پیشنهاد پارلمانی شدن انتخابات ریاست جمهوری در اجلاس خبرگان رهبری

هشتمین اجلاس مجلس خبرگان رهبری، صبح روز سه شنبه ٢٣ شهریور ماه ۸۹، با سخنرانی اکبر هاشمی رفسنجانی و در حالیکه فقط شصت نفر از اعضای آن مجلس در مراسم افتتاحیه حضور داشتند، آغاز به کار کرد.

این اجلاس در حالی افتتاح گردید که آیت الله محمد علی دستغیب، نماینده استان فارس در مجلس خبرگان و از منتقدان رهبر جمهوری اسلامی، در اعتراض به "انحراف" این مجلس از توجه به خواست مردم، در اجلاس فوق شرکت نکرد.

شرایط نابسامان است
به گزارش ایسنا، سخنان هاشمی رفسنجانی در افتتاحیه خبرگان، حاوی هشدارهایی بود که نشان از آن داشت وی همچنان روحانیت را محور حل معضلات و مشکلات کشور می داند و از دوستان روحانی خود در مجلس خبرگان نیز خواست تا به نقش اساسی خود در کمک به حل این مسایل بپردازند.
وی شرایط دنیا، ‌اطراف ایران و کشور را نابسامان توصیف کرد و خاطرنشان ساخت "در طول ‌٣٠ سال گذشته علی‌رغم جنگ و تهاجمات نظامی، هیچ وقت ندیده بودیم تا این اندازه برای ما برنامه‌ریزی شیطنت‌آمیز و تهاجم حساب شده و همه‌جانبه داشته باشند."
هاشمی با تاکید بر این‌که باید مراقب تحریم‌ها بود و آنها را کوچک نگرفت، افزود: هیچ‌گاه اخطار تحریم به این شدت نداشته‌ایم.

جریانات خودسر سم کشورند
وی در ادامه افزود: این جریان خودسر که الان در کشور می‌بینیم، حقیقتا سم کشور هستند... آنها که تلاش می‌کنند همه مسائل را متوجه رهبری کنند و مرکزیت نظام را مخدوش کنند چه هدفی دارند؟ چرا آدم‌هایی هستند که به اسم ذوب در ولایت، همه کارهای دیگری که در کشور انجام می‌شود را به پای رهبری بگذارند؟

ناطقان پیش از دستور جلسه صبح هشتمین اجلاس خبرگان؛ علوی، علم‌الهدی، معلمی و ممدوحی
 
تاکید بر رعایت کامل سخنان رهبری
نخستین سخنران پیش از دستور صبح سه‌شنبه، حجت‌الاسلام علوی بود، که با محکومیت هتک حرمت قرآن در آمریکا، بر رعایت کامل سخنان رهبر جمهوری اسلامی تاکید ورزید و خاطرنشان کرد "باید از بد اخلاقی سیاسی دوری کرد و در مقابل، تقوای سیاسی را جلب نمود."

وی همچنین با بیان برخی مسائل داخلی کشور، پیشنهاد اطلاع رسانی اخبار به نمایندگان مجلس خبرگان و نیز نشست‌های میان اجلاس خبرگان را مطرح نمود.

انتقادات از دولت بیشتر از دولت‌های سابق نیست
دومین ناطق پیش از دستور، آیت‌الله علم الهدی بود که ادعا کرد محبوبیت رهبری در حال حاضر بی نظیر می باشد.

وی تاکید کرد "نباید با عناوینی چون مطالبات از رهبری و یا گلایه از رهبری، به انتقاد از دولت پرداخت...انتقادات از دولت بیشتر از دولت‌های سابق نیست و این در صورتی است که رهبری از این دولت همانند دولت‌های دیگر حمایت می‌کند."

نقد عملکرد برخی منسوبین رهبری
حجت‌الاسلام معلمی بعنوان سومین سخنران پیش از دستور صبح، با بیان مسائل پس از انتخابات سال گذشته، از مدیریت رهبر جمهوری اسلامی "در عبور از فتنه" تشکر کرد.

وی با تاکید بر بیانیه‌های پایانی اجلاسیه‌های خبرگان، برخی عملکرد منسوبین از جانب رهبری را مورد نقد قرار داد (اسامی آنها منتشر نگردید) و در ادامه اجرای کامل حدود الهی در پرونده‌های قضایی را خواستار شد.

باید در شرایط ویژه عکس العمل ویژه داشت
در ادامه این جلسه، آیت‌الله ممدوحی، بعنوان چهارمین ناطق پیش از دستور به ایراد سخن پرداخت.
وی در ابتدا هتک حرمت به ساحت قرآن را محکوم کرد و در ادامه افزود: "مدیریت حکیمانه و جامع الاطراف برای هدایت جامعه ضروری است تا هیچ گاه جامعه از مسیر اصلی خود منحرف نشود."
ممدوحی تاکید کرد "باید در شرایط ویژه عکس العمل ویژه داشت."

گفتنی است در اجلاس صبح سه‌شنبه، نهایتا ۷۹ نفر از نمایندگان مجلس خبرگان رهبری حضور پیدا کردند.

ناطقان پیش از دستور جلسه عصر هشتمین اجلاس مجلس خبرگان؛ بهرامی، شفیعی، بهشتی و شاهرودی

در نشست عصر روز سه شنبه مجلس خبرگان نیز، برخی از اعضا در سخنان پیش از دستور ضمن انتقاد از برخی اظهارات مبنی بر توجه به مکتب ایرانی به جای مکتب اسلامی، هتک حرمت قران کریم در آمریکا را محکوم کردند.

حمله به علوم انسانی
نخستین ناطق پیش از دستور، حجت الاسلام بهرامی بود که پیرامون علوم انسانی سخنانی ایراد کرد و گفت "تقویت علوم انسانی بر اساس آموزه های اسلامی می تواند باعث شود که فتنه های اخیر، در بدو تولد ازبین برود."
وی تاکید کرد اندیشه ائمه معصومین باید به جای اندیشه های غربی تدریس شود و اساتید نباید دچار خود کم بینی شوند.

جایگاه علما در جنگ
سپس آیت الله شفیعی بعنوان دومین سخنران پیش از دستور، در جایگاه سخنران قرار گرفت و در آستانه سی امین سالگرد جنگ هشت ساله، یاد و خاطره هشت سال ایثار و فداکاری را گرامی داشت و تاکید کرد نباید جایگاه علماء در دوران دفاع مقدس مورد غفلت قرار گیرد.

وی در پایان خواستار پیگیری مسئولین اجرایی کشور برای حل مشکلات مردم خوزستان شد.

ملت ایران قبل از ایرانی بودن، مسلمان است
در ادامه، آیت الله بهشتی سومین سخنران پیش از دستور بود که در ابتدا هتک حرمت به ساحت قرآن کریم را محکوم کرد. وی با انتقاد از قراردادن مکتب ایران به جای مکتب اسلام بیان داشت اینکه هر قومی بخواهد مکتب قومی خود را مقدم بر مکتب اسلام بدارد، اصل وحدت جامعه اسلامی متزلزل می شود. افتخار ما به ایرانی بودن بخاطر آن است که ایرانیان مکتب اسلام را پذیرفتند و ملت ایران قبل از ایرانی بودن، مسلمان است.
وی خواستار مقابله با بدحجابی در سطح عمومی جامعه شد و بر انجام صحیح امور شرعی و جلوگیری از مظاهر فساد مانند روزه خواری و بی بند و باری تاکید کرد.

پیشنهاد پارلمانی شدن انتخاب ریاست جمهوری
حجت الاسلام شاهرودی چهارمین سخنران پیش از دستور بود که خواستار احیای امر به معروف و نهی از منکر شد.

وی پیشنهاد پارلمانی شدن انتخاب ریاست جمهوری را در مجلس شورای اسلامی و یا مجلس خبرگان مطرح کرد و در ادامه افزود که بحث ولایت فقیه در بین سایر اصول قانون اساسی مظلوم واقع شده است.

وی بصیرت و شناخت انقلاب را منوط به فهم ولایت فقیه دانست.

از حاشیه های جلسه روز اول هشتمین اجلاس خبرگان رهبری، اخراج کلیه خبرنگاران بعد از اتمام سخنرانی هاشمی رفسنجانی بود .

قرار است طی دو روز برگزاری اجلاس خبرگان در تهران،‪ ۱۶‬نماینده هر یك به مدت ۱۵‬دقیقه به بیان دیدگاه‌های خود در خصوص مسایل داخلی و بین المللی بپردازند كه این نطق‌ها در جلسات محرمانه ایراد می‌شود.

هشتمین اجلاس خبرگان رهبری روزهای ٢٣ و ٢۴ شهریور ماه در ساختمان سابق مجلس شورای اسلامی برگزار می شود. 

0 comments:

ارسال یک نظر