آیت الله مکارم شیرازی: نسبت دادن مشکلات به بیگانگان و خارجی‌ها، اشتباه و خرافه است

زمانی در کشور مرسوم بود که اگر گرفتاری در داخل کشور صورت می‌گرفت آن را به خارجی‌ها،‌ آمریکا و انگلیس نسبت می‌دادند و نمی‌گفتند که ما بد عمل کردیم که این‌ها همه خرافه است. / برخی افراد سوء مدیریت و عدم موفقیت خود را به گردن نحسی و شومی می‌اندازند. اگر بخواهیم همه ناکامی‌ها را به بیگانگان نسبت داده و مسائل مربوط به سوء مدیریت را نادیده گرفت، اشتباه و خرافه است.

آیت‌الله مکارم شیرازی با انتقاد از رویه برخی مدیران مبنی بر انداختن مشکلات به گرن بیگانگان، گفت: اگر بخواهیم همه‌ ناکامی‌ها را به گردن بیگانگان بیندازیم و مسائل مربوط به سوء مدیریت را نادیده بگیریم، خطا، اشتباه و خرافه است.

به گزارش کلمه به نقل از خبرگزاری‌ها، این مرجع تقلید بعد از ظهر یکشنبه در ادامه سلسله جلسات تفسیر قرآن که در شبستان امام خمینی (ره) حرم حضرت معصومه (س) برگزار می‌شود،خاطرنشان کرد: بعضی از افراد سوء مدیریت دارند و شکست‌شان را به جای اینکه به سوء مدیریت نسبت دهند، آن را به نحسی و شومی نسبت می‌دهند که این کار صحیحی نیست.

وی ادامه داد: زمانی در کشور مرسوم بود که اگر گرفتاری در داخل کشور صورت می‌گرفت آن را به خارجی‌ها،‌ آمریکا و انگلیس نسبت می‌دادند و نمی‌گفتند که ما بد عمل کردیم که این‌ها همه خرافه است.

آیت الله مکارم شیرازی با بیان اینکه برخی افراد سوء مدیریت و عدم موفقیت خود را به گردن نحسی و شومی می‌اندازند، بیان کرد: اگر بخواهیم همه ناکامی‌ها را به بیگانگان نسبت داده و مسائل مربوط به سوء مدیریت را نادیده گرفت، اشتباه و خرافه است.

وی در ادامه با بیان اینکه زنده به گورکردن دختران در دوران جاهلیت ناشی از خرافات آنها بود، بیان کرد: وقتی خرافات وارد میدان شود منطق فرار می‌کند. یکی از خرافات فال بد و فال خوب زدن است، مثلا می‌گویند فلان شخص بد یمن است. به جای خرافات باید به خداوند توکل کرد.

این استاد حوزه اظهار داشت: یکی از گرفتاری‌های انبیاء این بود که می‌خواستند خرافات را از جمع قوم خود خارج کنند و پیامبر نیز فرموده است فال بد زدن شرک است و دوای آن توکل برخدا است.

وی در ادامه به برخی از خرافات در میان عامه مردم اشاره کرد و افزود: عطسه زدن یکی از این موارد است که وقتی شخصی به هر دلیل عطسه می‌کند فرد از روی خرافه کار خود را تعطیل می‌کند که این صحیح نسیت و در این مواقع انسان باید بگوید سرنوشت من دست خداوند است و باید بر وی توکل کنم.

این مرجع تقلید بیان داشت: فال خوب اگر برای امید دادن باشد بد نیست اما نباید به فال بد که موجب می‌شود انسان‌ها کارهای خود را تعطیل کند توجه کرد.

وی یکی دیگر را از خرافات را نسبت بدقدم و خوش قدم بودن به افراد دادن عنوان کرد و گفت: دادن چنین نسبت‌هایی به افراد و برخی از چیزها دروغ و خرافه‌ای بیش نیست.

0 comments:

ارسال یک نظر