روزنامۀ تایمز، جوان تونسی آغازگر اعتراضات را شخصیت سال معرفی کرد

یک هفته پس از انتخاب «معترض» به عنوان شخصیت برتر سال ۲۰۱۱ توسط مجله آمریکایی «تایم»، روزنامۀ بریتانیایی «تایمز» نیز، محمد بوعزیزی، جوان دستفروش و دوره گرد تونسی که با خودسوزی معترضانۀ خود نخستین جرقۀ جریانی را بوجود آورد که جهان عرب را کاملأ دگرگون و متحول ساخت، به عنوان شخصیت سال ٢٠١١ خود معرفی کرد.

 روزنامۀ تایمز چاپ لندن در شماره روز چهارشنبه ۲۸ دسامبر خود نوشته است: محمد بوعزیزی الهام بخش رویدادهای جهان عرب موسوم به "بهارعرب" شخصیت سال ٢٠١١ این نشریه اعلام می شود.

 گفتنی است، محمد بوعزیزی دستفروش بیشت و شش سالۀ تونسی روز هفدهم دسامبر ٢٠١٠ در اعتراض به توقیف کالاهایش و تحقیری که یک مأمور پلیس به او کرده بود، خود را در مقابل ساختمان شهرداری به آتش کشید و کشت.

 عملکرد ناامیدانۀ بوعزیزی مردم تونس را متأثر کرده بود و موجی از اعتراض و تظاهرات بزرگی را علیه رژیم بن علی در سراسر کشور بوجود آورد و آغازگر انقلابی در تونس شد که به حکومت ٢٣ سالهٔ زین‌العابدین بن علی در این کشور پایان بخشید.

 موج اعتراضی تونس به مصر، الجزایر، اردن، بحرین، لیبی، یمن و سوریه انتقال پیدا کرد، کشور هایی که در آنها تظاهرکنندگان در اعتراض به وضعیت نامناسب خود، خفقان، فساد مالی، فقر، سرکوب و میزان بالای بیکاری به خیابان ها سرازیر شدند و موجب تغییر و تحولات مهمی شدند. 

 به نوشتۀ روزنامۀ تایمز، محمد بوعزیزی انقلابی نبود ولی اقدام معترضانۀ وی تسریع بخش موج شورشی بود که شمال آفریقا و خاورمیانه را متحول ساخت.

 هفتۀ گذشته هفته نامۀ آمریکایی تایم شخصیت «معترض» را به عنوان شخصیت سال ٢٠١١ خود معرفی کرده بود.

0 comments:

ارسال یک نظر