مهمانپرست: برکناری متکی در گذشته نیز مطرح بود

در ادامه واکنش ها به برکناری ناگهانی وزیر خارجه دولت دهم، سخنگوی دستگاه سیاست خارجی جمهوری اسلامی، با بیان اینکه "این موضوع در گذشته نیز مطرح شده بود"، اعلام کرد: در مسئولیت های اجرایی، تغییر و تحول جزء طبیعت کار است و وزارت خارجه با اقتدار سیاست های کلان کشور را دنبال می کند.
 

همزمان نمایندگان مجلس شورای اسلامی، از بررسی این اقدام رئیس دولت و نحوۀ عزلِ وزیر کلیدی کابینه، در کمیسیون امنیت ملی خبر دادند.
 

به گزارش مهر، رامین مهمانپرست روز سه شنبه ٢٣ آذر، طی کنفرانس مطبوعاتی با حضور خبرنگاران داخلی و خارجی در خصوص تغییر ناگهانی منوچهر متکی درشرایطی که وی در ماموریت بسر می برد و در رابطه با نحوه تغییر وی تصریح کرد:  اصولا در مسئولیت های اجرایی تغییر و تحول جزء طبیعت کار است و در نظام مقدس جمهوری اسلامی مسئولان مسئولیت را فرصتی برای خدمتگذاری می دانند.

وی افزود: مسئولان نظام جمهوری اسلامی تا زمانی که مسئولیت برعهده دارند برای انجام آن مسئولیت ها به صورت خستگی ناپذیر تلاش می کنند.
 

سخنگوی وزارت خارجه ایران افزود "متکی در طول سالهایی که در وزارت امورخارجه فعالیت داشت و چه در زمان حدود پنج سال که مسئولیت وزارت خارجه را داشت به صورت خستگی ناپذیر برای اهداف سیاست خارجی تلاش کرد و ایشان در هر جایی که مسئولیت داشته باشند منشاء اثرات مثبت هستند."

 
وی با اشاره به انتصاب علی اکبر صالحی به عنوان سرپرست وزارت خارجه تصریح کرد: صالحی فردی اندیشمند ، فرهیخته ، متدین و آشنا با اصول دیپلماتیک و چهره ای مورد احترام است که مسئولیت سرپرستی وزارت خارجه را برعهده گرفته است.
 
مهمانپرست تاکید کرد: بحث های سیاست خارجی به صورت کلان تعریف شده و شناخته شده و سیاست های کلان سیاست خارجی همچنان در دستور کار دستگاه سیاست خارجی است و سیاست خارجه با اقتدار کامل این سیاست ها را دنبال می کند.
 
سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سئوال دیگری در خصوص تغییر متکی گفت: این موضوع در گذشته نیز مطرح شده بود.
 

 

گفتنی است محمود احمدی نژاد، روز دوشنبه ٢٢ آذرماه ٨٩، درحالیکه منوچهر متکی، وزیر خارجه دولت نهم و دهم در سفری آفریقایی به سر می برد، طی حکمی وی را برکنار کرد وهمزمان علی اکبر صالحی، معاون خود و رئیس سازمان انرژی اتمی را بعنوان سرپرست آن وزارتخانه منصوب نمود.

 
 

این برکناری ناگهانی و شیوۀ عزل و نصب وزیر مهم کابینه، شگفتی و انتقاد جمعی از شخصیت ها و نمایندگان مجلس را در پی داشته و اقدام رئیس دولت در نحوه برکناری وزیر در حال ماموریت ویژه را، "شگفت آور"، "سخیف کنندۀ جایگاه دستگاه دیپلماسی" و "مایه استهزاء جهانیان" می دانند.
 

علاء الدین بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی از "عدم اطلاع قبلی" مجلسیون در این زمینه خبر داد و حشمت الله فلاحت پیشه، عضو کمیته روابط خارجی مجلس، عزل متکی را "خلاف عرف" ذکر کرد و گفت "منتظر روشنگری" رئیس دولت در این زمینه هستیم.

محمد کرمی راد، عضو دیگر کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز تاکید کرد: این گونه برکناری برای جایگاه دستگاه سیاست خارجی شکل مناسبی ندارد و دستگاه سیاست خارجی کشور را تضعیف می کند.
 

اما اسماعيل كوثري نايب رئيس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي، از اقدام جدی مجلس و بررسي ‌این بركناري در كميسيون امنیت ملی خبر داد.

و در ادامه اولین واکنش ها به اولین برکناریِ در دولت دهم، احمد توکلی، رئیس مرکز پژوهش های مجلس، با انتقاد از شیوه برکناری متکی در حالی که وی در سفر خارجی بوده، گفت: این اقدامات موجب سخیف شدن جایگاه وزارت امور خارجه و به خطر افتادن امنیت شغلی مدیران ارشد می شود.  
 

گفتنی است از ماهها قبل، و از همان زمان که منوچهر متکی به موازی سازی های محمود احمدی نژاد در حوزه سیاست خارجی و برخی انتصاب های رئیس دولت انتقاد داشت، بحث برکناری و عزل او در میان بود، که نمایندگان مجلس و برخی رهبران ارشد نظام، از متکی و دستگاه دیپلماسی حمایت کرده بودند.
 

محمود احمدی نژاد تابستان امسال چهار نماینده ویژه رئیس جمهور در امور آسیا، خاورمیانه، خزر و افغانستان منصوب کرد که در میان این نمایندگان ویژه، دو پست کلیدی نماینده ویژه در خاورمیانه و آسیا به دو نفر از نزدیکان خود یعنی اسفندیار رحیم مشایی و محمد بقایی که سابقه ای در وزارت خارجه نداشتند، اختصاص داد.

همان زمان این بحث در محافل سیاسی و خبری ایجاد شد که اقدام رئیس دولت، نشانه ای از عدم اعتماد او به وزارت خارجه و شخص وزیر خارجه می باشد و وی به دنبال آن است که سیاست خارجی و دیپلماسی را به دست افرادی معتمد و نزدیک به خود و نه دستگاه دیپلماسی رسمی کشور بسپارد.
 
 

0 comments:

ارسال یک نظر