برگزاری اولين جلسه رسيدگي به پرونده متهمان حوادث كوي دانشگاه

اولين جلسه‌ رسيدگي به پرونده‌  27 نفر از متهمان حوادث كوي دانشگاه تهران در سال گذشته، صبح امروز سه شنبه 13 مهرماه، در شعبه‌ دوم دادگاه نظامي يك تهران برگزار شد.

درجریان این حوادث، گروهی از لباس شخصی ها و ماموران یگان ویژه پاسداران، در شامگاه 24 خرداد و ساعات اولیه 25 خرداد، به دانشجویان معترض به نتایج انتخابات حمله برده و همانند حملات 18 تیرماه 78، محل مسکونی دانشجویان را مورد حمله و آنها را نیز آماج ضرب و شتم قرار داده و گروهی را بازداشت کردند و از محل بردند.

به گزارش روابط عمومي سازمان قضايي نيروهاي مسلح، متعاقب اطلاعيه‌ مورخ 9/4/89 سازمان قضايي نيروهاي مسلح پيرامون صدور كيفرخواست در مورد اتهامات 27 نفر از متهمان حوادث كوي دانشگاه، اولين جلسه‌ دادگاه رسيدگي به اين پرونده برگزار شد.

در اين جلسه كه 23 نفر از متهمان حوادث كوي دانشگاه و وكلاي آنان و تعدادي از شكات حضور داشتند، رييس دادگاه با اشاره به روند رسيدگي به اين پرونده و بيان برخي از مقررات آيين دادرسي كيفري، با تاكيد بر ضرورت رعايت ماده‌ 327 قانون آيين دادرسي كيفري مصوب 1290 اعلام كرد كه مطابق قانون، انتشار اسامي متهمان پس از قطعي شدن حكم دادگاه ميسر خواهد بود.

در ادامه، كيفرخواست صادره عليه متهمان پرونده قرائت شد و موضوع اتهامات و دلايل آن توسط رييس دادگاه به متهمان تفهيم شد. سپس شاكيان و وكلاي آنان و نماينده‌ حقوقي وزارت علوم، تحقيقات و فن‌آوري و نماينده‌ حقوقي دانشگاه تهران شكايت خود را مطرح كردند، يكي از متهمان و وكيلش به دفاع پرداختند و نماينده‌ دادستان نيز از كيفرخواست دفاع كرد. جلسات بعدي دادگاه جهت رسيدگي به اتهامات متهمان در روزهاي بعد برگزار خواهد شد.

گفتني است؛علاوه بر رسيدگي به اتهامات 27 نفر از متهمان كه رسيدگي به اتهام آنان در دادگاه آغاز شده است، تحقيقات در مورد 17 متهم ديگر پرونده نيز در دادسراي نظامي پايان يافته و پرونده‌ اين متهمان به زودي با صدور كيفرخواست به دادگاه ارسال خواهد شد.

لازم به ذکر است بعد از حوادث خونبار حمله به کوی دانشگاه، رهبر جمهوری اسلامی نیز آنرا فاجعه خوانده و خواستار پیگیری آن شده بود.

چند ماه پیش نیز تلویزیون فارسی بی بی سی تصاویری را برای اولین بار به نمایش گذاشت که در آن تصاویر ماموران گارد ضد شورش دیده می شد که دانشجویان را به طرز وحشیانه ای کتک می زدند.

بسیاری از دانشجویان دستگیر شده، همان شب به طبقه منفی چهار وزارت کشور منتقل شدند و تحت شکنجه قرار گرفتند. برخی از این دانشجویان نیز همچون عباس کاکایی اکنون و با گذشت بیش از 300 روز از بازداشت خود از ملاقات محروم است.

0 comments:

ارسال یک نظر