آتش‌نشانان دو شیر سرگردان را در تهران گرفتند


در دو روز گذشته، دو قلاده شیر سرگردان در مناطق شمال شهر تهران توسط آتش‌نشانان گرفته و به پارک پردیسان پایتخت سپرده شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری مهر، بامداد امروز ۲۴ آذر، یک قلاده شیر که در کنار بزرگ‌راه شهید زین‌الدین در حاشیه جنگل لویزان‌‌ رها شده بود، توسط یک راننده خودرو سواری دیده شد.

پس از تماس این راننده با سازمان آتش‌نشانی، آتش‌نشانان این شیر حدودا پنجاه کیلویی را بدون اینکه صدمه ببینید به دام انداختند و به پارک پردیسان تهران تحویل دادند.

بامداد روز ۲۲ آذر نیز یکی از شهروندان تهرانی یک بچه شیر را در مسیر شرق به غرب، در حاشیه فضای سبز بزرگراه همت مشاهده کرد و این موضوع به آتش‌نشانی اطلاع داد.

به گفته امیر مهدیانی، مدیر عملیات منطقه ۳ سازمان آتش‌نشانی، حرکات بچه‌شیر نشان می‌داد که حیوانی دست‌آموز است و تاکنون علت سرگردانی این دو قلاده شیر روشن نشده است.

مدیرکل محیط زیست استان تهران درباره این دو حیوان وحشی‌‌ رها شده گفته است که «مطمئن باشید که کسی آن‌ها را آورده است.»

به گفته علی اشرفی‌پور، در سال‌های گذشته، قاچاق حیوانات به ویژه در بازار خلیج خیابان آزادگان تهران بسیار زیاد شده و یگان حفاظت محیط زیست استان تهران کشفیات خوبی داشته است.

او افزود که احتمالا این شیر‌ها، به صورت غیرقانونی از خارج وارد ایران شده‌اند و یا قاچاقچیان آن را به فردی فروخته که او توان نگهداری آن را نداشته و شیر‌‌ رها کرده یا حیوان فرار کرده است.

آقای اشرفی‌پور همچنین گفت که کشف این دو قلاده شیر، پیگیری می‌شود تا قاچاقچیان شناسایی و به مقام‌های قضایی معرفی شوند.

پیش از این رئیس اداره ساماندهی دفتر حفاظت و شکار و صید سازمان محیط زیست از افزایش نگهداری حیوانات وحشی در منازل مسکونی و باغ وحش‌های خانگی خبر داده بود.

مسعود حسینی تاکید کرده بود که نگهداری این حیوانات بدون گرفتن مجوز از سازمان محیط زیست جرم است و قاچاق حیوانات محسوب می‌شود.

به گفته او، بار‌ها افرادی با گریه و التماس تقاضای نگهداری حیواناتی مانند مارپیتون، و ایگوانا یا بزمجه استرالیایی، میش‌کل و بز را به سازمان محیط زیست فقط به دلیل علاقه فردی می‌‎دهند.

آقای حسینی تصریح کرده بود که سازمان محیط زیست مجوز نگهداری حیوانات را به کسانی می‌دهد که توانایی مالی برای تامین مخارج و مکان مناسب نگهداری این حیوانات را که قابل توجه است، داشته باشند.

تمایل به نگهداری این حیوانات در حالی افزایش یافته است که در ایران حتی چاپ و انتشار آگهی‌های مربوط به نگهداری، خرید و فروش، غذای حیوانات خانگی (به ویژه سگ و گربه) ممنوع اعلام شده است.

سال گذشته، علیرضا کریمی، مدیر‌ کل دفتر تبلیغات و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفته بود این اقدام، «شرعا دارای اشکال و ممنوع است».

0 comments:

ارسال یک نظر