حداقل ۱۸ کشته در درگیری های تازه در سوریه و اعلام اعتصاب سراسری توسط فعالان مخالف دولت

در سوریه همزمان با اعلام اعتصاب سراسری توسط فعالان مخالف دولت، گزارشها حاکیست که حداقل ۱۸ نفر در جریان درگیری های تازه کشته‌اند.

کمیته های هماهنگی محلی که اعتراضات علیه حکومت بشار اسد را سازمان دهی می کنند، می‌گویند ۱۱ نفر در شهرهای حمص و حماة کشته شده اند.

گروه ناظر بر حقوق بشر سوریه هم خبر داده که نیروهای ارتش و سربازانی که به مخالفان پیوسته اند در استان ادلب در شمال سوریه درگیر شدند که در جریان این درگیریها دو نفر کشته شدند.

خبرگزاری دولتی سوریه، سانا، گزارش داده که مقامات در استان ادلب با "یک گروه مسلح تروریستی" درگیر شده‌اند.

سازمان ملل متحد تخمین می‌زند که در طی ۹ ماهی که از آغاز ناآرامی ها در سوریه می گذرد، بیش از ۴۰۰۰ نفر از جمله ۳۰۷ کودک و نوجوان کشته شده‌اند.

بر اساس گزارشها بخش عمده ای از این تلفات در شهر حمص رخ داده که یکی از مراکز اصلی اعتراضات مخالفان دولت به شمار می رود.

دولت سوریه فعالیت رسانه های خارجی در آن کشور را به شدت محدود کرده است و به همین دلیل امکان تایید گزارشهای مربوط به ناآرامی ها وجود ندارد.

گزارش شده که در جنوب سوریه در نزدیکی مرز اردن هم درگیریهایی میان نیروهای دولتی و سربازانی که به مخالفان پیوسته اند، در گرفته است.

همزمان در تحولی دیگر در امان پایتخت اردن، سفارت سوریه به صحنه درگیری مخالفان بشار اسد و مسئولان سفارتخانه تبدیل شده است.

در مورد شرح ماجرا گزارشهای ضد و نقیضی موجود است.

برادر یکی از معترضان به بی بی سی گفت که هفت نفر از شهروندان سوری ساکن شهر امان هنگامی که وارد سفارت سوریه شدند، به دلیل آنکه تصویر پرچم مخالفان را بر لباس خود داشتند، مورد توهین قرار گرفتند.

اما مسئولان سفارت سوریه در امان می گویند که کارمندان آنها مورد حمله معترضین قرار گرفته و مجروح شده اند.

گروه ناظر بر حقوق بشر سوریه از شنیده شدن صدای تیراندازی مسلسل در ساعات پیش از سپیده دم در شهرکفر تخاریم در استان ادلب خبر داده و گزارش داده که دو خودرو زره پوش هم در جریان درگیری به آتش کشده شده است.

شورای ملی سوریه که جبهه ای از مخالفان دولت این کشور است، نسبت به احتمال یک حمله نظامی قریب الوقوع به شهر حمص ابراز نگرانی کرده است.

خبرگزاری رویترز از فعالان و ساکنان محلی نقل کرده که در شهر بصر الحریر واقع در نزدیکی مرز اردن صدها نفر از سربازانی که به مخالفان پیوسته اند با نیروهای وفادار به دولت که از پشتیبانی تانک برخوردارند درگیر شده اند.

در همین حال گروه ناظر بر حقوق بشر سوریه می گوید که در استان درعا در نخستین روز کاری هفته، دعوت فعالان به برگزاری اعتصاب سراسری با استقبال گسترده مواجه شده و بسیاری بر سر کار حاضر نشده اند.

به گفته این گروه، در بخشهایی از شهر دمشق هم دانش آموزان و کارمندان دولت در خانه مانده اند هرچند در مناطق مرکزی شهر نشانه ای از اعتصاب دیده نمی شود.

اما کمیته های هماهنگی محلی خبر داده اند که در استان ادلب مغازه هایی که کرکره های خود را پایین کشیده اند توسط سربازان ارتش به آتش کشیده شده اند.

دولت بشار اسد تحت فشار بین المللی قرار دارد تا به سرکوب مخالفان پایان دهد.

گزارش شده که اتحادیه عرب قرار است برای بررسی واکنش دمشق به پیشنهاد آن اتحادیه جهت اعزام ناظر به سوریه، دو نشست اضطراری برگزار کند.

ماه گذشته اتحادیه عرب در اعتراض به ادامه سرکوب مخالفان در سوریه، علاوه بر اعمال تحریمهای اقتصادی علیه آن کشور عضویت آن در اتحادیه عرب را نیز به حال تعلیق در آورد.

0 comments:

ارسال یک نظر