بیش از ۴۴۰۰ مورد نقض حقوق بشر در دی ماه ۹۰

گزارش فعالان حقوق بشر در ایران
 جـــرس: در محدوده زمانی دیماه سال ۱۳۹۰ تعداد ۲۴۱ گزارش از سوی حداقل ۵۳ منبع خبری یا حقوقی انتشار یافته، که نشان می دهد ۴۴۰۳ مورد نقض حقوق که ۱۴۳۹ مورد آن نقض مستقیم حقوق بنیادین بشر می باشد، در ایران اتفاق افتاده است.

به گزارش ارگان خبری این مجموعه، تعداد ۲۹۶۴ مورد از ۴۴۰۳ مورد نقض حقوق بشر نیز، نقض معاهدات بین المللی ارزیابی شده است.

بر اساس این گزارش همچنین میزان موارد نقض حقوق بشر در دی ماه، نسبت به ماه مشابه سال قبل ۱۳% افزایش و نسبت به ماه قبل نیز ۲۳% افزایش داشته است.

در گزارش دی ماه، صدها مورد نقض حقوق کارگری، اقلیت‌های مذهبی، اقلیت‌های قومی-ملی، اصناف، فرهنگی، زنان، کودکان، دانشجویان و زندانیان مورد بررسی واقع شده و موارد تهدید و محدود سازی آزادی اندیشه و بیان و همچنین صدور و اجرای احکام اعدام نیز مورد بررسی و بازخوانی و فهرست بندی و نمودار قرار گرفته است.

در مقدمۀ گزارش دی ماه ۱۳۹۰ آمده است که در طول ماه گذشته و علاوه بر اینکه دستکم ۵۶ تن از آغاز سال جدید میلادی(کمتر از بیست روز) توسط دستگاه قضایی-امنیتی در نقاط مختلف کشور از راه حلق آویز اعدام شدند، قاضی صلواتی، رئیس شعبه‌ی ۱۵ دادگاه انقلاب تهران، خود به تنهایی سه حکم مرگ صادر کرده است

. بر همین اساس جواد لاری، زندانی سیاسی محبوس در زندان اوین که دیوان عالی پرونده‌‌ی ایشان را به علت نقص به این شعبه بازگردانده بود، مجدداً از سوی وی محارب شناخته شده و به اعدام محکوم شد. هم چنین امیر میرزایی حکمتی، شهروند آمریکایی ایرانی تبار نیز به اتهام جاسوسی به اعدام محکوم شد. از سوی دیگر نیز حکم اعدام وحید اصغری، فعال سایبری با گذشت یک ماه از برگزاری دادگاه به وی ابلاغ گردید.

مضاف بر این علی و حبیب افشاری، دو شهروند اهل مهاباد به اتهام محاربه از طریق فعالیت تبلیغی و عضویت در یک حزب مخالف نظام، از سوی دادگاه انقلاب این شهر به اعدام محکوم شدند.

در رابطه با صدور احکام اعدام برای فعالین سایبری(معروف به پرونده‌ی مضلین)، خانواده‌ی سعید ملک‌پور هم، از تایید حکم اعدام او در شعبه‌ی ۳۲ دیوان عالی کشور خبر داده و اعلام کردند جان این زندانی در خطر است.از سوی دیگر شورای فرهنگ عمومی کشور، بنا به گزارش‌های مسئولان ارشاد در مورد وضعیت "خانه سینما" داوری کرد و در نهایت این نهاد صنفی را غیر قانونی دانست پس از آن نیز شورای عالی سینما با رأی حداکثری تصمیم به انحلال خانه سینما گرفت.

همچنین در آستانه‌ی برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی هم، بازداشت روزنامه نگاران و فعالان سیاسی- مدنی شدت گرفته است و در این خصوص بایستی به بازداشت سهام‌الدین بورقانی، مرضیه رسولی، پرستو دوکوهی، آرش صادقی، محمد سلیمانی‌نیا، پیمان پاکمهر، مهدی خزعلی، سعید مدنی، فاطمه خردمند، محمود دردکشان، احسان هوشمند و بازداشت و احضار بسیاری دیگر اشاره کرد.

0 comments:

ارسال یک نظر