اتهام «محاربه» به شیوا نظر آهاری تفهیم شد

آخرين جلسه رسيدگی به اتهامات شيوا نظر آهاری، روزنامه نگار و فعال حقوق بشر صبح شنبه ۱۳ شهريور در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب اسلامی تهران به رياست قاضي پيرعباسی برگزار و اتهام محاربه به وی تفهیم شد. به گفته مادر نظرآهاری، حكم دادگاه يک ماه ديگر اعلام می‌شود و تا آن موقع بايد منتظر ماند.

محمد شريف وکیل شیوا نظرآهاری، در گفتگو با ایلنا، با بيان اينكه لايحه دفاعی به دادگاه تسليم و دفاعيات شفاهی نيز توسط شیوا نظرآهاری و وكلای پرونده انجام شد، اظهار داشت: «پس از ختم دفاعيات، آخرين دفاع اخذ و ختم دادرسی اعلام شد. منتظر صدور حكم هستيم و به فرجام پرونده نيز بدبين نيستم.»

به گفته شریف، از سوی قاضی رسيدگی كننده به پرونده، اتهامات محاربه موضوع ماده ۱۸۶، اجتماع و تبانی جهت ارتكاب جرم موضوع ماده ۶۱۰، تبليغ عليه نظام موضوع ماده ۵۰۰ و اخلال در نظم عمومی موضوع ماده ۶۱۸ قانون مجازات اسلامی به شیوا نظر آهاری تفهيم شد.

شیوا نظر آهاری، دبیر سابق کمیته دانشجویی دفاع از زندانیان سیاسی و سخنگوی کمیته گزارشگران حقوق بشر، به همراه کوهیار گودرزی و سعید حائری، در تاریخ ۲۹ آذر ماه در حالی که عازم قم برای شرکت در مراسم خاکسپاری آیت الله منتظری بود بازداشت شد.

محمد شریف چندی پیش در گفتگویی با دیده بان حقوق بشر در این باره گفت که اتهامات محاربه در رابطه با ارتباط ظاهری شیوا نظرآهاری با سازمان مجاهدین خلق است. وی همچنین گفت که در پرونده شیوا مطلقا هیچ مدرکی‌ دال بر ارتباط شیوا با سازمان مجاهدین خلق وجود ندارد و او هرگز به مبارزه مسلحانه علیه دولت نپرداخته است. شریف همچنین اظهار داشت که دیگر اتهامات مربوط به امنیت ملی‌ که به شیوا نظرآهاری وارد شده است به خاطر فعالیت‌های حقوق بشری وی است.

سايت كلمه نيز درباره اتهام ارتباط با سازمان مجاهدين خلق نوشت که «شیوا نظرآهاری در دادگاه ضمن ابراز انزجار از این سازمان گفت که هرگز ارتباطی با این سازمان نداشته و هر گونه ارتباط خود را با این سازمان رد می‌کند. این اتهام را از اساس بی پایه می‌داند و نه تنها هرگز ارتباطی با این سازمان نداشته که همواره اعمال این سازمان تروریستی را محکوم کرده است.»

پس از برگزاری دادگاه شیوا نظر آهاری مادر وی به کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران گفت که خانواده وی خیلی امیدوارند که شیوا تبرئه شود.

 شهرزاد کریمان به کمپین گفت که تنها درحد احوالپرسی با شیوا صحبت کرده و نتوانسته درجلسه دادگاه حضور پیدا کند. وی افزود: «شیوا را دیدم. بیرون از دادگاه توانستیم چند دقیقه او را ببینیم و بغلش کنیم ولی نتوانستیم از روند دادگاه بپرسیم. منتظر خواهیم ماند که ببینیم حکم چه می‌شود.»

 او تاکید کرد: ‌«اصلا نمی‌شود روی برگزاری دادگاه هیچ تصمیمی گرفت باید صبرکنیم که حکم بیاید که گفته‌اند یک ماه دیگر حکم می‌آید.

کریمان افزود: باید صبر کنیم حکم بیاید و بعد تصميم بگيريم چه کار کنیم. ما تا قبل از دادگاه نمی‌دانستیم اتهامات چیست. باید اجازه بدهیم حکم بیاید وببینیم چیست. خواهش می‌کنم اجازه بدهند حکم دادگاه بیاید و جلوجلو برای بچه من حکم صادر نکنند.

0 comments:

ارسال یک نظر