آمریکا سه شرکت نفتی را به دلیل «فروش بنزین» به ایران تحریم کرد

گزارش - مردمک

وزارت امور خارجه آمریکا یک شرکت بزرگ نفتی چینی و دو شرکت خارجی را به خاطر فروش فرآورده‌های نفتی به ایران ازجمله بنزین تحریم کرد.

وزارت امور خارجه آمریکا روز پنج‌شنبه ۱۲ ژانویه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که شرکت چینی «ژوهای ژنرونگ» بزرگ‌ترین عرضه‌کننده فرآورده‌های نفتی به ایران است.

براساس این بیانیه هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا، شرکت سنگاپوری «کیو اویل پی تی ئی» و شرکت نفتی مستقل «فال» در امارات متحده عربی را نیز به‌خاطر تجارت با ایران در فهرست تحریم‌ها قرار داده است.

به موجب این تحریم‌ها این سه شرکت خارجی از دریافت مجوزهای صادرات آمریکا، فایننس «بانک صادرات و واردات آمریکا» و گرفتن وام‌های بیش از ۱۰ میلیون دلار از نهادهای مالی آمریکا محروم می‌شوند.

کنگره آمریکا دوسال پیش طرح محدودیت واردات بنزین به ایران را تصویب کرد و اعلام کرد شرکت‌هایی که بنزین ایران را تا سقف 40 درصد تامین می‌کنند، مشمول جریمه خواهند شد و در بازارهای آمریکا جایی نخواهند داشت.

وزارت امور خارجه آمریکا در این بیانیه تأکید کرده که این تحریم‌ها فقط سه شرکت یادشده را دربرمی گیرد و دولت‌های متبوع این شرکت‌ها تحریم نخواهند شد.

به نوشته این بیانیه شرکت چینی «ژوهای ژنرونگ» بین ژوئیه ۲۰۱۰ و ژانویه ۲۰۱۱ واسطه تحویل بیش از ۵۰۰ میلیون دلار بنزین به ایران بوده است.

شرکت سنگاپوری «کیو اویل» نیز در اواخر سال ۲۰۱۰ و اوایل سال ۲۰۱۱ بیش از ۲۵ میلیون دلار فرآورده نفتی ازجمله بنزین در اختیار ایران قرار داده است.

شرکت «فال» مستقر در امارات متحده عربی در اواخر سال ۲۰۱۰ بیش از ۷۰ میلیون دلار فرآورده نفتی در چندین محموله در اختیار ایران قرار داده و به این کشور بنزین فروخته است.

تحریم یک شرکت بزرگ نفتی چین ازسوی آمریکا در شرایطی اعلام شده که دولت پکن درخواست واشنگتن برای تحریم خرید نفت از ایران را رد کرده است.

باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا در آخرین روز سال میلادی گذشته قانون بودجه دفاعی کشورش را امضا کرد. تشدید تحریم‌ها علیه ایران مانند مجازات شرکت‌ها و نهادهای طرف معامله با ایران ازجمله موارد این قانون است.

این قانون درآمدهای نفتی ایران را نیز هدف قرارداده زیرا معاملات نفتی این کشور ازطریق بانک مرکزی انجام می‌شود و براساس آن شرکت‌های خارجی که با بانک مرکزی ایران تجارت داشته باشند، از نظام مالی آمریکا محروم می‌شوند.

اما چین که  یکی از خریداران عمده نفت ایران در آسیا است تاکنون با هرگونه تحریم یکجانبه ایران مخالفت کرده است.

شرکت ژوهای ژنرونگ

شرکت «ژوهای ژنرونگ» یکی از چهار شرکت بزرگ نفتی چین، از سال ۱۹۹۵ خریدار عمده نفت ایران بوده و نفت خریداری شده را به دو شرکت چینی «سینوپک» و «پتروچاینا» فروخته است.

براساس گزارش خبرگزاری رویترز شرکت «ژوهای ژنرونگ» به مدت چندین سال روزانه ۲۴۰ هزار بشکه نفت از ایران خریداری کرده و پنج درصد از واردات نفت چین در اختیار این شرکت بوده است.

برخی منابع نفتی چینی هفته پیش اعلام کردند که این شرکت چینی به دلیل اختلاف با ایران برسر پرداخت پول نفت، از ماه فوریه واردات نفت از ایران را کم خواهد کرد.

پیش از این نیز اعلام شده بود که شرکت «ژوهای ژنرونگ» در اوت سال ۲۰۱۰ درمدت یک هفته ۲۵۰ هزار بشکه بنزین به بندرعباس، جنوب ایران، فرستاده است.

دو شرکت دیگر یعنی «کیو اویل» و «فال» که در فهرست تحریم‌های آمریکا قرار گرفته‌اند، شرکت های خصوصی هستند که در کار حمل‌و نقل سوخت یا محصولات سنگین نفتی فعال هستند و مانند شرکت چینی یادشده فروش بنزین به ایران را شروع کرده‌اند.

ایران یکی از کشورهای صادرکننده نفت در سازمان اوپک است و طبق گزارش «آژانس بین‌المللی انرژی» این کشور در ماه اکتبر سال ۲۰۱۱ روزانه ۳.۵ میلیون بشکه نفت از کل ۳۰ میلیون بشکه نفت اوپک را تولید کرده است. اما حدود یک‌ سوم بنزین مصرفی خود را از خارج وارد می‌کند.

آمریکا و متحدان اروپایی آن گفته‌اند که با جلوگیری از واردات بنزین به ایران  و تحریم خرید نفت آن، فشار بر  حکومت این کشور برای توقف برنامه هسته‌ای افزایش می‌یابد. غرب می‌گوید ایران در پوشش برنامه هسته‌ای قصد دارد سلاح اتمی بسازد اما ایران هدف از اجرای این برنامه را تأمین برق اعلام کرده است.

0 comments:

ارسال یک نظر