اتحادیه اروپا نماینده‌ای برای بازدید از تاسیسات هسته‌ای ایران نخواهد فرستاد


در واکنش به دعوت ایران از چند کشور برای بازدید از تاسیسات اتمی


یک روز پس از آنکه اتحادیه اروپا در واکنش به دعوت جمهوری اسلامی از چند کشور و سازمان برای بازدید از تاسیسات اتمی، اعلام کرد که کار بازرسی تأسیسات بر عهده آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می باشد، مقامات اتحادیه اروپا اعلام کردند که تصمیم ندارند دعوت ایران را برای حضور نماینده‌ای از طرف این اتحادیه در بازدید از تاسیسات هسته‌ای ایران بپذیرند.


چند هفته مانده به ادامه مذاکرات اتمی میان ایران و کشورهای ۱+۵ در استانبول، مقامات جمهوری اسلامی طی اقدامی ناگهانی، از سفرای چند کشور عضو آژانس بین المللی انرژی اتمی دعوت کردند تا از تاسیسات اتمی ایران دیدار کنند و همزمان اعلام شد که سفرای روسیه، چین، اتحادیه اروپا و چند کشور عرب و در حال توسعه از جمله افرادی هستند که ایران از آنها برای بازدید از تاسیسات هسته‌ای اش دعوت کرده است.


به گزارش رویترز، کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفته است که "این، وظیفه بازرسان بین‌المللی و نه سفرای اتحادیه اروپا و دیگر کشورها است که برنامه هسته‌ای ایران را بررسی کنند."


بنا براین گزارش، علی اصغر سلطانیه، نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، در نامه‌ای به تاریخ ۲۷ دسامبر (۶ دی)، روزهای ۱۵ و ۱۶ ژانویه (۲۵ و ۲۶ دی) را برای این بازدید که به گفته او شامل ملاقات با "مقام‌های بسیار عالیرتبه" نیز می‌شود، پیشنهاد کرده است.


در نامه ایران از نمایندگان آمریکا دعوتی به عمل نیامده است، ولی، مقامات دولت آمریکا این دعوت را یک "ترفند قدیمی" توصیف کرده‌اند. سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، در واکنش به دعوت تهران از برخی کشورها، چنین سفری را "سفری سحرآمیز و افسانه‌ای" یاد کرده، که نمی‌تواند، کمکی به اجرای تعهدات بین‌المللی تهران کند.


رامین مهمان‌پرست، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، دعوت از دیپلمات‌های خارجی را در چارچوب همکاری‌های جمهوری اسلامی با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خوانده است.


این دعوتنامه چند هفته پیش از نشست اتمی ایران با کشورهای گروه ۱+۵ که قرار است اواخر ژانویه امسال در استانبول ترکیه برگزار شود، ارسال شده است.


به گزارش رویترز، یک سخنگوی کمیسیون اروپا در واکنش به این خبر به خبرنگاران گفته بود که "ما به نامه پاسخی نداده‌ایم. اما چیزی که باید بر آن تأکید کنیم این است که پروسه‌ای در جریان است و این، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است که باید تأسیسات هسته‌ای ایران را بازرسی کند."

 

0 comments:

ارسال یک نظر