سعید مرتضوی: در چین قاچاقچیان کالا را اعدام می کنند، قوانین ما در این مورد ضعف دارند

سعید مرتضوی، رییس ستاد مرکزیمبارزه با قاچاق کالا و ارز، از رشد ارزش متوسط پرونده های قاچاق و میزان جریمه قاچاقچیان نسبت به زمان در سال قبل خبر داد و آنرا ٩٧ درصد اعلام کرد.
 

به گزارش ایسنا، دادستان سابق تهران و متهم اصلی چندین پرونده ملی (از جمله بازداشتگاه کهریزک)، که از سوی محمود احمدی نژاد به ریاست ستاد مرکزیمبارزه با قاچاق کالا و ارز منصوب شده، در دومین گردهماییتخصصی دبیران و مسوولان دبیرخانه کمیسیون‌های مبارزه با قاچاق کالا و ارز، با ارائه آمار فوق و ابراز رضایت از عملكرد خود افزود: ارزش كلكالاهای قاچاق (مكشوف) به ٣۴٧ میلیارد تومان رسیده كه نسبت به زمان مشابه درسال گذشته، ۵٨  درصدافزایش داشته است.
 

مرتضوی در ادامه، یكی از محورهای ستاد مبارزه باقاچاق كالا را "تمركز بر رسیدگی به مجرمان حرفه‌ای و پرونده‌های كلان و باندی ذكر وعنوان كرد": در هشت ماهه نخست امسال پرونده‌هایی كه با ارزش بیش از صد میلیون تومانبوده، به میزان ۴۶ درصد رشد داشته‌اند، در حالی كه پرونده‌های كمتر از یك میلیونتومان یعنی پرونده‌های خرد به میزان ٨.5 درصد كاهش داشته‌اند.
 

رییس ستاد مبارزه با قاچاق كالا از "ساماندهی مرزنشین‌ها"، "برخورد با شبكه‌های سازمان‌یافته و باندی" و "بررسی عواملشكل‌گیری قاچاق در اطراف مرزهای كشور" خبر داد و گفت "دولت با ارزیابی بحث قاچاق وروال مبارزه با قاچاق در سنوات گذشته به این نتیجه رسیده كه مهمترین وسیله مبارزهبا قاچاق بحث قانون است و تمام پرونده‌های مهم، سازمان‌یافته و باندی كه به نتیجهنمی‌رسد به خاطر این است كه مجرمان قانون را دور می‌زنند و از مجازات رها می‌شوندكه به خاطر ناكارآمدی قانون ماست. مجرمان حرفه‌ای از همه شگردهای روزبهره می‌گیرند و از همه ظرفیت‌های جدید برای دور زدن قانون و معافیت از مجازات بهرهمی‌گیرند."
 

 در چین قاچاقچیان را اعدام می‌كنند

مرتضوی با بیان این‌كه قانونگذار با توجه به قوانین، دوسال حبس را در نظر گرفته و بیش از آن اعمال نمی‌شود و هر روز نیز بیست هزار تومانحساب می‌شود، گفت: چون در قانون پیش‌بینی جرائم حرفه‌ای و سازمان‌یافته نشده وتكلیفی برای لایحه‌های مختلف پیش‌بینی نشده، اقدامات ظاهری انجام شده نیز برای درصدبالایی از پرونده‌ها اجرا نمی‌شود.
 

وی بدون اشاره به ریشه های تخلفِ اقتصادی کشور(مدیریت کلان و عدم رفاه جامعه)، به تجربه كشورهای دیگر در مورد برخوردبا قاچاق اشاره کرد و گفت "در چین برای قاچاقچیان حكم اعدام در نظر گرفته شده و بدونملاحظه اجرا می‌كنند. "
 

لایحه مبارزه با قاچاق تقدیم دولت می‌شود

مرتضوی با بیان این كه برای تبیین لایحه‌ای كهدولت گفته بود یك ماه دیگر وقت گرفته‌ایم تا نظرات نهایی همه استان‌ها را بگیریم،گفت: نسخه نهایی ستاد را برای استادان دانشگاه‌ها ارسال كردیم. در اوایل هفته آیندهلایحه مبارزه با قاچاق كالا و ارز را كامل با نامه رسمی تقدیم دولت می‌كنیم .
 

مرتضوی در پایان، "ارائه تعریف قاچاق،‌ قاچاق شناختهشدن كالاهایی كه با برند جعلی وارد می‌شود، طبقه‌بندی مجازات‌ها بر حسب نوع كالا،نظام تبدیل جزای نقدی به حبس، پیش‌بینی تكرار قاچاق، پیش‌بینی قاچاقچی حرفه‌ای،پیش‌بینی مسوولیت كیفری برای افراد حقوقی، پیش‌بینی مجازات محرومیت از حقوق اجتماعیبرای قاچاقچیان، پیش‌بینی قاچاقچیان باندی، قاچاق به عنوان منبع مالی تروریست،احصاء نیروهای مسلح، تفكیك صلاحیتی مراجع رسیدگی‌كننده، اعطای صلاحیت اولیه بهسازمان تعزیرات حكومتی، رسیدگی به پرونده‌های قاچاق در قوه قضاییه و دادگاه‌هایانقلاب، تلقیقاچاق به عنوان جرم عمومی و مبارزه با قاچاق در سطح بین‌المللی، تكلیفبه شناسایی جرایم سازمان‌یافته و دارایی‌های مجرمان حرفه‌ای" را، از نوآوری لایحهمذكور دانست.
 

سعید مرتضوی درحالیکه از قضات معلق شده و متهم در چندین پرونده می باشد، بدلیل حمایتِ محافل و مقاماتِ فراقانونیِ کشور، نه تنها مورد بازخواست قرار نگرفته، بلکه به پُست های مهم نیز گمارده شده است.

0 comments:

ارسال یک نظر