انتقال ۱۷ میلیارد دلار از ذخایر ایران به داخل

جرس: درحالیکه پیش از این گزارش هایی در خصوص انتقال ناگهانی ذخایر ارزی کشور به داخل منتشر و دلیل آن " پیشگیری از توقیف دارایی های ایران در نتیجۀ تحریم های بین المللی ذکر شده بود، روز یکشنبه و یک روز پس از اعلام تحریم بانک مرکزی ایران توسط آمریکا، رئیس کل بانک مرکزی از انتقال ۱۷ میلیارد دلار از ذخایر کشور به داخل و توزیع آن نزد بانک‌های غیردولتی برای تامین مالی پروژه‌ها و افزایش ۳ هزار میلیارد ریالی سرمایه این بانک خبر داد.

به گزارش مهر، محمود بهمنی در پنجاه و یکمین مجمع سالانه بانک مرکزی بهمنی تلاش‌های بانک مرکزی در سال‌های اخیر، رصد محورهای تحریم و جلوگیری از بلوکه شدن دارایی‌های خارجی کشور و در عین حال تامین نیازهای ارزی واردات کالایی و نیز نیازهای سرمایه‌ای پروژه‌های زیربنایی به ویژه در بخش‌های نفت و گاز و پتروشیمی را مناسب توصیف کرد.

رئیس کل بانک مرکزی بیان داشت: در همین راستا بانک مرکزی در سال ۱۳۸۹ با انتقال حدود ۱۷ میلیارد دلار از ذخایر کشور به داخل و توزیع آن نزد بانک‌های غیردولتی برای تامین مالی پروژه‌ها، انتشار اوراق مشارکت ارزی و همچنین تنوع بخشی به دارایی‌های خارجی (افزایش سهم طلا) و متنوع نمودن سبد ارزی، توانست از جریان تحولات بازارهای بین‌المللی نیز انتفاع ممکن را کسب کند.

این خبر همزمان با امضای قانون تحریم های امریکا علیه بانک مرکزی اعلام شد. باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا، روز شنبه، ۳۱ دسامبر (۱۰ دی)، قانون جدید بودجه دفاعی آمریکا را امضا کرد که تشدید تحریم‌های ایران، از جمله مجازات شرکت‌ها و موسسه‌های طرف معامله با بانک مرکزی این کشور را هم شامل می‌شود.بر اساس این قانون، دسترسی شرکت‌های خارجی طرف معامله با بانک مرکزی ایران به نظام مالی ایالات متحده منع می‌شود.

اعمال این محدودیت‌های جدید از سوی دولت آمریکا می‌تواند بر انتقال درآمدهای نفتی ایران تاثیر بگذارد و انتقال پول حاصل از فروش نفت به داخل این کشور را با دشواری‌هایی روبه‌رو کند.

در ماه‌های گذشته و در شرایطی که هیچ محدودیتی بر بانک مرکزی ایران اعمال نشده بود، این کشور در دریافت پول نفت خام خود به کشور هند با مشکلاتی روبه‌رو شد و دریافت این منابع مالی از هند، برای چندین ماه به تاخیر افتاد.

محمود بهمنی، رئیس کل بانک مرکزی ایران، تحریم این بانک را یک مانور سیاسی و "گزینه‌ای ناکام" خوانده و گفته است: "برخی غربی‌ها بحث سیاسی به راه می‌اندازند و استقلال بانک مرکزی را نادیده می‌گیرند. در تمام دنیا هم بانک‌های مرکزی وابسته به دولت‌ها نیستند، بنابراین تحریم بانک مرکزی غیراصولی و غیرمنطقی است."

0 comments:

ارسال یک نظر