پایان حضور نظامی آمریکا در عراق، رسما اعلام شد

جـــرس: با گذشت هشت سال و نیم جنگ و حضور نظامی، باراک اوباما، رئیس جمهور ایالات متحده، روز چهارشنبه در نطقی پایان "ماموریت" نیروهای نظامی کشورش در عراق را اعلام کرد. حضور نظامی آمریکا در این کشور روز پنج‌شنبه رسما پایان می‌یابد.


به گزارش رادیو فردا به نقل از تلویزیون سی‌ان‌ان، لئون پانه‌تا، وزیر دفاع آمریکا، پنج‌شنبه صبح پانزدهم دسامبر، به منظور شرکت در مراسمی به همین مناسبت وارد بغداد، پایتخت عراق، شده است.


باراک اوباما، رئيس جمهور آمريکا، اواخر مهرماه اعلام کرده بود که نيروهای نظامی آمريکايی تا پايان سال ۲۰۱۱ به طور کامل از عراق خارج خواهند شد.


اوباما روز چهارشنبه در نطق خود از نیروهای کشورش که به آمریکا باز خواهند گشت استقبال کرد و خدمات آنان را "برای کمک به مردمی که نمی‌شناختند" ستود.


در مراسمی که روز پنج‌شنبه به همین منظور در بغداد برگزار خواهد شد پرچم نیروهای نظامی آمریکا پایین کشیده و تا می‌شود و در جعبه‌ای مخصوص قرار داده خواهد شد.


به گفته سی‌ان‌ان، این عمل پایان رسمی ماموریتی خواهد بود که برای نیروهای نظامی آمریکا در ماه مارس سال ۲۰۰۳ با حمله به عراق تحت فرمان صدام حسین آغاز شد.


به این ترتیب تمام نیروهای نظامی آمریکا باید تا پایان ماه جاری میلادی، دسامبر، دو هفته دیگر، از کشور عراق خارج شوند.
آخرین نیروهای رزمی آمریکا در ماه اوت گذشته از آن کشور خارج شده بودند.


به گزارش رويترز، تنها حدود ۱۶۰ نفر از نظامیان آمريکايی برای آموزش نيروهای عراقی و همچنين محافظت از سفارت آمريکا در اين کشور باقی خواهند ماند.


این در حالی است که رويترز پیشتر گزارش داده بود که مقامات بلندپايه عراق در خلوت از خروج نيروهای آمريکايی از عراق ابراز نگرانی می‌کنند و می‌گويند که حضور اين نيروها عامل اصلی حفظ آرامش بين اعراب و کردها به ويژه در مناطق مورد مناقشه نفتی (مانند کرکوک) بوده است.


به دنبال حمله آمریکا به عراق، حکومت صدام حسین در عرض چند هفته سقوط کرد و خود او در دسامبر سال ۲۰۰۳ پس از ماه‌ها زندگی در خفا دستگیر و پس از مدتی محاکمه و اعدام شد.


اوباما در نطق خود که در پایگاه نظامی «فورت برگ» در کارولینای شمالی ایراد کرد به مرگ نزدیک به ۴۵۰۰ آمریکایی و مجروحیت بیش از ۳۰ هزار نفر در این "ماموریت" نیز اشاره کرد.

گفتنی است، طی تقریبا نه سال جنگ در عراق بیش از ۲۰۰ نفر از سربازان از پایگاه فورت برگ کشته شدند.


اوباما با اشاره به مشکلات جنگ عراق مانند شورش ها و بمب های جاده ای گفت: "جنگ در عراق به زودی بخشی از تاریخ خواهد شد."


مخالفت ها و موافقت ها
جمهوری خواهان از اوباما به خاطر عقب نشینی از عراق درحالی که هنوز بی ثبات است انتقاد کرده اند، هرچند بیشتر آمریکایی ها از خروج از آن کشور حمایت می کنند.


به گزارش بی بی سی، اوباما روز سه شنبه در دیداری با نوری مالکی نخست وزیر عراق در واشنگتن گفته بود که آمریکا هنوز از عراق حمایت می کند اما دو کشور به سوی یک رابطه متعارف حرکت می کنند.


وی خروج نیروها را عمل به تعهدات انتخاباتی اش در سال ۲۰۰۸ عنوان کرده بود.

0 comments:

ارسال یک نظر