پاسخ موسسه نشر و تنظیم آثار آیت الله خمینی به محمد یزدی

محمد یزدی هفته پیش گفت که مرجعیت آیت الله خمینی با بیانیه ای از جامعه مدرسین آغاز شده است

حمید انصاری، قائم مقام موسسه تنظیم و نشر آثار آیت الله خمینی، اظهارات محمد یزدی، رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم را در مورد نقش این تشکل در اعلام مرجعیت بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران رد کرد.

آقای انصاری امروز ۲۴ مهر (۱۶ اکتبر) در مصاحبه ای با سایت "جماران" گفت: "اینکه ادعا شده که این عنوان [مرجعیت] را جامعه مدرسین در بیانیه ای که پس از دستگیری امام در سال ۴۲ نوشته، مطرح کرده است تا از اعدام امام توسط رژیم شاه جلوگیری کند... خلاف واقع و خلاف بدیهیات تاریخ نهضت امام است."

آقای یزدی هفته پیش گفته بود که در پی دستگیری آیت الله خمینی در سال ۱۳۴۲ توسط حکومت شاه، جامعه مدرسین حوزه علمیه قم او را مرجع تقلید اعلام کرد تا با توجه به مصونیت مراجع تقلید طبق قانون اساسی مشروطه، از جان وی محافظت شود.

در پی این اظهارات، مهدی کروبی، از رهبران مخالفان دولت، در نامه ای به موسسه تنظیم و نشر آثار آیت الله خمینی خواهان پاسخگویی این موسسه به اظهارات آقای یزدی شد.

حمید انصاری در مصاحبه اخیر خود با سایت جماران، علاوه بر واکنش به اظهارات آقای یزدی، سخنان یک هفته پیش احمد منتظری فرزند آیت الله منتظری را نیز در مورد نامه ۶ فروردین آیت الله خمینی رد کرده است.

احمد منتظری گفته بود که نامه مذکور، که حاوی تعابیری عتاب آلود در مورد دلایل عزل آیت الله منتظری از سمت "قائم مقامی رهبری" بود، در واقع دستخط احمد خمینی، فرزند آیت الله خمینی بوده است.

مرجعیت آیت الله خمینی
حمید انصاری در رد ادعای رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در مورد زمان شروع مرجعیت آیت الله خمینی، یادآور شد که او پیش از سال ۱۳۴۲ دارای وکلایی در مناطق مختلف کشور برای دریافت "وجوه شرعی" بوده است.

آقای انصاری یادآوری کرد که "تنها در صحیفه امام بالغ بر ۳۰ اجازه نامه شرعی برای وکلای امام در سال ۱۳۴۰ منتشر شده" و گفت: "صدور اجازات شرعیه برای تعیین وکلای شرعی در اخذ وجوهات و امور حسبیه، از جمله اموری است که پس از استقرار مرجعیت دینی و وجود مقلدین فراوان موضوعیت می یابد".

وی با تاکید بر اینکه مرجعیت آیت الله خمینی مربوط به هیچ گروه و دسته ای نبوده است، گفت: "بلافاصله پس از رحلت آیت الله العظمی بروجردی در آغاز سال ۴۰، مرجعیت امام بطور گسترده در محافل حوزوی و جوامع متدین ایران مطرح و به سرعت توسعه یافت تا جائیکه در گزارشات ساواک با استناد به شخصیت آیت الله العظمی حاج آقا روح الله خمینی و روحیات وی، قبل از سال ۴۲ و ۴۱ نسبت به گسترش جایگاه وی در سطح مرجعیت عالی و لزوم تصمیم گیری رژیم شاه برای چاره اندیشی و مطرح کردن نام دیگران برای کاهش موقعیت امام تأکید شده است."

قائم مقام موسسه تنظیم و نشر آثار آیت الله خمینی همچنین اظهار داشت که آیت الله خمینی، در سال های ۱۳۴۰ و ۱۳۴۱ از موضع یک "مرجع تقلید" به مخالفت با "انقلاب سفید" و طرح "انجمن های ایالتی و ولایتی" پرداخته است.

نقش جامعه مدرسین در تعیین مراجع تقلید؟

مهدی کروبی در نامه چند روز پیش خود به موسسه تنظیم و نشر آثار آیت الله خمینی، نوشته بود که به اعتقاد او، برجسته کردن نقش جامعه مدرسین در اعلام مرجعیت و جایگاه علمی آیت الله خمینی "با اغراض و اهداف خاص سیاسی" صورت گرفته است.

رسانه های منتقد حکومت ایران این احتمال را مطرح کرده اند که ادعای نقش داشتن جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در مرجعیت آیت الله خمینی، ممکن است با هدف مشروعیت بخشیدن به جایگاه این تشکل محافظه کار در اعلام مرجعیت رهبر فعلی جمهوری اسلامی مطرح شده باشد.

بعد از فوت آیت الله اراکی در سال ۱۳۷۳، جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با صدور اطلاعیه ای اسامی هفت نفر از روحانیان شیعه را به عنوان مراجع تقلید دارای صلاحیت به مردم معرفی کرد که نام آیت الله خامنه ای هم در میان آنها بود، در حالی که نام افرادی چون آیت الله علی سیستانی و آیت الله حسینعلی منتظری که در همان زمان مقلدان فراوانی در میان شیعیان داشتند، در این فهرست دیده نمی شد.

در همان زمان بعضی از روحانیون منتقد، از جمله آیت الله منتظری به اعلام مرجعیت آیت الله خامنه ای اعتراض کرده و او را فاقد صلاحیت علمی برای مرجعیت دانستند.

رهبر جمهوری اسلامی قرار است زودی در سفری رسمی به قم، با مراجع تقلید و روحانیان این شهر دیدار کند.

0 comments:

ارسال یک نظر