'رهبر ایران آخرین فردی بود که به حصر موسوی و کروبی راضی شد'

باهنر: در نامه‌ام به رهبر ایران، احتمال پیروزی آقای موسوی را مطرح کردم

نایب رئیس مجلس ایران گفته است که آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، آخرین فردی بود که راضی شد برای میرحسین موسوی و مهدی کروبی، دو نامزد معترض آخرین انتخابات ریاست جمهوری ایران، "محدودیت خانگی" در نظر گرفته شود.

محمدرضا باهنر در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس گفت: "برخی دوستان می‌گفتند موسوی و کروبی را فورا باید اعدام کنیم که من به آنها گفتم این که این دو نفر را در میدان قیام اعدام کنیم، مشکل حل نخواهد شد."

او اضافه کرده است: "همه ما می‌فهمیدیم و می‌دانستیم که برای محدودیت خانگی آقای موسوی و کروبی، آخرین نفری که راضی شد، حضرت آقا (آیت‌الله خامنه‌ای) بود. قوه قضائیه ۶ ماه زودتر می‌خواست این دو نفر را محدود کند، اما آقا موافق نبود."

میرحسین موسوی و مهدی کروبی به همراه همسرانشان زهرا رهنورد و فاطمه کروبی، از روزهای پایانی بهمن سال ۱۳۸۹ در حصر خانگی قرار گرفتند.

محدودیت آمد و شد برای این دو رهبر مخالفان دولت ایران، در هفته‌های پیش از حصر خانگی آنها آغاز شده بود و پس از انتشار فراخوان راهپیمایی در روز ۲۵ بهمن ۱۳۸۹، فشار بر آنها شدت پیدا کرد.

در عین حال، در شهریور ۱۳۹۰ گزارش شد که به دنبال انتقال آقای کروبی به آپارتمانی جدید، همسر او از حصر خارج شده، ولی مهدی کروبی به تنهایی از سوی نیروهای امنیتی در حصر انفرادی است.

همچنین آقای باهنر که پیش از این گفته شده بود قبل از انتخابات ریاست جمهوری ایران، در نامه‌ای به رهبر جمهوری اسلامی از احتمال پیروزی میرحسین موسوی خبر داده است، با تایید ارائه چنین نامه‌ای به آقای خامنه‌ای، گفته است: "نامه‌ای شخصی و محرمانه نوشتم و هنوز هم فکر می‌کنم که در نگارش آن نامه به وظیفه خودم عمل کردم."

او توضیح داده است: "من ننوشتم که حتما مهندس موسوی پیروز می‌شود، بلکه احتمال پیروزی آقای موسوی را مطرح کردم. در آن نامه از احتمال تکرار دوم خرداد نوشتم و این جزو وظایف شرعی بنده بود."

آقای باهنر اضافه کرده است: "متن و لحن نامه نه تنها بوی حمایت از موسوی را نمی‌داد، بلکه یادآوری و تذکری بود که علی‌رغم میل اصولگرایان اگر موسوی پیروز شد، چه کنیم."

0 comments:

ارسال یک نظر