انتقاد آلمان و کانادا از رویکرد متفاوت ایران مقابل معترضان ایرانی و مصری

اعتراضات 25 بهمن که با برخورد پلیس و نیروی ضدشورش مواجه شد

اعتراضات 25 بهمن که با برخورد پلیس و نیروی ضدشورش مواجه شد

وزیر خارجه کانادا دولت ایران را به خاطر سرکوب معترضان ایرانی درحالی که از معترضان مصری تمجید می کند، به "دورویی" متهم کرده و دولت آلمان نیز سرکوب ها را "غیرقابل قبول" خوانده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه لارنس کانون وزیر خارجه کانادا گفت: "کانادا عمیقا نگران خشونت های سرزده از سوی مقام های ایرانی علیه تظاهرات صلح آمیز معترضان در تهران است."

او افزود: "این دورویی در درخواست مقام های ایرانی که خواستار دموکراسی در مصر هستند و همان درخواست ها در ایران را سرکوب می کنند، عمیقا مایه تشویش است."

به علاوه او گفت که درخواست سیاستمداران ایران برای اعدام معترضان "غیرقابل قبول" است و مقام های ایرانی را ترغیب کرد "همه تظاهرکنندگانی که بدون توجیه تحت بازداشت هستند را آزاد کند."

شاهدان عینی می گویند که در جریان اعتراضات دوشنبه 25 بهمن نیروی ضدشورش ایران با پرتاب گاز اشک آور و گلوله های رنگ به معترضان حمله کرد. در جریان اعترضات حداقل دو نفر کشته و تعدادی مجروح شدند. همچنین شماری از معترضان دستگیر شدند که آمار دقیقی از آنها در دست نیست.

از سوی دیگر اشتفن زایبرت سخنگوی آنگلا مرکل صدراعظم آلمان به کنفرانسی خبری گفت: "اینکه دولت ایران به این شکل می کوشد حق آزادی بیان (شهروندانش) را با خشونت سرکوب کند کاملا غیرقابل قبول است."

او افزود: "ما از دولت ایران می خواهیم مردم ایران را از همان حقوق و آزادی هایی محروم نکند که به خاطر آنها به تازگی به مردم مصر تبریک گفته است."

سخنگوی خانم مرکل گفت که صدر اعظم آلمان به "زنان و مردان ایرانی که شجاعانه به خیابان ها آمدند اطمینان می دهد که درخواست آنها برای آزادی و حقوق بشر در آلمان و اروپا شنیده می شود."

آقای زایبرت افزود که "دولت فدرال آلمان خواستار پایان فوری تهدیدهای مطرح شده علیه رهبران سیاسی مخالف" و حفاظت از "مخالفان رژیم" است.

خیابان های تهران و برخی شهرهای دیگر ایران روز دوشنبه برای اولین بار از زمان اعتراضات عاشورای سال 1388، صحنه تجمع های اعتراض آمیز مخالفان بود.

مخالفان دولت حوادث روز دوشنبه را یک پیروزی خوانده اند با این حال رسانه های دولتی جمهوری اسلامی معترضان را با اصطلاحاتی چون "عوامل وابسته به آمریکا و رژیم صهیونیستی" مورد حمله قرار دادند.

برخورد شدید نیروهای دولتی با مخالفان، که بازتاب گسترده ای در رسانه های بین المللی داشت، پیشتر از سوی آمریکا و بریتانیا محکوم شده بود.

باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا، روز سه شنبه گفت: "امیدواری و توقع من این است که کماکان شاهد این باشیم مردم ایران شجاعت ابراز اشتیاق برای به دست آوردن آزادی بیشتر و حکومتی مبتنی بر مردم سالاری بیشتر را داشته باشند."

آقای اوباما گفت: "نقطه تناقض آمیز این است که حکومت ایران وانمود می کند که از آن چه در مصر رخ داده شادمان است ولی با کتک زدن و تیراندازی به سوی مردمی که سعی داشتند به طور مسالمت آمیز نظر خود را بیان کنند، خلاف آن عمل کرده است. "

هیلاری کلینتون وزیر خارجه آمریکا نیز روز دوشنبه پس از انجام تظاهرات مخالفان گفته بود: "بگذارید به طور صریح و مستقیم از آرمان های مردمی که امروز به خیابان های تهران آمده اند حمایت کنم... آنچه امروز در ایران اتفاق می افتد بیانگر شجاعت مردم این کشور است و نشان دهنده دو رویی رژیم ایران که طی سه هفته گذشته مرتبا آنچه در مصر در جریان بود را می ستود."

ویلیام هیگ وزیر خارجه بریتانیا نیز گفته بود اگر محمود احمدی نژاد، رئیس جمهوری ایران معتقد است مردم مصر حق دارند آزادانه عقایدشان را بیان کنند، دولت ایران نباید همین حق را از مردمش دریغ کند.

خشونت علیه تظاهرکنندگان همچنین از سوی سازمان عفو بین الملل محکوم شده بود.

میرحسین موسوی اعتراضات روز 25 بهمن را "دستاورد بزرگ ملت و جنبش سبز" خوانده و مهدی کروبی نیز در بیانیه جداگانه ای خشونت علیه معترضان را محکوم کرده است.

با این حال آن اعترضات خشم مقام های ایرانی را برانگیخت به طوری که تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی روز سه شنبه خواستار اعدام میرحسین موسوی، مهدی کروبی و محمد خاتمی از سران مخالفان شدند.

همزمان روز چهارشنبه شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی وابسته به دولت ایران از برگزاری یک تجمع در روز جمعه آینده علیه مخالفان خبر داد.

به گزارش فارس، در این "تجمع اعتراض‌آميز كه روز جمعه 29 بهمن ‌ماه پس از اقامه نماز جمعه در سراسر كشور انجام می‌شود، تنفر و انزجار خود را از جنايت دوباره سران فتنه و منافقان كوردل، اعلام دارند."

0 comments:

ارسال یک نظر