علی مطهری دلایل رد صلاحیتش را رد کرد

علی مطهری: ولایت فقیه را ولایت مکتب و ایدئولوژی می دانم، نه ولایت شخص

علی مطهری و حمیدرضا کاتوزیان، دو نماینده اصولگرای مجلس ایران به رد صلاحیتشان برای شرکت در انتخابات مجلس ایران توسط هیئت‌های اجرایی وزارت کشور اعتراض کرده‌اند.

هفته گذشته هیئت‌های اجرایی در نخستین مرحله بررسی صلاحیت نامزدهای نمایندگی دوره بعدی مجلس ایران، صلاحیت تعداد زیادی از نمایندگان منتقد فعلی مجلس را رد کرده‌اند.

علی مطهری در نامه‌ای به وزارت کشور ایران دلایل اعلام‌شده برای رد صلاحیت خود از جمله عدم اعتقاد و التزام عملی به اسلام و عدم وفاداری به ولایت فقیه را رد کرده است.

او در بند مربوط به "عدم اعتقاد به اسلام" نوشته است: "وارد نیست زیرا: اشهد ان لا اله الا الله و اشهد ان محمدا رسول الله و اشهد ان علی ولی الله."

علی مطهری همچنین دلیل "عدم وفاداری به قانون اساسی" را وارد ندانسته و نوشته: "مگر این که مقصود برخی اصول قانون اساسی باشد که کلا در کشور فراموش شده و وفاداری به آن وجود ندارد، مانند برخی اصول فصل سوم قانون اساسی که مشتمل بر حقوق ملت است."

'برخورد قرون وسطایی'

آقای مطهری عدم وفاداری خود به ولایت فقیه را نیز رد کرده و نوشته است که برداشت او از اصل ولایت فقیه این است که "در احکام حکومتی باید اطاعت محض باشد اما در سایر امور هر کس آزاد است که نظر خود را ابراز کند هر چند که مخالف نظر رهبر باشد."

او در نامه خود با استناد به سخنان آیت الله خامنه‌ای نوشته "ولی فقیه، انتقادپذیر و در مقابل مردم پاسخگوست" و "از برداشت غلط برخی دوستان نادان انقلاب" از مفهوم ولایت فقیه انتقاد کرده است.

این نماینده اصولگرای مجلس که از منتقدان عملکرد دولت محمود احمدی نژاد است، در بخش دیگری از نامه‌اش نوشته است: "البته وفاداری و التزام عملی اینجانب به اصل ولایت فقیه به آن شدت نیست که یازده روز در مقابل حکم ابقای وزیر اطلاعات مقاومت و خانه‌نشینی کنم."

اشاره آقای مطهری در این بخش از نامه به غیبت ۱۱ روزه محمود احمدی نژاد بعد از مخالفت رهبر جمهوری اسلامی با استعفای وزیر اطلاعات ایران است.

علی مطهری در انتهای نامه خود روش هیئت‌های اجرایی در تایید صلاحیت‌ها را یادآور "نوع برخورد کلیسای کاتولیک در قرون وسطی با مردم" دانسته که به نوشته او "منجر به رویگردانی مردم اروپا از دین و ایمان شد."

پی گیری حوادث بعد از انتخابات، دلیل رد صلاحیت

حمیدرضا کاتوزیان، علیرضا محجوب، علی عباسپور تهرانی، فاطمه آجر لو، عباسعلی‌نورا، پیمان فروزش، قدرت الله علیخانی و داریوش قنبری از جمله رد صلاحیت شدگان هستند.

آقای کاتوزیان به سایت خبرآ«لاین گفته است که در ابتدا قصد کناره گیری از حضور در انتخابات مجلس نهم را داشته، اما با درخواست علی لاریجانی، رئیس مجلس ایران به رد شدن صلاحیتش توسط هیئت های اجرایی اعتراض کرده است.

آقای کاتوزیان که از نمایندگان اصولگرای مجلس است، رویکرد دولت در رد صلاحیت ها را "تنگ نظرانه" خوانده و "پیگیری مسائل بعد از انتخابات ۸۸" را دلیل رد صلاحیت شدنش دانسته است.

آقای کاتوزیان از اعضای کمیته تحقیقی بود که مجلس ایران برای رسیدگی به حوادث و اعتراض های بعد از انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸ در ایران تشکیل داد.

0 comments:

ارسال یک نظر