کلید خوردن استضیاح آقای احمدی نژاد، واقعیت یا جنجال خبری!؟

در یکی دو روز گذشته بعضی از پایگاه های خبری با اشاره به امضای 12 نماینده، از کلید خوردن طرح استیضاح احمدی نزاد در مجلس خبر داده اند. بنظر می رسد کسانی که این قبیل تیترها و خبرها را تولید می کنند، در مورد تفاوت سوال و استیضاح و قوانین موضوعه اطلاعات دقیقی در اختیار ندارند و بیشتر سعی می کنند تا مکنونات قلبی و علائق شخصی خود را بنام خبر به خورد مخاطبینشان دهند!

در واقع باتوجه به تحقیرهای مکرر احمدی نژاد علیه مجلس و نمایندگان و دغدغه هائی که نمایندگان نسبت به شیوه برگزاری انتخابات در پیش رو دارند، یقین دارم که اگر از سوی دفتر مقام رهبری چراغ سبزی به مجلسیان نشان داده شود، اکثریت مجلس هشتم در فراخواندن احمدی نژاد به مجلس لحظه ای درنگ نخواهند کرد، اما مادامیکه چنین چراغ سبزی از سوی دفتر رهبری دریافت نشده است، با شناختی که از این مجلس دارم بعید است که حتی طرح "سوال" از رئیس جمهور هم در دستور کار مجلس هشتم قرار بگیرد تا چه رسد به این که طرح "استیضاح" او را در دستور کار خود قرار دهند.

طبق اصل 88 قانون اساسی، سوال از رئیس جمهور حداقل به امضای يك چهارم كل نمايندگان مجلس شوراي اسلامي نیاز دارد.

به موجب اصل 89 قانون اساسی و مواد 228 و 232 آئین نامه داخلی اصلاح شده مجلس، استيضاح رئیس جمهور هم تنها در صورتی در مجلس قابل طرح است كه حداقل يك سوم از نمايندگان، رييس جمهور را در مقام اجراي وظايف مديريت قوه مجريه و اداره امور اجرايي كشور مورد استيضاح قرار داده و طرح استیضاح او را امضا نمایند.

در این صورت پس از حضور رئیس جمهور در مجلس، چنانچه اكثريت دو سوم كل نمايندگان مجلس از پاسخ وی قانع نشده و به عدم كفايت رييس جمهور راي دهند در این صورت مراتب برای اجراي بند 10 اصل يكصد و دهم قانون اساسی به اطلاع مقام رهبري مي رسد. اگر رهبری هم بادر نظر گرفتن مصالح كشور عزل رييس جمهور را به مصلحت تشخیص دهد، او را از سمت خود برکنار خواهد کرد.

بنابراین با توجه به اینکه در حال حاضر مجلس مرکب از 290 نفر نماینده می باشد، طرح سوال از رئیس جمهور حداقل به 73 امضا، طرح استیضاح رئیس جمهور حداقل به 97 امضاء و احراز عدم کفایت و عزل رئیس جمهور حداقل به رای 194 نماینده و تنفیذ ان از سوی رهبری نیازمند است.

طرفه آنکه 12 نماینده مزبور تنها در پی استفاده از سازوکار پیش بینی شده در ماده 233 آئین نامه داخلی مجلس هستند و از اینرو خبر کلید خوردن سوال و استیضاح از رئیس جمهور توسط آنها نمی تواند عملی شود.

به موجب ماده 233 اصلاح شده آئین نامه داخلی و تبصره های آن، چنانچه ده‌نفر از نمايندگان و يا هركدام از كميسيونها، عدم رعايت شؤونات و نقض يا استنكاف از اجراء قانون يا اجراء ناقص قانون توسط رئيس جمهور و يا وزير و يا مسؤولين دستگاههاي زيرمجموعه آنان را اعلام نمايند، هيأت رئيسه موظف است مراتب را جهت رسيدگي به كميسيون ذي‌ربط ارجاع دهد. اگر كميسيون رسیدگی کننده، نظرات نمایندگان مورد اشاره را وارد تشخیص دهد، با اظهارنظر صريح، گزارش خود را تقدیم مجلس می کند.

چنانچه نظر اکثریت مجلس بر تأييد گزارش باشد، موضوع جهت رسيدگي به قوه قضائيه و ساير مراجع ذي‌صلاح ارسال مي‌شود تا خارج از نوبت و بدون تشريفات دادرسي رسيدگي نمايند.

ضمنا به موجب تبصره 2 ماده اشاره شده، درصورتي كه این فرایند سه بار تکرار و هر سه بار به تائید مجلس برسد، در ان صورت طرح استيضاح در دستوركار مجلس قرار خواهد گرفت، مشروط بر اینکه مفاد اصل هشتاد و نهم قانون اساسي رعایت شود، یعنی همان تعداد از نمایندگانی که در ابتدای این یادداشت ذکر شد، طرح سوال و استیضاح را امضاء کنند!!

پس می توان نتیجه گیری کرد که خبر کلید خوردن استضیاح آقای احمدی نژاد در مجلس از بیخ و بن نادرست و تنها یک جنجال خبری است و مشتاقان استیضاح وی نباید به ان دل خوش کرده و شادمانی کنند!

اکبر اعلمی - وبسایت شخصی

0 comments:

ارسال یک نظر