دیپلماتهای اخراجی ایران از بریتانیا عازم تهران شدند

دیپلماتهای ایران چهل و هشت ساعت وقت داشتند تا بریتانیا را ترک کنند

دیپلماتهای سفارت ایران در لندن با پایان ضرب الاجل دولت بریتانیا، این کشور را به مقصد تهران ترک کردند و فصلی سرد در روابط ایران و بریتانیا آغاز شد.

علی همدانی، خبرنگار بی بی سی فارسی از فرودگاه هیترو لندن گزارش می دهد که یک فروند هواپیمای ایرباس با تغییر مسیر از شهر کلن آلمان، این دیپلماتها را به تهران می برد.

به گزارش خبرنگار ما، به نظر می رسد ایران موفق نشده است برای دیپلماتهای اخراجی یک هواپیمای چارتر کرایه کند و برای همین ناگزیر شده است یک هواپیمای دیگر ایران ایر را مجبور به تغییر مسیر کند.

قرار است این هواپیما پیش از ترک حریم هوایی بریتانیا در فرودگاه شهر کنت سوخت گیری کند.

روز گذشته اعلام شد که این فرودگاه نیز از ارائه سوخت به هواپیماهای مسافربری ایران خودداری کرده ولی امروز برای هواپیمای حامل دیپلماتها استثناء قائل شده است.

پس از آن که ویلیام هیگ، وزیر خارجه بریتانیا، چهارشنبه در پاسخ به یورش و غارت سفارتخانه کشورش در تهران دستور تعطیلی فوری سفارت جمهوری اسلامی ایران را داد، دیپلماتهای ایرانی مقیم لندن تا ساعت ۲ بعد از ظهر به وقت گرینویچ (۵:۳۰ به وقت تهران) امروز مهلت داشتند بریتانیا را ترک کنند.

تشنج اخیر پس از آن رخ داد که مجلس ایران در روز یکشنبه در واکنش به تحریم شدن بانک مرکزی جمهوری اسلامی از سوی بریتانیا تصمیم به کاهش سطح روابط دوجانبه از سفیر به کاردار گرفت.

دو روز بعد چند صد نفر از نیروهای تندرو حامی حکومت ایران مقابل سفارت بریتانیا در خیابان فردوسی تجمع کردند. در حالی که تصاویر این اعتراض زنده پخش می شد، شماری از آنها با غلبه بر مقاومت پلیس از دیوار و دروازه سفارتخانه بالا رفتند و اقدام به تخریب اموال و مدارک کردند.

ساعاتی پس از آن یورشی مشابه به مجتمع مسکونی دیپلماتهای بریتانیایی در باغ قلهک نیز صورت گرفت.

روز گذشته سفرا و دیپلماتهای چندین کشور خارجی به نشانه همبستگی با همکاران بریتانیایی خود از باغ قلهک و سفارت بریتانیا بازدید کردند، حرکتی که استاندار تهران آن را مشکوک خواند.

خبرگزاریهای فرانسه و رویترز از قول این دیپلماتها نقل کردند که میزان تخریب و غارت تکان دهنده بوده و نشان می دهد که بر خلاف ادعای حکومت جمهوری اسلامی، این اعتراض خودجوش نبوده است.

امروز چند نماینده مجلس ایران در گفتگو با خبرگزاری فارس این اقدام دیپلماتها را یک "کارناوال نمایشی" خواندند و قویا محکوم کردند.

اولین واکنش سفیر

دامینیک چیلکات، سفیر سابق بریتانیا در ایران که این هفته با تصمیم مجلس اخراج شد، می گوید که بسیار روشن است که یورش و غارت سفارتخانه کشورش در تهران تحت حمایت حکومت جمهوری اسلامی بوده است.

آقای چیلکات در اولین واکنش به این ماجرا در گفتگو با بی بی سی اعلام کرد که در راس هرم رهبری ایران، جدال قدرت وجود دارد و بعضی از شخصیتها می کوشند اعتبار و آوازه انقلابی خود را تقویت کنند.

او به بی بی سی گفت: "ایران از آن دست کشورهایی نیست که گروهی بصورت خودجوش تظاهرات و بعد به سفارتی خارجی حمله کنند. این نوع حرکت تنها با رضایت و حمایت حکومت صورت می گیرد. چندین دلیل هست و حالا که به گذشته نگاه می کنیم، می بینیم کاملا روشن است که این (حمله) تحت حمایت حکومت بوده است."

آقای چیلکات تازه ماه پیش کارش را در تهران آغاز کرده بود.

تاکید بر ادامه مذاکره

در همین حال، دیوید کامرون، نخست وزیر بریتانیا، امروز یکبار دیگر حمله به سفارت کشورش در ایران را انزجارانگیز خواند.

او در دیدار با نیکولا سارکوزی، رئیس جمهوری فرانسه، از ابراز همبستگی کشورش پس از یورش گروهی تندرو به سفارت بریتانیا تقدیر کرد.

فرانسه سفیر خود در تهران را برای مشورت فرا خوانده است.

دیوید کامرون گفت: "این فرصتی بود تا از رئیس جمهور سارکوزی به پاس کمک فرانسه به کارکنان سفارتخانه ما و اعمال فشار به ایران با تحریمهای بیشتر تشکر کنم."

همچنین نیک کلگ، معاون نخست وزیر بریتانیا، گفت که روابط کشورش با ایران "ضربه ای بسیار جدی" خورده ولی بریتانیا به مذاکره با جمهوری اسلامی بر سر پرونده اتمی ادامه می دهد.

آقای کلگ اعلام کرد که با یورش به سفارتخانه بریتانیا در تهران، "اتفاقی واقعا واقعا ناگوار رخ داد،" ولی گفت که دولتش هنوز با حکومت ایران در تماس است.

او افزود: "این (تعطیلی سفارتخانه ایران) به مفهوم قطع کلیه روابط دیپلماتیک با ایران نیست. مفهومش این نیست که عزم ما برای یافتن راه حلی دیپلماتیک برای مساله اتمی که اهمیت فوق العاده ای برای اروپا و کلیه دنیا دارد، متزلزل شده است."

0 comments:

ارسال یک نظر