بعد از ماهها چالش میان دولت و سینماگران، اعضای جدید هیات مدیره خانه سینما مشخص شدند

با گذشت چند ماه از چالش میان خانه سینمای ایران و معاونت سینمایی وزارت ارشاد، روز یکشنبه ٢۱ آذرماه، دوازدهمین دوره انتخابات هیات مدیره خانه سینما با حضور ٢٧ صنف سینمایی برگزار شد، که طی آن اعضای جدید  این تشکل هنری انتخاب شدند.
 

به گزارش ایرنا، در انتخابات روز یکشنبه، که در محل این صنف سینمایی برگزار گردید، مریلا زارعی، فرهاد توحیدی، امیر اثباتی، تورج منصوری، ابراهیم مختاری، محمد سریر و محمدرضا معینی از سینماگران صنوف مختلف به عنوان اعضای جدید هیات مدیره خانه سینما انتخاب شدند.
 

همچنین سیروس الوند و مرتضی رزاق كریمی به عنوان اعضای علی البدل هیات مدیره جدید خانه سینما برگزیده شدند.
 
 

مدیرعامل قبلی هیات مدیره خانه سینما محمدمهدی عسگرپور بود و فرهاد توحیدی، كامران ملكی،محمدرضا سكوت، محمد سریر، امین تارخ، مرتضی رزاق كریمی و ابراهیم مختاری(بازرس) اعضای هیات مدیره این صنف سینمایی را تشكیل می دادند.
 

طبق قوانین این تشکل، رئیس هیات مدیره خانه سینما پس از رای گیری از سوی هیات مدیره جدید انتخاب خواهد شد.
 

مروری بر چالش میان وزارت ارشاد و خانه سینما

گفتنی است چند ماه پیش اصغر فرهادی (سینماگر منتقد دولت) هنگامی که تندیس کارگردان برگزیده جشن خانه سینما را برای فیلم «درباره الی» از دست رخشان بنی اعتماد دریافت کرد، در سخنانی کوتاه با نام بردن از سینماگران ایرانی که در تبعید و فشار و سانسور قرار دارند، آرزو کرد روزی برسد که "هیچ سینماگر و بازیگر ایرانی به خاطر فشارهای سیاسی و اجتماعی مجبور به مهاجرت نشود، فیلمسازان مجبور به مهاجرت شده به وطن برگشته و بتوانند دوباره فیلم بسازند وهیچ فیلمسازی به خاطر عقاید سیاسی و فرهنگی اش، زندانی نشود و از حقوق فردی و شهروندی مثل حق مسافرت به خارج از کشور و شرکت در فستیوال ها برخوردار باشد."
 

خشم اولیه ارشاد
سخنان فرهادی که با تشویق حضار مواجه شد، سبب گردید که مدیر کل اداره نظارت و ارزشیابی سینما در وزارت ارشاد اسلامی، بصورت مستقیم دستور لغو پروانه ساخت فیلم جدید او (جدائی نادر و سیمین) را صادر کند؛ در حالیکه تاکنون بیست در صد از آن نیز فیلمبرداری شده بود. (البته بعدا تحت فشارهای مختلف و رایزنی ها مجوز داده شد)
 

پس از اظهارات فرهادی، روزنامه کیهان در یادداشتی با عنوان "عقده گشائی سیاسی در جشن خانه سینما" علیه این سینماگر و حاضرین نوشت: "چهاردهمین جشن خانه سینما در حالی به کار خود پایان داد که این کانون صنفی به جایگاه محفلی برای عقده گشایی سیاسی و حمایت از مخالفان نظام و تقدیر از پیاده نظام شناخته شده آمریکا و اسرائیل سقوط کرد. در این جشن برخی حاضران سخنانی مشابه نظرات شبکه های ماهواره ای بیگانه بر زبان آوردند."


سوگنامه معاونت سینمایی وزارت ارشاد
بعد از تدارک آتش تهیه این جنجال و اصرار بر تداوم آن توسط کیهان و رجا نیوز و فارس، جواد شمقدری معاون سینمایی وزیر ارشاد درباره سخنان فرهادی در جشن خانه سینما بیانیه‌ای صادر کرد و آورد:
انالله و انا الیه راجعون. من از خانواده شهدا عذر می‌خواهم، من از شهدای عزیز که خون مقدسشان برای رویش و نهال انقلاب ریخته شد تا به درخت تناور و پر برکتی تبدیل شود عذر می‌خواهم، من از ایثارگران و جانبازان که سال‌هاست درد و رنج ناشی از زخم‌های جراحت را به عشق رشد و شکوفائی نظام صبورانه تحمل می‌کنند عذر می‌خواهم... من از محضر رهبری عذر می‌خواهم. من در درگاه الهی و در پیشگاه امام حاضر مهدی موعود طلب عفو و بخشش می‌نمایم.
اینکه در مراسمی بنام جشن خانه سینما با هلهله و شادی بی‌خبران و غافلان پایان نظام را آرزو می‌کنند چه باید کرد..."
 

واکنش خانه سینما

بعد از این هجمه ها، خانه سینما با صدور اطلاعیه ای نسبت به بیانیه معاونت سینمایی وزارت ارشاد واکنش نشان داده و آنرا "سراسر کذب" و "مایه شگفتی" خواند و طی نامه ای به وزیر ارشاد، به وی نیز گوشزد کرد "در حوزه سینما، تعداد نشستهای جدی و تخصصی تان با دست اندرکاران به تعداد انگشتان یک دست هم نمی رسد. تسلط امروزتان به اوضاع سینما، تئاتر ، موسیقی و هنرهای تجسمی حدوداً مثل روز اوَلی است که همدیگر را دیدیم. همان موقع که هنوز نامزد احراز پست وزارت بودید."
 

حملات معاونت سینمایی و ورود سینماگران به صحنه

بلافاصله معاونت سینمایی وزارت ارشاد با صدور بیانیه ای، ادبیات مدیرعامل خانه سینما را "توده ای مسلک، لیبرال منش و هتاک و بی ادب همچون سازمان مجاهدین خلق" عنوان کرد.
 

در پی بالا گرفتن اختلافات میان معاونت سینمایی وزارت ارشاد و خانه سینما، صدها چهره شاخص سینمای ایران از محمد مهدی عسگرپور مدیرعامل خانه سینما حمایت کردند.
 

" عوامل نفوذی و سربازان جنگ نرم در جبهه دشمن"

در پی اعلام حمایت جمع وسیعی از سینماگران ایران از خانه سینما در برابر هجمه ها و توهین های وزیر و معاونت سینمایی وزارت ارشاد، سایت هنر نیوز متعلق به «هیئت اسلامی هنرمندان» - بعنوان ارگان حامی دولت و نزدیک به وزارت ارشاد- هنرمندان و سینماگران امضاکننده نامه حمایت از مدیرعامل خانه سینما را "عوامل نفوذی و سربازان جنگ نرم در جبهه دشمن"خواند و آنها را بطور جدی تهدید کرد.
 

سایت هنر نیوز که در محافل سینمایی به عنوان رسانه نزدیک به علیرضا سجادپور، مدیرکل اداره نظارت و ارزشیابی معاونت سینمایی وزارت ارشاد شناخته می‌شود، هنرمندان و سینماگران امضاکننده نامه حمایت از مدیرعامل خانه سینما را "عوامل نفوذی و سربازان جنگ نرم در جبهه دشمن" نامید و از زبان فردی که او را یک مقام مسئول توصیف کرد، آنها را تهدید نمود.
 

کشاکش موجود بین ارشاد و خانه سینما، کماکان ادامه داشته و هنوز مشخص نیست کادر جدید منتخبِ این صنف ِ هنری، تحت فشارهای موجود، چگونه عمل خواهند کرد.
 

خانه سینما؛ نهادی صنفی
خانه سینما به عنوان جامعه اصناف سینمای ایران، فعالیت خود را از سال ۶۸ آغاز كرد. از زمان آغاز فعالیت خانه سینما به عنوان محل تجمع صنوف مختلف سینمایی، تا زمان اعلام تاسیس آن چهار سال طول كشید و این زمان شامل عضو گیری از اعضای صنف های مختلف سینما و معرفی بیش تر این نهاد به آن ها بود. به همین دلیل تاریخ فعالیت رسمی خانه سینما فروردین ۷٢ و زمان ثبت آن در ادارۀ ثبت شرکتها و مؤسسات غیر تجاری تهران مهر ماه همان سال ذکر شده است. از جمله اهداف اصلی تشکیل خانه سینما حفظ و صیانت از حقوق مادی و معنوی دست اندرکاران حرفه ای تولید، توزیع و نمایش هنر/ صنعت سینما و همچنین ایجاد امنیت شغلی و تامین اجتماعی و ارتقای سطح آموزشی و حرفه ای دست اندرکاران سینمای ایران است.
 

0 comments:

ارسال یک نظر