سخنگوی دستگاه دیپلماسی ایران خطاب به خبرنگاران: اس ٣۰۰ آنقدر مهم نیست دیگر پیگیری نكنید

سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی، طی کنفرانس مطبوعاتی هفتگی خود، در پاسخ به سوالی درباره دریافت غرامت توسط ایران به دلیل لغو یك طرفه قرارداد موشك‌های اس٣۰۰ از سوی روسیه گفت: بحث اس ٣۰۰ آنقدر مهم نیست در موردش زیاد حرف زده شده است و دیگر پیگیری نكنید.

این درحالیست که وزیر دفاع ایران همزمان اعلام کرد جمهوری اسلامی طبق مفاد قراردادی كه با روسیه بسته است از حق و حقوق خود در مورد موشک ها دفاع می‌كند.

روسیه ارسال و فروش سامانه های پدافند موشکی فوق مدرن اس ٣۰۰ به ایران را، همراه با صدور هرگونه سلاح نظامی دیگر به ایران ممنوع اعلام داشته و آنرا همگامی با تحریم های اتخاذ شده علیه جمهوری اسلامی ذکر کرده است.

بنظر می رسد ۵+١ آمادگی و جدیت مذاکره را نداشته نباشد
به گزارش ایلنا رامین مهمانپرست در جلسه مطبوعاتی روز سه شنبه خود كه در ساختمان وزارت امور خارجه برگزار شد، در رابطه با تعیین وقت درباره مذاكرات ایران و اعضای گروه ۵+١دو نكته را قابل تامل دانست و اظهار داشت: اصل مذاكره مورد تایید ماست ولی به نظر می‌رسد طرف مقابل آمادگی و جدیت لازم برای مذاكرات نداشته باشد.
وی با اشاره به اجلاس نیویورك متذكر شد: در حاشیه آن اجلاس هم ما اعلام آمادگی كردیم كه حتی در حضور رئیس‌جمهور كشورمان مذاكرات را انجام بدهیم ولی ظاهرا آنها چنین آمادگی نداشتند.

مهمانپرست با اشاره به مذاكرات ایران و اعضای دائمی شورای امنیت + آلمان، تصریح كرد: بحث ما و گروه مقابل در دو بخش مطرح شده، كه یكی بحث مذاكره ایران و گروه وین است كه صرفا در چارچوب مبادله سوخت و براساس بیانیه تهران انجام می‌گیرد و چارچوب این بیانیه در ده ماده مشخص شده است.

حجم فعالیت اشتون كمتر از سولانا ست
وی به بحث گروه ۵+١در نشست ژنو دو اشاره كرد و اظهار داشت: در آن نشست دو بسته پیشنهاد شد كه یك بسته را طرف ایرانی و بسته دیگر را طرف مقابل پیشنهاد كرد كه البته ما بسته پیشنهادی ایران را قابل بحث می‌دانیم.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره اظهارات اشتون درباره سازوكار تعیین زمان و محل مذاكرات خاطر نشان كرد تاریخ مذاكره را متكی اعلام كرده اما به نظر می‌رسد فعالیت اشتون نسبت به سولانا از حجم كمتری برخوردار است و اگر وی بیشتر دقت كنند می‌بیند كه ما تاریخ مذاكرات را اعلام كرده‌ایم.

مهمانپرست درباره خبر بازداشت دو نفر در رابطه با پخش ویروس رایانه‌ای در نیروگاه هسته‌ای بوشهر اخبار مربوط به این ویروس را پیش از حد بزرگ نمایی شده دانست و آن را در چارچوب جنگ روانی دشمن ارزیابی كرد.

اس ٣۰۰ آنقدر ها مهم نیست، دیگر پیگیری نكنید!
سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سوالی درباره دریافت غرامت توسط ایران به دلیل لغو یك طرفه قرارداد موشك‌های اس ٣۰۰ از سوی روسیه گفت: بحث این موشک ها آنقدر مهم نیست در موردش زیاد حرف زده شده ، دیگر پیگیری نكنید.

این سخنان در حالیست که همزمان وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح تاكید كرد جمهوری اسلامی طبق مفاد قراردادی كه با روسیه در مورد اس 300 بسته است از حق و حقوق خود دفاع می‌كند.

به گزارش ایسنا، سردار سرتیپ پاسدار احمد وحیدی پیرامون این‌كه آیا ایران در ارتباط با این‌كه روس‌ها اعلام كرده‌اند فقط پیش پرداخت ایران را در ارتباط با موشك‌های اس ٣۰۰ به ایران خواهند داد، اقدامی نمی‌كند؟، گفت: "این مسائل در قرارداد پیش‌بینی شده و طبق قرارداد باید دنبال شود، در آن قرارداد نیز موضوع خسارت پیش‌بینی شده و مطابق قرارداد عمل می‌كنیم."

بنظر نمی رسد رابطه با مصر گسترش یابد
مهمانپرست درباره اظهارات وزیر امور خارجه مصر كه به حمایت از جمهوری اسلامی از مخالفان داخلی دولت مصر اشاره كرده پاسخ داد و گفت: موضع ما درباره مصر قبلا اعلام شده و مقامات مصری باید توجه كنند رژیم صهیونیستی از وضعیت داخلی این كشور به نفع خود سوء استفاده نكند.
وی افزود: هرگاه وضعیت داخلی مصر باید بهبود پیدا كند گسترش روابط با این كشور می‌تواند مطرح شود اما در حال حاضر این طور به نظر نمی‌رسد. اما بحث ارتباطات مردمی می‌تواند وجود داشته باشد.

ممکن است احمدی نژاد به جنوب لبنان هم برود
مهمان پرست درباره سفر دو روزه احمدی نژاد به لبنان با بیان اینكه این سفر به دعوت رئیس‌جمهور لبنان صورت گرفته و در چارچوب مناسبات دو كشور و تعمیق روابط تجاری و اقتصادی دو طرفه انجام می‌شود گفت: احمدی نژاد در این سفر با رییس جمهور و نخست وزیر لبنان دیدار خواهد داشت و برخی از شخصیت‌های برجسته لبنانی نیز با ایشان دیدار می‌كنند.
وی با اشاره به قراردادهای اقتصادی و تجاری میان دو كشور، این قرار دادها را در زمینه‌های آب و برق، ‌بهداشت و تجارت دانست و گفت: نشست تجار دو كشور برگزار شده و این دیدار می‌تواند در جهت توسعه اقتصادی و ثبات امنیت لبنان باشد.

وی از احتمال حضور احمدی نژاد در جنوب لبنان و اجتماعات مردمی در محل عملیات اسراییلی ها خبرداد.

ماهیت اسراییل طوری است كه اگر دست به اقدامات نامتعارف نزند همه تعجب می‌كند
مهمانپرست با بیان اینكه برخی از جریانات سیاسی یا كشورها، موافق توسعه روابط ایران با كشورهای منطقه نیستند به اقدامات اسراییل در این زمینه اشاره كرد و گفت: ماهیت این رژیم به طوری است كه اگر دست به اقدامات نامتعارف نزند همه تعجب می‌كند.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی با اشاره به تهدیدات و اقدامات اسراییل، فعالیت‌های این رژیم را به دلیل اینكه "خود این رژیم فاقد مشروعیت است،" از روی عصبانیت دانست و گفت: این فعالیت‌ها برای ما جای اعراب ندارد.

برای مانور مشترك چین و تركیه تسهیلات در اختیارشان قرار دادیم
سخنگوی وزارت خارجه ایران در رابطه با مانور مشترك نظامی چین و تركیه و موضع وزارت خارجه جمهوری اسلامی دراین باره اظهار داشت: دو كشور مستقل كه رابطه دوستانه‌ای با ما دارند اقدام به برگزاری این مانور كردند و جمهوری اسلامی با اینكه در این مانور شركت نداشت تسهیلاتی را در اختیار این دو كشور قرار داده است.
وی افزود: موقعیت استراتژیك جمهوری اسلامی در رابطه با این دو كشور ایجاب می‌كرد تسهیلات در اختیار این دو كشور قرار بگیرد.

گفتنی است طی هفته های اخیر، ایران فضای خود را در اختیار جنگنده های چینی در جریان مانور فوق الذکر قرار داده بود.

در مورد دستگیری كاركنان روسی نیروگاه بوشهر اطلاعی ندارم
سخنگوی وزارت خارجه ایران درباره خبر دستگیری دو تن از كاركنان روسی نیروگاه هسته‌ای بوشهر اظهار بی‌اطلاعی كرد و در رابطه با كاهش روابط ایران با برخی كشورهای حاشیه خلیج فارس كه سخنانی علیه ایران مطرح می‌كنند تصریح كرد: دراین‌باره معتقدیم حجم روابط باید مورد توجه قرار بگیرد، ما به دنبال توسعه روابط و افزایش حجم همكاری‌ها هستیم و اگر كشورهایی به هر دلیلی باعث از دست دادن سهام خود در بازارهای ایران بشوند باید بدانند كه خود خواسته سهام خود را به كشورهای دیگر واگذار كرده‌اند و هر اقدامی كه منجر به محدود كردن فعالیت آنها در ایران شود باعث می‌شود جای آنها توسط شركت‌ها و كشورهای دیگر پر شود.

نام خلیج فارس ابدی است
مهمانپرست درباره مصاحبه وزیر خارجه كشور كومور درباره نام خلیج فارس این اظهار نظر‌ها را دقیق ندانست و اظهار داشت: خلیج فارس نام همیشگی این منطقه بوده و خواهد بود و همه باید به اسم واقعی آن صدا كنیم.

گفتنی است کومور و رهبران آن، از حامیان دولت احمدی نژاد و رهبر جمهوری اسلامی می باشند.

0 comments:

ارسال یک نظر