سفارت ایران در بحرین ارتباط با نقل و انتقال اسلحه را تکذیب کرد

سفارت ایران ارتباط کارمند خود با نقل و انتقال اسلحه از بیمارستان سلمانیه را تکذیب کرده است

سفارت ایران در بحرین دست داشتن یکی از کارمندان این سفارتخانه در نقل و انتقال اسلحه را تکذیب کرده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت ایران، سفارت این کشور در منامه، پایتخت بحرین، در بیانیه ای گزارش یکی از روزنامه های بحرینی را تکذیب کرده است که نوشته بود یکی از کارمندان این سفارتخانه هنگام اقدام در خارج کردن اسلحه و تجهیزات از بیمارستان سلمانیه در منامه، بازداشت شد.

روزنامه الایام، چاپ منامه، در گزارشی به نقل از نیروهای امنیتی بحرین نوشته بود که این بیمارستان به محلی برای انبار اسلحه هایی تبدیل شده بود که در جعبه های تجهیزات پزشکی به این محل حمل می شد.

این روزنامه در گزارشی در شماره روز شنبه خود نوشت که کارمند سفارت ایران علاوه بر اسلحه، در صدد خارج ساختن تجهیزات ارتباط رادیویی هم بود و افزود که از این تجهیزات برای ارسال گزارش و خبر به "طرف ایرانی" استفاده می شده است.

سفارت ایران در اطلاعیه خود این گزارش را بی پایه و اساس خوانده و افزوده است که متن تکذیبیه ای در این زمینه برای روزنامه الایام و سایر روزنامه های بحرینی ارسال شد اما هیچ یک از این روزنامه ها، این متن را منتشر نکردند.

پایگاه اطلاع رسانی دولت می افزاید که سایت تلویزیون العربیه هم در خبر مربوط به اخراج یک دیپلمات ایرانی از بحرین، در صدد بزرگنمایی این واقعه برآمده و با معرفی کارمند اخراج شده به عنوان کاردار سفارت، خبر چاپ شده در روزنامه الایام را هم تکرار کرده است.

در متن اطلاعیه سفارت جمهوری اسلامی در منامه مشخص نمی شود که آیا بازداشت یکی از دیپلمات های ایرانی هم نادرست بوده و یا اینکه ماموران امنیتی بحرین یکی از کارمندان این سفارتخانه را به ظن ارتباط با چنین اقدامی بازداشت، و احتمالا به دلیل مصونیت دیپلماتیک، پس از مدتی آزاد کردند.

رویدادهای اخیر در بحرین باعث تیرگی روابط این کشور و ایران شده و فراخوانی سفیران دو کشور از پایتخت های یکدیگر را به دنبال داشته است.

همچنین، پادشاه بحرین در سخنانی، تظاهرات اخیر در بحرین را ناشی از توطئه "یک دولت خارجی" خوانده هر چند از این دولت، نام نبرده است.

مطالبات مخالفان حکومت

تظاهرات بحرین اواسط ماه فوریه با تجمع در یکی از میدان های منامه و درخواست انجام اصلاحات سیاسی در این کشور آغاز شد.

نهادهای دولتی ایران تظاهراتی را در حمایت از مردم بحرین سازمان داده اند

در آغاز این تجمع، معترضان تاکید داشتند که نماینده تمامی مردم بحرین، بدون توجه به تفاوت های مذهبی و قومی هستند، اما به تدریج رهبران سیاسی و مذهبی شیعیان بحرینی نقش موثرتری را در این ابراز مخالفت با حکومت برعهده گرفتند.

در همان حال، مقامات و نهادهای دولتی در جمهوری اسلامی نیز به طور علنی و گسترده به حمایت از مخالفان حکومت بحرین برخاستند و برخی از آنان، به طور تلویحی یا به صراحت، دولت بحرین را به سرکوب شیعیان این کشور متهم و این شیوه را دلیل اصلی تظاهرات توصیف کردند.

همچنین، بعضی گروههای شیعه طرفدار ایران در منطقه نیز، ضمن ستایش از حکومت جمهوری اسلامی، به حمایت علنی از تظاهرکنندگان بحرینی پرداختند.

هفته گذشته، دولت بحرین، که پیشتر گفتگو با مخالفان به منظور یافتن راهی برای حل بحران سیاسی این کشور را مردود ندانسته بود، ادامه تظاهرات در این کشور را منع و اجتماع چند هفته ای تظاهرکنندگان در یکی از میدان های منامه را متفرق کرد.

پیشتر، به درخواست مقامات بحرینی، واحدهایی متشکل از چند صد تن از نفرات نظامی و امنیتی چند کشور عضو شورای همکاری خلیج فارس برای کمک به بازگرداندن آرامش، به بحرین اعزام شده بودند که به گفته مقامات این کشور، ماموریت آنان حفاظت از مراکز حساس بوده است.

در پی پراکنده کردن تجمع مخالفان دولت در هفته گذشته، برخی رسانه های خبری خارجی به نقل از رهبران شیعه مخالف حکومت بحرین گزارش کردند که ماموران امنیتی وارد بیمارستان سلمانیه شده و آن محل را به تصرف خود در آورده اند.

در جریان تظاهرات مخالفان در منامه، کارکنان و پزشکان این بیمارستان از منابع اصلی خبررسانی از جمله به رسانه های ایران در مورد شمار زخمی ها و کشته های عملیات نیروهای امنیتی به شمار می رفتند.

اکثریت بزرگی از شهروندان بحرین را شیعیان تشکیل می دهند و فعالان سیاسی شیعه، حکومت تحت رهبری خاندان سلطنتی سنی مذهب این کشور را به تبعیض مذهبی متهم می کنند.

0 comments:

ارسال یک نظر