انتقاد احمد توکلی از سیمای ضرغامی در دفاع تمام قد این رسانه از متهم به فساد

در پی دعوت دو تن از حامیان دولت در برنامه پنج شنبه اخیر (٢٣ دی ماه) «دیروز امروز فردا»، که یک هفته پس از برنامه جنجالی هفته گذشته - که در آن الیاس نادران نماینده مجلس درباره فساد مالی محمدرضا رحیمی معاون اول رئیس دولت سخنانی مطرح کرده بود- برگزار شد، سایت الف متعلق به احمد توكلی، به انتقاد شدید از این برنامه پرداخت و آن را "فرمایشی" و "نمایشی" خواند.


دست اندرکاران برنامه مذکور، در واکنش به انتقادات حامیان و مقامات دولت از صدا و سیما، که بدلیل افشای صریح فساد اقتصادی مقام ارشد دولت صورت گرفت- این هفته از فاطمه بداغی معاون حقوقی رئیس دولت و فرهاد تجری از حامیان دولت و نائب رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس دعوت بعمل آوردند که نوعی "دلجویی از دولت" محسوب می شد.


سایت الف، وابسته به احمدی توکلی، در مقام انتقاد از برنامه این هفته، اعلام کرد "این جلسه با برنامه ریزی قبلی و حرفهای هماهنگ شده برای تاثیرگذاشتن روی مطالبه واقعی مردم برگزار شده است."


این مطلب در مورد احمدی نژاد آورده كه وی تاكنون چندین بار "در اجتماعات به افراد اتهام یك طرفه زده است" و همچنین در انتها، صدا و سیما را سرزنش كرده كه نتوانسته فارغ از "رابطه مالی سازمان و دولت" به تهیه "برنامه ای صادقانه و عدالتخواهانه" برای مقابله با فساد اقتصادی اقدام كند.

متن كامل نوشته الف بدین شرح است:
دفاع تمام قد از متهم به فساد در برنامه‌ای نمایشی!
برنامه "دیروز امروز فردا" این هفته به موضوع مبارزه با مفاسد اقتصادی اختصاص داشت و ظاهرا قرار بود ادامه بحث هفته گذشته در موضوع مبارزه با فساد پی گیری شود.این در حالی است كه این برنامه از ابتدا تصمیم داشت تا از فردی كه متهم به فساد اقتصادی است حمایت كند و ظاهرا موضوع مبارزه با فساد در حاشیه قرار داشت. در این رابطه ذكر چند نكته ضروری است.


1- تهیه و پخش ویژه برنامه های مبارزه با فساد اقتصادی در صدا وسیما بدون شك قابل تقدیر است و لازم است از این جهت از دست اندركاران سیما تشكر كرد. اما این موضوع نباید شكل فرمایشی به خود بگیرد. طبیعی است كه اقبال مردم به برنامه زنده دیروز امروز فردا در ایام پس از فتنه، به دلیل صراحت لهجه و بازگوئی آنچه بود كه مردم مطالبه می كردند و انتظار شنیدنش را داشتند.

به این ترتیب چنانچه دوره جدید این برنامه بخواهد شكل فرمایشی و نمایشی به خود بگیرد بلاتردید مورد توجه نخوادهد بود؛ چه رسد به آنكه بخواهد به اسم مبارزه با فساد اقتصادی, ازمهمترین آزمون مبارزه با فساد به سادگی عبور كند. مردم منتظرند تا برخورد دولت مدعی عدالت و مبارزه با فساد را با مقام عالیرتبه دولتی متهم به فساد اقتصادی ببینند. این مطالبه ای است كه باید در رسانه ملی مورد توجه قرار گیرد نه تعداد جلسات برگزار شده در ستاد مبارزه با فساد.
به این ترتیب برنامه زنده مبارزه با فساداقتصادی و همزمان حمایت از مقام ارشد دولتی متهم به فساد، آش درهمجوشی است كه بی شك دل مردم را می زند و درمیان مدت موجب بی اعتمادی بیش از پیش به سیما می شود.

2- انتخاب مهمانان این برنامه نیز از موضوعاتی است كه باعث شد قسمت دوم آن شكل نمایشی به خود بگیرد. اگر بنا است از هر قوه نماینده ای حاضر شود, باید انتخاب این نماینده ها مطابق ملاحظات و رویكرد اصلی آن قوه باشد. در جلسه اول این برنامه به درستی نماینده طرفین حاضر شدند. در برنامه دوم انتظار این بود كه یا رئیس كمسیون اصل نود مجلس و یا نماینده ای بی طرف دعوت شود. این تركیب مهمانان، باعث این تلقی می شود كه این جلسه با برنامه ریزی قبلی و حرفهای هماهنگ شده برای تاثیرگذاشتن روی مطالبه واقعی مردم برگزار شده است.

این موضوع وقتی نگران كننده تر می شود كه از سوی قوه قضائیه نیز نماینده ای در برنامه حاضر نیست, درحالی كه طرح اتهام فساد اقتصادی برای معاون اول رئیس جمهور را چندی پیش دادستان كل كشور مطرح كرد و طبیعتا حضور یك نماینده از این قوه ضروری بود.


3- مساله دیگر موضوع سخنان دكتر نادران در جلسه اول این برنامه است كه به شكل قابل ملاحظه و سوال برانگیزی در دولت انتقاد و گلایه برانگیخت؛ تا آنجا كه به شكل غیرحرفه ای، برنامه ای نمایشی تدارك دیده شد تا از متهم به فساد اقتصادی حمایت شود. در این باره نیز ذكر چند نكته ضروری است.نخست آن كه سخنان نادران در جلسه اول این برنامه بدون طرح هرگونه اتهامی بود و این فضاسازی مسئولین دولتی است كه چنان وانمود كردند كه نادران، معاون رئیس جمهور را متهم و بعد هم برای او رای مجرمیت صادر كرده است.

همه حرف نادران این بود كه او اتهامات مالی و اقتصادی دارد و باید در دادگاه حاظر شود و پاسخگو باشد و دیگر اینكه فردی كه خود متهم به فساد اقتصادی است نمی تواند ریاست ستاد مبارزه با فساد اقتصادی را بر عهده داشته باشد. این درحالی است كه چند هفته پیش نیز دادستان كل كشور بر این موضوع تاكید كرده بود. بنابراین عصبانیت و این همه سروصدا هیچ توجیهی ندارد و معلوم نیست آقایان چرا از اجرای قانون در باره معاون اول نگران هستند.

این موضوع با نمونه افشاگری های رئیس جمهور در سیما و یا مواردی شبیه به آن فرق می كند. رئیس جمهور كه هفته پیش با انتقاد از صدا وسیما، اتهام زنی تلویزیونی را بی اخلاقی و خلاف قانون دانسته بود, تا به حال چندین مورد نه تنها در اجتماعات به افراد اتهام یك طرفه زده است؛ بلكه حكم صادر كرده و اعلام مجازات نمود. اتهاماتی كه بعدا نیز خلاف آن ثابت شده است. مردم فراموش نمی كنند كه رئیس جمهور محترم با چه قاطعیتی مدیرعامل بانك پارسیان را متهم به فساد اقتصادی كرد و بدون برگزاری هرگونه دادگاهی او را بی آبرو نمود. ولی بعدا همین فرد متهم، به دستور رئیس جمهور - احتمالا به جهت جبران آن افشاگری - عضو كارگروه اسلامی كردن بانكها شد. این داستان در ماجرای مدیرعامل و اعضای هیات مدیره بیمه ایران نیز تكرار شد.

رئیس دولت در مناظره های انتخاباتی نیز كه بعدها مورد انتقاد شدید رهبری قرار گرفت، یك طرفه برای چند آقازاده دادگاه برگزار كرد و حكم صادر نمود. آیا این قابل مقایسه است با این حرف نادران كه از دولت درخواست می كند تا مانع تعقیب قانونی معاون متهم به فساد اقتصادی خویش نشود. نادران حتی تاكید كرده كه ممكن است این فرد تبرئه شود اما رئیس جمهور اجازه دهد این فرد نیز مانند هر شهروند عادی در دادگاه حاضر شود و پاسخگوی تخلفات اتهامی خود باشد.

نكته جالبتر اینكه احمدی نژاد و رئیس دفترشان كه به نادران خرده گرفته اند، بعد از سخنان منطقی وی، چندین بار در برنامه های خبری آقای دكتر نادران را متخلف اعلام كرده اند. معلوم نیست این افتراء كه بدون هرگونه توضیح و مستندی صورت می گرفت چطور با توصیه های اخلاقی حضرات همخوانی دارد. در انتها ذكر این نكته نیز لازم است كه مناسب بود صدا و سیما حداقل در این موضوع خاص و بااهمیت به رابطه مالی سازمان و دولت كمتر توجه می كرد تا برنامه ای صادقانه و عدالتخواهانه در موضوع مبارزه با فساد اقتصادی برگزار كند و بدور از طرح سخنان فرمایشی، به بررسی فساد سازمان یافته در قدرت بپردازد.

گفتنی است پرونده فساد مالی و اقتصادیِ معاون اول و سخنگوی دولت، کماکان تحت نفوذ و پناه مقامات امنیتی و سیاسی، امکان رسیدگی را نیافته است.

0 comments:

ارسال یک نظر