جای خالی رحیم مشایی در آغاز سفر احمدی نژاد به آمریکای لاتین

اسفندیار رحیم مشایی، رئیس دفتر محمود احمدی نژاد در عکس ها و تصاویری که از مراسم بدرقه رئیس جمهور در فرودگاه مهرآباد تهران از جمله در تلویزیون دولتی این کشور پخش شده، حاضر نیست.

آقای رحیم مشایی تاکنون در تمامی سفرهای خارجی محمود احمدی نژاد همراه او بوده اما نام او در فهرست مقام هایی که همراه رئیس جمهور به کشورهای آمریکای لاتین می روند، نیست و در عکس های مراسم بدرقه هم حضور ندارد.

با این همه مشخص نیست که او در شمار اعضای هیات بلندپایه ایرانی که به کشورهای آمریکای لاتین سفر کرده، حضور دارد یا خیر.

همراه هیات اما خارج از تالار

همزمان با افزایش دور تازه ای از فشارها به آقای رحیم مشایی در ماه های اخیر، او در برنامه های رسمی کمتر در کنار رئیس جمهور دیده می شود.

از جمله در آخرین سفر رئیس جمهور ایران به نیویورک برای سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل، بر خلاف سال های گذشته آقای رحیم مشایی در جمع هیات ایرانی در تالار مجمع حضور نداشت اما همراه مقام های ایرانی به نیویورک سفر کرده بود.

به نظر می رسد که مقام های دولتی برای کاهش فشار فزاینده مخالفان و منتقدان از دیده شدن آقای رحیم مشایی در انظار عمومی خودداری می کنند.

پس از قهر یازده روزه آقای احمدی نژاد و بالا گرفتن انتقادها از دولت و چهره های نزدیک به رئیس جمهور که طرفداران آیت الله علی خامنه ای رهبر ایران آنها را "جریان انحرافی" می خوانند، غیبت آقای رحیم مشایی باعث بالا گرفتن برخی از شایعات درباره بازداشت و حصر خانگی او شده بود.

پایان دادن به شایعه حصر خانگی در حضور خبرنگاران

آقای احمدی نژاد پس از این موضوع در پایان یکی از جلسات هیات دولت در خردادماه سال جاری خورشیدی و در حضور خبرنگاران دقایقی در کنار آقای رحیم مشایی ایستاد تا با ثبت این لحظات توسط عکاسان به شایعه بازداشت رئیس دفترش پایان دهد.

در پایان یکی از جلسات هیات دولت در خردادماه سال جاری خورشیدی و در حضور خبرنگاران آقای احمدی نژاد دقایقی در کنار آقای رحیم مشایی ایستاد تا به شایعه بازداشت رئیس دفترش پایان دهد

با این همه در ماه های اخیر و پس از بازداشت شماری از سیاستمدارانی که منتقدان دولت نزدیک به جریان انحرافی می خوانند، آقای رحیم مشایی کمتر به اظهار نظر و سخنرانی پرداخته است.

علی اکبر جوانفکر، از دیگر نزدیکان آقای احمدی نژاد و مدیر عامل خبرگزاری رسمی جمهور اسلامی اخیرا از دور تازه ای فشارها به آقای رحیم مشایی انتقاد کرده بود.

آقای جوانفکر در پاسخ به سئوالی درباره علت سکوت رئیس دفتر رئیس جمهور گفته بود وقتی آقای مشایی حرف می زند منتقدان می گویند که چرا حرف می زند و وقتی مثل حالا سکوت می کند منتقدان می گوید چرا ساکت است.

گفته های آقای رحیم مشایی درباره دوستی مردم ایران و اسرائیل و "به پایان رسیدن دوره اسلامگرایی" باعث انتقادهای شدیدالحنی شده بود.

آقای احمدی نژاد در دور دوم ریاست جمهوری خود آقای رحیم مشایی را که رئیس سازمان میراث فرهنگی بود به معاون اولی رئیس جمهور منصوب کرد اما با مخالفت آیت الله خامنه ای با این انتصاب، او را به ریاست دفتر رئیس جمهور برگزید.

در سکوت و سایه

دور تازه ای از فشارها به اسفندیار رحیم مشایی پیش از این با سخنرانی احمد توکلی، رئیس مرکز پژوهش های مجلس و از نمایندگان پارلمان ایران آغاز شده است.

آقای توکلی اخیرا در جریان یک سخنرانی در شهر مشهد گفته بود اسفندیار رحیم مشایی در زمانی که رئیس سازمان میراث فرهنگی بود در یکی از سفرهای خارجی اش "با سفیر اسبق آمریکا در اسرائیل" دیدار کرده است.

پایگاه اطلاع رسانی دولت ایران یک روز پس از انتشار سخنرانی آقای توکلی، موضوع را تکذیب کرده و گفته حق شکایت را برای خود محفوظ می داند.

آقای توکلی گفته بود"آقای رحیم مشایی در مدت پنج سال ۹۶ سفر خارجی داشته‌ و اکنون این سئوال مطرح است که آقای مشایی کجا رفت، چرا به این سفرها رفت و اینکه چه ضرورتی برای این تعداد سفر خارجی برای رئیس سازمان میراث فرهنگی کشور وجود داشته است.

دولت ایران می گوید این موضوع "با هدف حاشیه سازی و تلاش برای تحت الشعاع قرار دادن خدمات دولت مردمی و خدمتگزار صورت می گیرد و قویا تکذیب می شود."

فرزند محمود احمدی نژاد با دختر آقای رحیم مشایی ازدواج کرده و میان رئیس جمهور و رئیس دفترش پیوند خانوادگی برقرار شده است.

0 comments:

ارسال یک نظر