همسرنسرين ستوده: از نظر لاریجانی، شايد کانون مدافعان حقوق بشر سازمان تروريستی است

همسر نسرین ستوده، وکیل مدافع و فعال حقوق بشری زندانی، در واکنش به اظهارات اخیرمحمد جواد لاريجانی، درباره اينکه "اتهام ستوده ارتباط با گروه های تروريستی است و هيچ ربطی به وکالتش ندارد"، دو اتهام مطرح شده در مورد همسرش را، "مصاحبه در رسانه ها"و "عضويت در کانون مدافعان حقوق بشر" ذکر کرد و گفت "حالا اگر آقای لاريجانی می خواهد کانون مدافعان حقوق بشر را گروه تروريستی تلقی کند، مسئله چیز دیگری است."


به گزارش کمپین بین الملیی حقوق بشر در ایران، رضا خندان، همسر ستوده با اعلام اينکه ديروز اتهام جديدی به اين حقوقدان و فعال حقوق بشر که از هفته گذشته برای سومين بار در اعتصاب غذا به سر می برد، وارد شده است به این کمپين گفت: "عصر دوشنبه خانم ستوده با منزل تماس گرفتند و با من و بچه ها چند دقيقه ای حرف زدند. ايشان هنوز در اعتصاب غذا به سرمی برد و گفت که ديروز به دادگاه برده شدند تا اتهام جديدی به او تفهيم شود."


او همچنين به تفصيل در مورد اتهامات جديد جواد لاريجانی سخن گفت.


همسر نسرين ستوده با اظهار اينکه در تماس تلفنی ديروز دقيقا متوجه عنوان اتهام جديد نشده است، گفت: "اما عنوان کليش حجاب بوده است. دو سال پيش خانم ستوده برای کميته حقوق بشر ايتاليا که از آنها جايزه گرفته بود برای تشکر از اعطای جايزه اش فيلمی را از همين جا ضبط کرد و فرستاد که در آن فيلم روسری به سر نداشته است. اين فيلم البته در ايران پخش نشد. حالا برای اين اتهام جديد ۱۶ دی ماه محاکمه می شود."


رضا خندان در خصوص وضعيت جسمی خانم ستوده به دنبال اعتصاب غذايش نيز به کمپين بين المللی حقوق بشر در ايران گفت: "ديشب از طريق يکی از دوستان شنيدم که ظاهرا خانم ستوده به کما رفته اند نمی دانستم که بايد از کجا خبر بگيرم، امکان هيچ ارتباطی برای تاييد يا تکذيب اين خبر را نداشتم. امروز صبح به جلوی زندان اوين رفتم اما کسی آنجا پاسخگو نيست. تا اينکه خودش عصر امروز تماس گرفت و ما را از نگرانی در آورد. وقتی پرسيدم گفت که به کما نرفته است ، حالش بد نيست و فقط هفته گذشته به دنبال ضعفش به بهداری رفته است. در تماس تلفنی متوجه شدم که وضع روحيش خوب نيست و صدايش هم بی رمق بود و به سختی حرف می زد. بهرحال من دفعه قبلی وقتی در اعتصاب بود او را ديده ام و می توانم تصور کنم که چه اتفاقی از لحاظ جسمی برای او می افتد."


همسر نسرين ستوده با اشاره به اينکه اخبار زندانيان گاهی با تاخير به بيرون راه پيدا می کند، گفت: "حتما خبر به کما رفتن خانم ستوده همان رفتن بهداری او در آخر هفته گذشته بوده است. خبرها غالبا با تاخير به بيرون زندان راه پيدا می کند.من هم نمی دانم فقط ديشب از طريق دوستی شنيدم که نسرين به کما رفته است. لابد زندانيان در ملاقات يا تماس تلفنی با خانواده هايشان خبر ديگر زندانيان را می دهند که غالبا هم با تاخير است و گاهی به اشتباه به بيرون منتقل می شود."


همسر اين حقوقدان زندانی، درخصوص اظهارات اخیرمحمد جواد لاريجانی، مشاور ارشد قوه قضاییه، درباره اينکه اتهام نسرين ستوده ارتباط با گروه های تروريستی است و هيچ ربطی به وکالتش ندارد نيز به کمپين بين المللی حقوق بشر درايران گفت: " تا جاييکه من می دانم و در اين سال ها با او زندگی کردم او به هيچ وجه با گروه های تروريستی در ارتباط نبوده است. در يکی از جلسات دادگاهش هم که بودم از تنها چيزی که حرف زده نشد همين مسئله بود. اولين بار است که اين اتهام را می شنوم و مطمئنم که قاضی پرونده و دادستان نيز که کيفر خواست خانم ستوده را صادر کردند ازاظهار نظرهای امروز لاريجانی خيلی تعجب می کنند."


جواد لاریجانی، دبير ستاد حقوق بشر قوه قضاييه، ادعا کرده بود "بايد توجه داشت زمانی که فردی وکيل يک متهم می‌شود، تمام رفت‌وآمدش بايد در راهروهای دادگاه باشد نه اينکه از پايتختی به پايتخت کشور ديگری رفته و عليه نظام و حکومت مصاحبه کند. اين را سوءاستفاده حرفه‌ای از وکالت می‌گويند… نسرين ستوده به علت امر وکالت مورد پيگرد قضايی قرار نگرفته است بلکه به خاطر تبليغات عليه اسلام، نظام و همچنين تماس با گروه‌های تروريستی مورد پيگرد قانونی قرار گرفته است. البته دادگاه بايد به اتهامات وی رسيدگی کند. هيچ فردی به عنوان وکيل نه تنها مورد پيگرد قرار نمی‌گيرد بلکه مورد احترام ماست."


رضا خندان در ادامه گفت: "لاريجانی چندی پيش در آمريکا هم اظهار نظر عجبيی در خصوص پرونده نسرين ستوده کردند که متنش با ترجمه ناقص برای من خوانده شد. ايشان در آنجا گفته بودند که خانم ستوده اتهامش تبليغ عليه اسلام است . يعنی چيزی که اصلا در پرونده ايشان مطرح نشده است."


همسر نسرين ستوده با اعلام اينکه در دادگاه همسرش فقط دو اتهام مطرح شده است، گفت: "در دادگاه ايشان اول بحث مصاحبه های ايشان در رسانه ها مطرح شد که خيلی هم در خصوص محتوای مصاحبه ها کاری نداشتند و بيشتر حرف قاضی اين بود که چرا ستوده اينقدر زياد صحبت کرده است و دومين اتهامش نيز عضويت در کانون مدافعان حقوق بشر بود. اصلا درباره گروه حرفی زده نشد، چه گروه تروريستی يا غير تروريستی. حالا اگر آقای لاريجانی می خواهد که کانون مدافعان حقوق بشر را گروه تروريستی تلقی کند. واگر اين طور نيست که اصلا چنين اتهامی در پرونده ايشان نيست."


همچنين رضا خندان درباره علت حاضر نشدن خانم ستوده در روز ملاقات کابينی پنجشنبه زندان اوين گفت:"هنوز متوجه نشدم که چرا آن روز خانم ستوده برای ملاقات به بخش نيامد و منظور ماموری که به من گفت خانم ستوده برای تدابير امنيتی نخواسته است ما را ببيند چه بوده . فقط روز شنبه خانم ستوده به من زنگ زد، ظاهرا چون روز پنج شنبه به ملاقات نيامده بود اجازه تماس روز شنبه را به او دادند و در آن تماس کوتاه هم نشد که بفهمم علت نيامدن نسرين چه بوده است."


گفتنی است در سومین ماه از بازداشت نسرین ستوده، وکیل و فعال حقوق بشریِ زندانی، وی روز دوشنبه ۱۵ آذرماه، طی تماس با خانواده اش اعلام كرده بود که در اعتراض به وضعیت بازداشت خود و دیگر زندانیان كه با احكام ناعادلانه در زندان به سر می‌برند، اعتصاب غذایی خشك تا رسیدن به خواسته‌های برحق و قانونی‌اش را شروع کرده است.

0 comments:

ارسال یک نظر