مذاکرات غیرعلنی فرستادگان دولت در قم

اعضای شورای فرهنگی نهاد ریاست جمهوری، امروز شنبه ۲۱ اسفند ۱۳۸۹ برای دیدار با مراجع تقلید به قم رفتند و به نوشته خبرآنلاین پس از انجام اولین دیدار، خواستار منتشر نشدن اخبار مذاکرات خود شدند.

اولین دیدار هیات اعزامی از سوی ریاست جمهوری، با آیت الله محمدعلی علوی گرگانی از مراجع حامی حکومت انجام شده که وی در جریان آن، به انتقاد از سیاست‌های فرهنگی دولت پرداخته است.

خبرآنلاین یادآوری کرده که سفر هیات اعزامی از سوی ریاست جمهوری ایران، دو روز پس از آن صورت گرفته که محمود احمدی‌نژاد به قم سفر کرده اما با مراجع تقلید دیداری نداشته است.

در سال‌های گذشته، تعدادی از مراجع تقلید به انتقاد از سیاست‌های فرهنگی دولت پرداخته و از مواردی چون گسترش "بی‌بندوباری"، بی‌توجهی به جایگاه روحانیت در اداره کشور و اظهارات اسفندیار رحیم مشائی رئیس دفتر محمود احمدی‌نژاد انتقاد کرده‌اند.

از جمله مواضع آقای مشائی که مخالفت شدید روحانیان قم را برانگیخته، تاکید بر مفاهیم ملی گرایانه است که از نظر این روحانیان، به معنی کم رنگ شدن "اسلامیت" حکومت ایران تلقی می‌شود.

"رفتار برخی مدیران مناسب شئون اسلامی نیست"

به نوشته پایگاه اطلاع رسانی آیت الله علوی گرگانی، این مدرس حوزه علمیه قم در جریان دیدار روز شنبه خود با اعضای شورای فرهنگی نهاد ریاست جمهوری، از اینکه "گاهی اوقات رفتارهایی از برخی مدیران دیده می‌شود که مناسب شئون اسلامی نیست" گلایه کرده است.

وی افزوده است: "مراجع از طرفی قصد تضعیف دولت را ندارند و از طرف دیگر نمی‌توانند این رفتار‌ها را تائید کنند و لذا از رئیس جمهوری و تمام مسئولان دولتی می‌خواهم که مراقبت کاملی در رفتار و گفتارهای خود داشته باشند."

سایت خبرآنلاین در گزارش خود از قم، تنها به یک ملاقات دیگر فرستادگان دولت اشاره کرده و آن دیدار با آیت الله حسین نوری همدانی است، که در سال‌های اخیر بیش از سایر مراجع تقلید قم از سیاست‌های دولت حمایت کرده است.

اگرچه در مورد این ملاقات خبری رسمی از سوی دو طرف منتشر نشده است، اما یکی از اعضای دفتر آیت الله نوری همدانی که حجت السلام شمس معرفی شده در گفت‌و‌گو با خبرآنلاین گفته که این مرجع تقلید از دولت خواسته تا "هر کار دینی که می‌خواهد انجام دهد و به نوعی مربوط به کار روحانیت است، حتما با حوزه و مراجع مشورت کند".

به گفته وی آقای نوری همدانی ادامه داده است: "اگر در بحث‌هایی که در تخصص آقایان نیست و مربوط به حوزه است مشورت نباشد، مشکل پیش می‌آید."

ملاقات‌های امروز، حدود ۱۰ روز بعد از آن صورت گرفته که اعضای فراکسیون روحانیون مجلس هشتم با سفر به قم و دیدار با مراجع تقلید، انتقادات شدیدی را علیه عملکرد فرهنگی دولت مطرح کرده‌اند.

بعد از آن سفر، محمدتقی رهبر فراکسیون نمایندگان روحانی مجلس هشتم خبر داد که این نمایندگان، در جریان دیدار خود با آیت الله ناصر مکارم شیرازی گفته‌اند که "به خاطر نگاهی که دولت در برخورد با مسائل فرهنگی دارد، فساد و از جمله آنها بی‌حجابی درحال گسترش است".

آقای رهبر گفت که این نمایندگان همچنین اظهار داشته‌اند که اخیراً در بسیاری از فروشگاه‌های کشور "خرچنگ و گوشت‌های حرام به صورت علنی، و در اتاق‌های حاشیه‌ای این فروشگاه‌ها مشروب به فروش می‌رسد" و کسی هم ناظر بر آن‌ها نیست.

رئیس فراکسیون روحانیون مجلس، بدون توضیح بیشتر از توزیع یک نوار موسیقی در کشور "از سوی رئیس دفتر دولت" (آقای رحیم مشایی) نیز سخن گفت که، به گفته وی، حاوی اهانت به مراجع تقلید است.

محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهوری، در سال‌های اخیر چند مسافرت به قم داشته که در جریان آنها، امکان ملاقات با اکثر مراجع تقلید قم را نیافته است.

به نوشته برخی رسانه‌های محافظه کار، بسیاری از مراجع تقلید به خاطر مخالفت با سیاست‌های دولت، حاضر به ملاقات با آقای احمدی‌نژاد و همکارانش نشده‌اند.

مدافعان دولت، مخالفان آقای احمدی‌نژاد را متهم به تلاش برای برهم زدن رابطه دولت و مراجع قم، از طریق ارائه اطلاعات نادرست به روحانیان ارشد می‌کنند.

منبع: بی بی سی فارسی

0 comments:

ارسال یک نظر