوسال نیز بارها با انتشار نوشته های متعدد سعی کرد تا نسبت به وضعیت کشور و بحران های پیش رو هشدارهای لازم را بدهد که همین نیز سبب شد تا برای بازگشت او به زندان مصمم تر شوند.

حسن اسدی زیدآبادی، فعال دانشجویی و حقوق بشر، متولد هشتم اردیبهشت ۱۳۶۳ در شهرستان سیرجان استان کرمان در جنوب ایران است

حسن فارغ التحصیل کارشناسی ارشد در رشته حقوق بشر از دانشگاه علامه طباطبایی است. او مسئولیت کمیته حقوق بشر «سازمان دانش آموختگان ایران (ادوار تحکیم وحدت)» به دبیر کلی احمدزیدآبادی را بر عهده داشت. او در انتخابات بحث برانگیز دهمین دوره ریاست جمهوری در خرداد ۸۸ از حامیان مهدی کروبی بود. حسن از اعضای اصلی کمیته حقوق بشر ستاد انتخاباتی مهدی کروبی و همراه با دیگر اعضای سازمان ادوار تحکیم وحدت، عضو ستاد شهروند آزاد (مطالبه محوران حامی برنامه های مهدی کروبی بود). او چهار ماه پس از انتخابات خرداد ۸۸ چون دیگر جوانان فعال در انتخابات بازداشت و پس از تحمل ۴۰ روز حبس و بازجویی از زندان اوین بیرون آمد. او در مرداد ۱۳۸۹ توسط نیروهای امنیتی در منزل اش بازداشت شد. عاطفه خلفی، همسر حسن، این بازداشت را «شوکه کننده» دانست. پس از چندماه دادگاه او را به اتهام «اجتماع و تبانی علیه نظام»، «تشویش اذهان عمومی» و «فعالیت تبلیغی علیه نظام» به پنج سال حبس محکوم کرد. حسن در خرداد ۹۰ به همراه یازده زندانی سیاسی دیگر در زندان اوین در اعتراض به قتل هاله سحابی (دختر عزت الله سحابی که در مراسم تشییع جنازه ی پدرش توسط مأموران امنیتی به قتل رسیده بود) و در اعتراض به بی توجهی مسئولان زندان به وضعیت هدی صابر، فعال خوش نامِ سیاسی، که در اثر اعتصاب غذا در زندان جانش را از دست داد، دست به اعتصاب غذای نامحدود زد. او در نامه ای که از زندان به بیرون فرستاد بیان کرده بود که «ما علیه دروغ به پا خاسته ایم» و «برای رسیدن به هدف باید هزینه داد». در پی اصرار فعالان اجتماعی و سیاسی بیرون از زندان، این دوازده نفر به اعتصاب غذای خود پایان دادند. حسن در ۵۰۰ روزی که از بازداشت اش می گذرد تنها ده روز را به مرخصی آمده است. وی این روزها را در زندان اوین می گذارند.

احمدرضا احمدپور، روحانی منتقد، عضو حزب جبهه ی مشارکت شاخه‌ی قم، وبلاگ نویس (پژواک خاموش)

این پژوهشگر حوزه که در تاریخ ۲۷ تیرماه سال جاری توسط مامورین اطلاعات قم دستگیر شد و سرانجام بعد از گذشت حدود ۴ ماه حکم محکومیت خود را از دادگاه تجدید نظر ویژه روحانیت قم دریافت کرد. احمد پور که در مهر ماه به سه سال حبس در زندان اهواز و ۱۰ سال تبعید به شهر ایذه محکوم شده بعد از اعتراض به حکم خود، متوجه شد که این حکم در دادگاه تجدید نظر نیز تایید شده است. اتهام احمد پور به دلیل نوشتن نامه به سازمان ملل بود که در پیرو این نامه به اتهامات سه گانه «نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی»، «تبلیغ علیه نظام» و «هتک حیثیت روحانیت» متهم شده بود.احمد پور در سال ۸۸ نیز به اتهام «اقدام علیه امنیت ملی» و «تبلیغ علیه نظام» و «هتک حیثیت روحانیت» به یک سال حبس محکوم شد که دوران حبس خود را در سال گذشته به پایان رسانده بود.

این در حالی است که وی از جانبازان جنگ و شیمیایی بوده و بنا به دستور پزشک باید تحت معاینه دائم باشد. با وجود تمام این مشکلات حکم ناعادلانه احمد پور تایید و جهت اجرا به او تفهیم شده است.

محمد توسلی عضو شورای مرکزی و رئیس دفتر سیاسی نهضت آزادی و اولین شهردار تهران پس از انقلاب سال ۵۷ در ایران بود

دختران وی سارا و لیلا توسلی و هم چنین داماد او فرید طاهری هم از بازداشت شدگان حوادث پس از انتخابات هستند. محمد توسلی قبل و بعد از انقلاب در سالهای ۵۴، ۶۷، ۶۹، ۸۰ و ۸۸ بازداشت و زندانی شد و تحت فشار قرار گرفته است. محمد توسلی در تاریخ آبان ماه سال۱۳۹۰ بازداشت و به زندان اوین منتقل. رسانه‌های وابسته به دولت ایران بازداشت وی به اتهام «تقلب و جعل امضا» اعلام کردند، اما دلیل بازداشت وی نامه‌ای بود که همراه ۱۴۳ تن از فعالان سیاسی در مورد انتخابات آینده در ایران به رئیس جمهوری پیشین ایران سیدمحمد خاتمی نوشته بود.

روز دوم؛ بهاره هدایت، جواد امام، مصطفی نیلی و محمدجواد مظفر

روز اول؛ افشین اسانلو، حمیدرضا ایزدبار، علی پور سلیمان و محمدحسین خوربک

0 comments:

ارسال یک نظر