دبیرکل سازمان ملل خواستار اقدام عملی جامعه جهانی در مورد سوریه شد

جـــرس: به گزارش منابع بین المللی، در واکنش به تداوم سرکوب و کشتار معترضان در سوریه، دبيرکل سازمان ملل متحد از قدرت های جهانی خواست "به نام انسانيت و بشريت" دست به اقدام زده و کشتار مخالفان و معترضان در سوريه را متوقف کنند.


روز چهارشنبه در جريان درگيری ها میان حکومت و معترضان، ۲۱ تن کشته شدند که ۱۱ تن در حمص (مقر اصلی مخالفان) در شمال سوريه روی داده است.


همچنین بامداد پنجشنبه، در درگیری بین نفرات ارتش سوریه و نظامیانی که در مخالفت با حکومت، از ارتش گریخته اند، دست کم بیست و شش تن از نفرات ارتش سوریه کشته شده اند اما در مورد تلفات مخالفان خبری انتشار نیافته است.


يک مقام رسمی دولت آمريکا نیز موقعيت حاکمان سوريه را "گام های آخر يک مرد مرده" توصيف کرد.


این درحالیست که روز چهار شنبه در دمشق یک سند همکاری بین دو کشور ایران و سوریه امضا شد.


به گزارش خبرگزاری آلمان، بان گی مون، دبیر کل سازمان ملل گفت: "آخرين گزارش ها که از سوريه تاييد شده، حاکی است مردم غيرنظامی و شهروندان سوريه هدف گلوله قرار گرفته اند، برق و آب روی مردم در برخی شهرها و مناطق بسته شده و ريختن به خانه ها و دستگيری های گسترده هنوز ادامه دارد."


بان گی مون گفت گزارش کامل و به روز شده ای از وضعيت نقض حقوق بشر و کشتار مردم غيرنظامی به اعضای شورای امنيت سازمان ملل فرستاده و از اين شورا خواسته جرائمی که به احتمال زياد آن را می توان جنايت عليه بشريت ناميد را محکوم کرده و برای جلوگيری از آن کاری انجام دهند.


بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل متحد، از جامعه بین‌الملل خواست اعمال خشونت نیروهای امنیتی سوری علیه جنبش اعتراضی در سوریه را بیش از این تحمل نکند. بان کی مون در آخرین کنفرانس مطبوعاتی سال ۲۰۱۱ خود که بیشتر درباره حوادث و بحران‌های جهان در سال گذشته بود، گفت انسانیت ایجاب می‌کند که جامعه بین‌الملل دست به کار شود.


وی افزود: "بیش از ۵ هزار نفر در سوریه کشته شده‌اند و این وضع نمی‌تواند ادامه بیابد."


بان کی مون در کنفرانس مطبوعاتی خود به جنبش دمکراسی‌خواهی در بسیاری از دیگر کشورها نیز اشاره کرد. به نظر دبیرکل سازمان ملل، جهان در "نقطه عطفی تاریخی" قرار گرفته، همه چیز در حال دگرگونی است و قواعد کهنه دیگر کارآیی ندارند. وی خاطرنشان ساخت: "نمی‌دانیم چه نظم جدیدی برقرار خواهد شد و بدین خاطر هم‌اکنون نقش سازمان ملل از همیشه مهم‌تر است. باید ایمان داشته باشیم که سازمان ملل پیشرو و در صف مقدم است."


به گزارش سازمان ملل متحد، از زمان آغاز جنبش اعتراضی علیه دولت بشار اسد در سوریه در ماه مارس ۲۰۱۱ بیش از ۵ هزار نفر جان خود را از دست داده‌اند که ۳۰۰ تن از آنان کودک بود‌ه‌اند.


تلاش‌های شورای امنیت برای تصویب و اجرای قطعنامه‌ای علیه دولت سوریه همواره با سد وتوی چین و روسیه روبرو بوده است.


دستور تیراندازی علیه معترضان
همزمان سازمان دیده‌بان حقوق بشر اعلام کرد دولت سوریه به ارتش این کشور دستور تیراندازی داده است؛ به این ترتیب ارتشیان دیگر می‌توانند آزادانه و با "توسل به هر وسیله‌ای" معترضان را سرکوب کنند. این نخستین بار است که از دستور تیراندازی در سوریه سخن می‌رود.


آنا نیستات از سازمان دیده‌بان حقوق بشر در این مورد گفت: "وابستگان سابق رژیم سوریه نام، سمت و درجه اشخاصی را که دستور تیراندازی داد‌ه‌اند، در اختیار ما گذاشته‌اند. این اشخاص از مقامات عالی‌رتبه سیاسی در سوریه هستند."


در گزارش سازمان دیده‌بان حقوق بشر نام ۷۴ فرمانده ارتش و مقامات دیگر سوری در این رابطه ذکر شده است.


رادیکال شدن جنبش اعتراضی
در این میان، کشمکش‌ها در برخی استان‌های سوریه میان نیروهای دولتی و معترضان به دولت تداعی‌گر جنگ داخلی است. با ادامه اعمال خشونت از سوی نیروهای دولتی، جنبش اعتراضی هم رادیکال‌تر می‌شود. دیگر تنها تظاهرکنندگان دست خالی نیستند که به خیابان‌ها می‌آیند، بلکه با پیوستن بخشی از نیروهای امنیتی سوری به جنبش، اسلحه نیز در دست ناراضیان دیده می‌شود.


به گزارش خبرگزاری‌رویترز، روز پنج‌شنبه (۱۵ دسامبر / ۲۴ آذر) معترضان ۲۷ تن از قوای نظامی را کشتند.


معترضان مسلح سوری در روز روشن در دو محل در داخل شهر درعا و در پاسگاه کنترلی در ۲۵ کیلومتری این شهر به نظامیان حمله کرده‌اند.


موضع تند آمریکا
همچنین «فردريک هاف»، رابط ويژه وزارت خارجه آمريکا در امور خاورميانه نیز گفت: "بروز تغيير سوريه ديگر اجتباب ناپذير است و اتفاقی است که از آن نمی توان فرار کرد."


فردريک هاف خطاب به کشورهای شورای امنيت گفت: "ديگر در مرحله ای نيستيم که بخواهيم محاسبات سياسی انجام دهيم و درست نيست که مردم بيگناه سوريه، بهای محاسبات سياسی ديگر قدرت ها را بپردازند."


روسيه، هند و چين مخالف هرگونه اعمال فشار شورای امنيت سازمان ملل بر سوريه هستند و پيشتر جلوی تصويب قطعنامه فشار بر سوريه را گرفته و مسکو آن را وتو کرد.

هاف گفت: "روسيه بايد بداند که ديگر حمايت از نظام و حاکميت بشار اسد به نفع اين کشور نيست و حمايت از سرکوب و فاجعه کشتار انسانی هم سودی برای مسکو ندارد چرا که ديگر نظام دمشق در سرازيری قرار گرفته و وقوع تغيير در اين کشور قطعی است."


وی گفت: "به نظر ما کار نظام حاکم در سوريه تمام شده و مثل مرده ای است که گام های آخر را دارد برمی دارد."


افزايش حمايت جمهوری اسلامی از حاکميت دمشق
خبرگزاری دولتی سوريه، سانا، در گزارشی اعلام کرد جمهوری اسلامی ماليات واردات برای سوريه را تا سقف ۶۰ درصد کاهش داده است. مقامات اقتصادی ايران و سوريه در دو روز گذشته در دمشق جلساتی برای همکاری بيشتر برگزار کرده بودند.


خبرگزاری مهر گزارش داد که علی نیکزاد وزیر راه و شهرسازی دولت محمود احمدی نژاد و محمد نضال الشعار وزیر اقتصاد و بازرگانی سوریه روز چهار شنبه در دمشق یک سند همکاری بین دو کشوررا امضا کردند.

بر اساس این توافقنامه صادرات کالاهای سوریه به ایران به ارزش یک میلیارد دلار از ۶۰ درصد کاهش عوارض گمرکی در ایران برخوردار خواهد شد.

همچنین دو طرف با تاکید بر اجرائی کردن مفاد توافقنامه تجارت آزاد دو کشور پس از تصویب آن در مجلس شورای اسلامی در ایران اظهار داشتند که عوارض گمرکی اقلام مورد توافق را به چهاردرصد کاهش خواهند داد.

دو طرف همچنین در این سند همکاری‌های خود را از جمله در زمینه‌های نفت، گاز، صنعت، حمل ونقل، بهداشت ودرمان، داروسازی، گردشگری، مسکن و مبادلات بازرگانی گسترش می دهند.


مجلس شورای اسلام نیز، روز سه شنبه لايحه ای برای تجارت آزاد با سوريه تصويب کرد تا حمايت خود از نظام حکومتی بشار اسد را نشان دهد.

 

مخالفان سوریه وارد عمل می شوند
شورای ملی سوريه که اصلی ترين تشکيلات مخالفان دولت بشار اسد است در بيانيه ای اعلام کرد روش های ديگری برای حمايت از مردم و غيرنظاميان را بررسی کرده و به همين منظور از روز جمعه اين هفته، جلسه ای سه روزه در تونس برگزار خواهد کرد.


بر همین اساس، نخستین کنگره شورای ملی سوریه که مجمعی متشکل از نیروهای اپوزیسیون دولت سوریه است، قرار است در روز جمعه (۱۶ دسامبر / ۲۵ آذر) در پایتخت تونس تشکیل جلسه دهد.


به گفته عبدالله ترکمانی‌، نماینده این شورا در تونس، این کنگره ۳ روزه قرار بود در ماه سپتامبر برگزار شود، اما بخاطر ناآرامی‌های سوریه به تعویق افتاد. محل برگزاری کنگره جمارث واقع در حومه شمالی تونس است. در این کنگره از جمله برهان غلیون، رهبر شورای ملی سوریه و۲۰۰ عضو دیگر شورای ملی سوریه شرکت خواهند کرد.

اتحاديه عرب نیز اعلام کرد ه است که روز شنبه نشست اضطراری وزيران خارجه ۲۲ کشور عضو اين سازمان برای پاسخ گويی به يک پيشنهاد سوريه، برگزار می شود.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، محمد زيدی، مشاور دبير کل اتحاديه عرب، گفت که سوريه پيشنهاد کرده است تا در قبال حضور ناظران آن سازمان در در اين کشور، تحريم های اتحاديه عرب عليه سوريه لغو شود.

0 comments:

ارسال یک نظر