احمدی نژاد: کار ترکیه در نصب سیستم دفاع موشکی درست نبود

محمود احمدی نژاد رئیس جمهور ایران در مصاحبه ای تلویزیونی گفته است که اقدام ترکیه در نصب بخشی از سیستم سپر دفاع موشکی ناتو را نادرست می داند.

آقای احمدی نژاد سه شنبه شب در یک مصاحبه زنده که از شبکه دو صدا و سیمای ایران پخش شد با انتقاد از ناتو از جمله به خاطر عملیات در لیبی گفت: "سپر دفاعی هم در همین راستاست تا اگر روزی علیه ایران اقدام کردند، موشک های ما به سرزمین های اشغالی (اسرائیل) نرسد. ما به دوستان ترکیه ای هم گفتیم که این کار درستی نبود. این در وهله اول به ضرر آنهاست."

ترکیه شهریور ماه گذشته اعلام کرد که قصد نصب یک سیستم راداری هشداردهنده که بخشی از سامانه دفاع موشکی ناتو برای مقابله با تهدیدهای موشکی علیه اروپاست را دارد.

دولت ایران ابتدا در مورد این اقدام ترکیه سکوت کرد اما بعدا مقام های ایرانی به انتقاد از آن پرداختند.

آمریکا و اروپا گفته اند که چنین سیستمی را برای مقابله با تهدید گسترش موشک های بالستیکی از جمله توسط کشورهایی مانند ایران می خواهند.

وزارت خارجه ترکیه در بیانیه خود هیچ اشاره ای به ایران نکرده بود.

آقای احمدی نژاد همچنین در مورد غنی سازی اورانیوم گفت: "من در مصاحبه ای در آمریکا گفتم در صورتی که به ما سوخت ۲۰ درصدی بدهند تولید آن را متوقف می کنیم و این سخن را دلیل بر عقب نشینی دانستند درحالی که این همان حرف اول ما بود چون تولید این سوخت برای ما گران است، اگر سوخت بدهند ما دیگر لازم نداریم گرچه کارخانه ۲۰ درصد را راه اندازی کرده ایم."

کشورهای غربی در مورد تولید سوخت با غلظت ۲۰ درصد توسط ایران ابراز نگرانی کرده اند به خصوص که می گویند این فعالیت ها درحال انتقال به یک مجتمع زیرزمینی به نام فردو در نزدیکی قم است.

او همچنین در مورد روابط با آمریکا گفت: "آنها به طور خاص یک موضوع را مطرح کرده اند مبنی بر اینکه در خلیج فارس یک خط تلفن مستقیم بین نیروهای نظامی برقرار باشد که ما گفتیم از هر اقدامی که مانع از برخورد باشد استقبال می کنیم اما راه اساسی این است که شما ناوهایتان را بیرون ببرید اگر نگران امنیت هستید؛ اصلا خلیج فارس از اول مشکلی نداشت.... شما بیرون بروید در آن صورت زمینه هر نوع برخوردی از بین می رود."

آقای احمدی نژاد در این مصاحبه همچنین به مسائل داخلی پرداخت.

او از جمله به ماجرای موسوم به "اختلاس سه هزار میلیارد تومانی" اشاره کرد که در جریان آن، تعدادی از مسئولان دولتی به اهمال یا همکاری با متخلفان متهم شده و روسای تعدادی از بانک های ایران برکنار شده یا استعفا داده اند.

اما رئیس جمهور ایران از عملکرد دولت چنین دفاع کرد: "واقعیت این است که سیستم بانکی ما دست کسی نیست و دولت تسلط و قدرت مداخله در سیستم بانکی را ندارد."

او اظهار امیدواری کرد که "اساس اصلاح نظام بانکی" به زودی شروع شود.

او همچنین هشدار داد که کسی نباید از این رسوایی برای "تسویه حساب" با او استفاده کند و گفت: "احمدی نژاد چه نقشی دارد؟ من که فریاد زدم و شما نخواستید عمل کنید. چطور است که دولت را متهم می کنید؟ دولت چه نقشی دارد؟ چرا عناصر دولت را متهم می کنند؟"

0 comments:

ارسال یک نظر