پس از سفر متکی، سنگال سفیر خود از ایران را فراخواند

جرس: بعد از قطع رابطۀ کاملِ دولت گامبیا با جمهوری اسلامی و اخراج دیپلماتهای ایرانی از آن کشور، و بلافاصله بعد از نامه نگاریِ محمود احمدی نژاد با مقامات ارشد سنگال، این کشور آفریقایی نیز، سفیر خود را از ایران فرا خواند و علت آن را "نارضایتی از موضع جمهوری اسلامی نسبت به محموله اسلحه توقیف شده در آفریقا" اعلام کرد.


منوچهرمتکی، اوایل هفته جاری جهت ارسال نامه ای از سوی محمود احمدی نژاد به مقامات سنگال، و ارائه توضیحاتی جهت مساله سلاحهای مکشوفۀ ارسالی از ایران به سنگال سفرکرده بود، که در همان سفر توسط احمدی نژاد از مقام خود برکنار گردید.


به گزارش رویترز، دولت سنگال روز سه شنبه ۱۴ دسامبر (٢٣ آذر) طی بیانیه ای که در توضیح فراخواندن سفیر خود از ایران منتشر ساخته، اعلام نموده است که "به دلیل نارضایتی از توضیحات مقام های جمهوری اسلامی در ماجرای توقیف سلاحهای ارسالی از ایران و مکشوفه در آفریقا"، تصمیم گرفته است تا سفیر خود را از تهران فرا بخواند.


گفتنی است کشور آفریقایی گامبیا نیز، یکم آذر (۲۲ نوامبر) بطور ناگهانی تمام روابط خود با جمهوری اسلامی را قطع کرده و دیپلمات های ایرانی را ظرف ۴۸ ساعت از آن کشور اخراج نموده بود.


این اقدام در راستای ماجرای توقیف ۱٣کانتینر سلاح های قاچاقِ ارسالی از ایران- شامل گلوله های توپ، خمپاره و ساير سلاح ها - در نیجریه رخ داد، که دستگاه قضایی نیجریه، یکی از اعضای سپاه پاسداران به نام عظیم آقاجانی را دستگیر و محاکمه کرد.


در همین زمینه مشخص شد که گامبیا مقصد اصلی محموله اسلحه این کشور بوده و مقامات آن تمام روابط اقتصادی، سیاسی و توسعه همکاری خود با ایران را قطع کردند.


لازم به ذکر است در حالیکه طی سالهای اخیر کشور سنگال (همسایه گامبیا) با شورشیان و معترضانِ داخلی در جنوب کشور در حال نبرد می باشد، این کشور نگران دخالت احتمالی یا فعالیت جمهوری اسلامی در این زمینه است.

 

نکته قابل ذکر اینکه مقامات نیجریه، نه تنها از پاسخ های دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی پیرامون سلاح های قاچاق ارسالی از ایران قانع نشدند، بلکه پرونده ای در این زمینه به شورای امنیت سازمان ملل ارجاع دادند.


طی هفته های اخیر، منوچهر متکی و دیگرمقامات جمهوری اسلامی، ۱٣ کانتینر سلاح قاچاق کشف شده در نیجریه (شامل گلوله های توپ، خمپاره و ساير سلاح ها) را که با برچسب مواد ساختمانی بارگیری و ارسال شده بود، سلاحهای "متعارف" و متعلق به یک "شرکت خصوصی" در ایران ذکر کرده و تمام موارد رخ داده را "سوء تفاهم های برطرف شده" خوانده بودند.


منوچهر متکی طی هفته های اخیر، دو بار جهت ارائۀ توضیحاتی پیرامون سلاح های قاچاقِ ارسالی از ایران، به آفریقا سفر کرده بود، که در جریان سفر دوم، توسط محمود احمدی نژاد برکنار شد.

0 comments:

ارسال یک نظر