تاکید محمد خاتمی و عبدالله نوری بر برگزاری انتخابات آزاد

محمد خاتمی، رئیس جمهور پیشین و عبدالله نوری، وزیر کشور پیشین ایران بر لزوم عدم دخالت "نهادهای امنیتی و نظامی" و "ناظران و مجریان" در انتخابات تاکید کردند.

سایت جرس نزدیک به مخالفان دولت ایران روز ۱۲ مهر (۴ اکتبر) گزارش کرده است که این دو شخصیت اصلاح طلب، در دیداری در تهران خواستار آزادی زندانیان سیاسی و رفع حصر از میرحسین موسوی و مهدی کروبی شده و "برگزاری انتخابات آزاد" را راه "خروج کشور از بحران جاری" دانسته اند.

آقای خاتمی دی ماه گذشته هم گفته بود که اصلاح طلبان برای حضور در انتخابات مجلس بعدی، خواستار "آزادی زندانیان سیاسی، پایبندی همگان به قانون اساسی و فراهم شدن امکان برگزاری انتخابات سالم و آزاد" هستند.

این اظهارات با واکنش تند مقام های محافظه کار ایران مواجه شد و احمد جنتی دبیر شورای نگهبان ایران، با اشاره به شرط های مطرح شده از سوی آقای خاتمی برای حضور در انتخابات گفت: "اصلا نیازی به حضور این عده در انتخابات نیست".

آینده منطقه را مردم آزادیخواه رقم می زنند

به نوشته جرس، آقای خاتمی و آقای نوری در دیدار اخیر تاکید کرده اند: "عدم برگزاری انتخابات آزاد، عدم نظارت مستقیم و موثر مردم و نیز عدم حضور مطبوعات و رسانه های آزاد و مستقل باعث ایجاد فساد گسترده در ارکان حکومت گردیده که این روزها نمونه هایی از آن برای مردم هویدا شده است".

به نظر می رسد که اشاره آنها به ماجرای موسوم به "اختلاس ۳ هزار میلیارد تومانی" باشد که در ارتباط با آن، اتهاماتی علیه تعدادی از مسئولان دولتی وارد شده و مصطفی پورمحمدی رئیس سازمان بازرسی کل کشور، آن را بزرگترین اختلاس تاریخ ایران توصیف کرده است.

رئیس جمهور و وزیر کشور پیشین ایران در بخش دیگری از دیدار خود، با اعلام پشتیبانی از حرکت های اعتراضی مردم منطقه، بر حمایت "حامیان اصلاحات و جنبش سبز از جنبش های آزادی خواهی و دموکراسی خواهی در منطقه " تاکید کرده اند.

محمد خاتمی و عبدالله نوری به انتقاد از از سیاست خارجی حکومت ایران پرداخته و خواستار "نگاه عادلانه و منصفانه" مسئولان جمهوری اسلامی به "تمام حرکت های آزادیخواهانه در منطقه از بحرین تا سوریه" شده اند.

آنها گفته اند که "مسلما در آینده نزدیک سرنوشت کشورهای منطقه را مردم آزادیخواه رقم خواهند زد".

دیدار محمد خاتمی و عبدالله نوری، واکنش شدید یرخی رسانه های محافظه کار و از جمله روزنامه کیهان را به دنبال داشته است.

0 comments:

ارسال یک نظر