وزیر بهداشت از افزایش گسترده مراجعات قلبی و تنفسی به اورژانس‌های تهران خبر داد

در حالیکه شاخص آلودگی هوای تهران همچنان در شرایط "هشدار" است و گزارش های مختلف از مرگ حداقل ٣۴۰۰ نفر در تهران بر اثر آلودگی هوا طی هفته اخیر خبر داده اند، وزیر بهداشت، درمان وآموزش پزشكی از افزایش ۱٨ درصدی مراجعات قلبی و ٣٠ درصدی مراجعات تنفسی به اورژانس‌های تهران خبر داد

 
بنا بر گزارش های متعدد، طی هفته های اخیر دست کم ٣۴۰۰ نفر به دلیل مشکلات تنفسی و نارسایی های قلبیِ ناشی از آلودگی هوا، در تهران جان باخته اند و میزان مراجعات به بیمارستان ها بسیار گسترده و بعضا غیر قابل کنترل بوده است.
 
مایعات و میوه های قرمز و نارنجی بخورید

به گزارش ایرنا، مرضیه وحید دستجردی، روز یکشنبه ٢۱ آذرماه، با بیان اینکه "آلودگی هوا تنها سلامت بیماران قلبی و ریوی را تهدید نمی‌كند، بلكه كودكان، سالمندان، زنان باردار و سایر اقشار جامعه را نیز تهدید می کند و همه باید مراقب باشند"، مردم را به مصرف مایعات و آنتی‌اكسیدان‌ها از جمله میوه‌های با رنگ قرمز و نارنجی در این ایام، دعوت کرد و گفت: "سوزش چشم، گلو و حلق، گرفتگی صدا و سردرد علائم تاثیر آلودگی هوا بر سلامت هستند و افراد با مشاهده این علایم در خود دستورالعمل‌های بهداشتی را رعایت كنند تا از بروز مشكلات بیشتر در امان باشد. "
 

وی استفاده از ماسك را ناكافی دانست و گفت: ماسك مانع نفوذ ریز آلاینده‌ها نمی‌شود و بهترین راه در امان ماندن از مضرات آلودگی هوا، عدم تردد در خیابان‌ها و معابر شهر است.

هفته گذشت مشاور وزیر بهداشت گفته بود "تعداد تماس های مردم برای امداد اورژانس تنفسی طی روزهای گذشته ٩ درصد و برای امداد اورژانس قلبی ۱۶ درصد نسبت به آبان ماه افزایش یافته است."
 

آثار گستردۀ آلودگی هوا، پیری زودرس، بیماری های قلبی و تنفسی و ...

بنا به نظر کارشناسان، آلودگی هوا آثار بلند مدتی مانند پیری زودرس، شیوع بیماری‌های تنفسی و قلبی نیز دارد که بیش از همه كودكان را گرفتار می‌كند.

به گزارش تابناک، ناصر كلانتر متخصص اطفال درباره تأثیر آلودگی هوا بر كودكان و نوزادان اظهار می‌دارد: تأثیر آلودگی هوا بر كودكان و نوزادان شدیدتر است، در حال حاضر ذرات معلق در هوا به اندازه هزار میلیمتر است و این ذرات نه تنها در ریه باقی می‌ماند بلكه از عرض كیسه هوا عبور كرده و پس از آن داخل عروق و جریان خون قرار می‌گیرد كه این عارضه هشدار دهنده است.

این متخصص اطفال ادامه می‌دهد: كودكان و دانش‌آموزان ابتدایی از نظر جسمی ضعیف هستند، از این رو با ورود هوای آلوده به ریه آنها اختلالات متعددی به خصوص در تبادل گازهای خونی ایجاد می‌‌شود و این امر منجر به كمبود اكسیژن در خون و افزایش گاز COو CO2 در آنها می‌‌شود.

دانش‌آموزان ابتدایی حساسیت بیشتری به اثرات آلودگی هوا دارند
محمد‌رضا تقی‌زاده، متخصص بیماری‌های داخلی نیز با اشاره به تأثیر آلودگى هوا بر سلامت انسان می‌گوید: در اغلب افراد سالم با رفع آلودگى هوا علائم ناشى از آن هم برطرف مى‌شود ولی بعضی افراد حساسیت بیشترى به اثرات آلودگى هوا نشان می‌دهند كه دانش‌آموزان و سالمندان هم از این دسته هستند.

وی ادامه می‌دهد: ریه‌هاى دانش‌آموزان و كودكان ممكن است با میزان كمتر آلودگى هوا احساس ناراحتى كنند و دچار برونشیت و گوش‌درد ‌شوند.

این متخصص بیماری‌های داخلی می‌گوید: تمام بیماران قلبی و تنفسی، سالمندان و كودكان و دانش‌آموزان به‌دلیل وجود گرد و غبار در مناطق تهران از تردد در هوای آزاد و انجام فعالیت‌های ورزشی خودداری كنند؛ چرا كه فعالیت ورزشی موجب افزایش ضربان قلب، افزایش فعالیت دستگاه تنفسی و افزایش ورود هوای آلوده به ریه‌ها می‌شود.

آلودگی‌ هوا منجر به بی‌اشتهایی دانش‌آموزان و كودكان می‌شود
عبدالكریم پژومند، رئیس بخش تحقیقات مسمومان دانشگاه شهید بهشتی نیز می‌گوید: آلودگی هوا به صورت بی‌حالی، تنگی نفس، عدم توانایی برای انجام كارهای روزمره و در شرایط حادتر،‌ سرفه، بی‌حالی و بی‌اشتهایی برای دانش‌آموزان بروز می‌كند.

وی اظهار می‌دارد: مسمومیت ناشی از آلودگی هوا در كودكان بیشتر اثر می‌كند چرا كه كودكان به خاطر تحرك زیاد نیاز به اكسیژن بیشتری دارند و در چنین وضعیتی مسمومیت برای آنها بیشتر اتفاق می‌افتد.

این استاد دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی ادامه می‌دهد: این روزها مدارس روزهای پر دردسری را طی می‌كنند؛ از این رو برای سلامت دانش‌آموزان و تردد كمتر در خیابان‌ها تعطیلی مدارس پیشنهاد ‌می‌شود.

وی می‌گوید: آلودگی هوا خصوصاً در روزهای اخیر عوارضی را برای همه افراد جامعه به وجود می‌آورد اما در دانش‌آموزان خصوصاً دانش‌آموزان ابتدایی به خاطر ظریف بودن و جثه ناتوان، اثر خود را در درازمدت نشان می‌دهد؛ اگر روند آلودگی به همین صورت طی شود عوارضی همچون تنگی نفس، كم‌خونی، صدمه به اعصاب و روان و بیماری‌های چشمی بر دانش‌آموزان خواهد گذاشت.
 

زنان باردار و خطر جدی

دكتر ابوالفضل مهدي زاده در مورد خطراتی که اکنون متوجه زنان باردار می باشد، به ایرنا گفته است "بر اساس يافته هاي محققان، زنان بارداري كه در معرض هواي آلوده به خصوص در سه ماه اول بارداري قرار مي گيرند، رشد مغزي جنين آنها دچار آسيب جدی مي شود. 

مهدي زاده تصريح كرد:"برخي از اين سموم هواي آلوده، قابليت تبديل شدن به مواد ديگري را دارند و احتمال مسموميت جنين را افزايش مي دهند."

مهدي زاده با بيان اينكه سه ماه اول بارداري از اين لحاظ اهميت زيادي دارد ،اظهار داشت "اين سموم اگر تا قبل از لانه گزيني جنين وارد بدن شود، باعث از بين رفتن برخي از سلول هاي جنين مي شود كه آسيب هاي جبران ناپذيري را در او ايجاد مي كند."

وي از ديگر عوارض آلودگي هوا را ايجاد اختلالات رشد در جنين و تولد نوزادان كم وزن دانست.
 
آسیب هایی فراگیر

همزمان با موارد فوق، بسیاری از کارشناسان و پزشکان، از تاثیرات خطرناکِ آلودگی هوا بر اعصاب و روان، بیماریهای پوستی، امراض چشم و گوارشی و همچنین ایجاد مشکلات و نارسایی های جنسی در شهروندان خبر داده اند.
 
 گفتنی است افزایش آلودگی هوای تهران که طی هفته های اخیر به اوج خود رسیده، در کنار ایجاد مشکلات جدی در سلامت شهروندان، آسیب های اقتصادی عمیقی نیز گذاشته است که اعلام تعطیلات ناگهانی توسط دولت، میزان خسارت ها را به چند برابر رسانده است.
 

این درحالیست که دولت نه تنهاهیچ گونه راهکار و یا تدبیر برای کاهش آلودگی هوا تهران ارائه نکرده، بلکه در کنار اعلام تعطیلات، به اجرای طرح های مسئله دار و "غیر کارشناسی" چون آب پاشی محدود تهران توسط هواپیماهای سمپاشی مبادرت ورزیده، که این اقدام، بدلیل ایجاد بارش های اسیدی، خود منشا مشکلاتی دیگر می باشد. 

0 comments:

ارسال یک نظر