وقتی شرح وظایف دانشگاه ها تغییر می کند


مینو طباطبایی
جرس: شرایط دانشگاه هایی که مردم آنها را با " خاک یکسان خواهند کرد "، توسط کامران دانشجو وزیر علوم دولت دهم عنوان شد. آقای دانشجو در تازه ترین سخنانش که در دانشگاه علم و صنعت بیان کرد ، این بار برای دانشگاه ها وظیفه دیگری به جز " تربیت سرباز امام زمان" نیز قائل شد.  

 

بر اساس آخرین اظهار نظر آقای دانشجو وظیفه دانشگاه ها " کادر سازی برای نظام" تعریف شده است.

 

این اظهار نظرات پی در پی بالاترین مسول دانشگاه های ایران، پس از شهریور ماه سال گذشته و اظهارات آقای خامنه ای در خصوص وضعیت علوم انسانی در دانشگاه ها، شدت بیشتری پیدا کرده است.

 

دانشگاه ها که در تاریخ سیاسی ایران همواره نقش موثری داشته اند شاید بیشتر از هر ارگان دیگری معترض و پرسش کننده از دولت ها بوده اند.

 

محدود کردن فضای دانشگاه ها و گذاشتن شروط  جدید برای  پذیرش استاد و دانشجو راهی است که دولت آقای احمدی نژاد به آهستگی و از ابتدای دولت نهم برای کنترل این نهاد آغاز کرد.

 

با این همه حوادث بعد از انتخابات دهم ریاست جمهوری در سال گذشته علتی شد برای آنکه این محدودیت ها در حرف و عمل شدت بیشتری پیدا کند.

 

دانشگاه هایی که با خاک یکسان می شوند

 

کامران دانشجو این بار به طور مشخص در سخنانش شرایط وجود داشتن یک دانشگاه در ایران را عنوان کرده است.

 

آقای دانشجو گفته است: "  اگر دانشگاهی وجود داشته باشد که در آن متدیننین، فرهنگ انتظار و فرهنگ بسیج مورد تمسخر قرار گیرد، اگر دانشگاهی وجود داشته باشد که صدای اذان ظهر در آن بلند نشود به بهانه اینکه به کلاس‌های درس آسیبی نرساند، اگر دانشگاهی وجود داشته باشد که روحانی نتواند در آن وارد شود، اگر دانشگاهی باشد که نه تنها مسجد بلکه یک نمازخانه نیز نداشته باشد که بتوان نماز جماعت را اقامه کرد...، اگر دانشگاهی وجود داشته باشد که نه تنها در تمام ماه محرم و صفر بلکه در تمام طول سال کوچکترین مراسم مذهبی نیز در آن برگزار نشود و به جایش در چهارشنبه آخر سال گفته شود که اشکال ندارد برقصید و پایکوبی کنید ... در یک کلام می‌گویم خوب است چنین دانشگاهی اصلاً وجود نداشته باشد چون اگر این دانشگاه وجود داشته باشد مردم ایران، دانشجویان، اساتید و کارکنان دانشگاه آن را با خاک یکسان می‌کنند."

 

با این همه مشخص نیست که این شروط به چه منظور توسط وزیر علوم عنوان شده است.

 

البته این تنها وزیر علوم نیست که نگرانی این چنینی از حضور دانشجویان متفاوت در دانشگاه ها دارد. آقای خامنه ای نیز دانشجویان ایران را در دو گروه  دانشجو های معتقد و "شلوغ کن ها " دسته بندی می کند.

 

"شلوغ کن ها" همان دانشجویان معترضی هستند که به نظر می رسد روی صحبت آقای دانشجو نیز با آنها است.

 

نگرانی دولت از اساتید

 

از سوی دیگر نگرانی عمده دیگر آقای دانشجو به عنوان نماینده دولت از غربی شدن دانشگاه ها است.او نگران این هست که فضای" اسلامی " دانشگاه  به فضای" لیبرال دموکراسی" تبدیل شود.

 

اما مشخص نیست که این نگرانی از کجا نشات می گیرد . در حالی که  بعد از انقلاب فرهنگی تمام کتب مورد بازبینی قرار گرفته است و بسیاری از اساتید از دانشگاه ها اخراج شدند و کسانی جای آنها را گرفتند که از فیلترهای موجود در آن زمان گذشته بودند.اما در عمل اساتید کمی هستند که نظر موافق دولت نهم و دهم را به خود جلب کرده باشند. طیف گسترده ای از اساتید دانشگاه ها که از سال 1384 مجبور به بازنشستگی شدند بیانگر این بی اعتمادی دولت به اساتید است .

 

آقای دانشجو در  سخنان پیشین خود " اعتقاد به ولایت فقیه" را شرط استخدام استادان دانشگاه‌ها دانسته و گفته بود، وظیفه دانشگاه‌ها" تربیت سرباز برای امام زمان" است.

 

وی در این رابطه گفته بود: "می‌خواهیم اساتیدی جذب کنیم که به نظام ولایت فقیه معتقد باشند، چرا که ما تعالی و تکامل را مبانی خود قرار داده‌ایم."

 

"التزام به ولایت فقیه " در حالی جزو شروط تدریس در دانشگاه ها شده است که در  سال 1343 که خبری از دانشگاه اسلامی و اساتید پیرو ولی فقیه در کشور نبود آیت الله خمینی معتقد بود که این اساتید دانشگاه ها هستند که می توانند "جوانان را از آنچه زیرپرده است" آگاه کنند.

 

بنیانگذار نظریه ولایت فقیه خود اساتید و دانشجویانی را عنصر مهم در به ثمر نشستن انقلاب اسلامی می دانست که عملا نامی هم از ولایت فقیه نشنیده بودند.

 

جایگزینی وجود ندارد

 

کامران دانشجو معتقد است که در صورت خارج شدن استادان "غیرهمسو با نظام" از جامعه دانشگاهی، به میزان مورد نیاز "افراد دلسوز" در کشور وجود دارد.

 

این در حالی است که بر اساس گزارش جدید صندوق بین‌المللی پول، ایران رتبه اول را در آمار مهاجرت نخبگان از میان 91 کشور در حال توسعه یا توسعه نیافته دنیا کسب کرده است.

 

سالانه حدود 180 هزار ایرانی تحصیل‌کرده  از کشور خارج می‌شوند. این صندوق رقم خروج حدود 180 هزار نخبه تحصیلکرده از ایران، را  به معنی خروج سالانه 50 میلیارد دلار ارز از کشور می داند.

 

 با حساب این آمار از فرار مغزها از کشور  مشخص نیست در ازای حکم بازنشستگی زود هنگام جمع کثیری از اساتید و ممنوع التدریس شدن عده ای دیگر به جرم های سیاسی و گذاشتن چنین محدودیت هایی برای جذب استاد جدید، دانشگاه های ایران چه سرنوشتی پیدا خواهند کرد.

 

گوش به فرمان رهبر

 

شاید اگر آقای خامنه ای در شهریور ماه سال گذشته  آنطور بی محابا به رشته های علوم انسانی حمله نمی کرد و زبان انتقاد به محصلین و اساتید این رشته نمی گشود، امروز کامران دانشجو که مسولیت وزارت علوم را بر عهده دارد تا این اندازه تندی در گفتگو با دانشگاهیان نداشت.

 

 تدریس بسیاری از مواد علوم انسانی در دانشگاه‌ها که از نظر رهبر ایران "منجر به ترویج شکاکیت و تردید در مبانی دینی و اعتقادی" است  و تحصیل حدود دو میلیون دانشجو در رشته‌های علوم انسانی که از نظر وی  "نگران کننده" است باعث شده است که آقای دانشجو نیز بستر سخنان تازه اش را اطاعت از رهبری بداند.

 

او گفته است که "مقام معظم رهبری فرمودند دانشگاه آماج توطئه‌های دشمن است. نباید این واقعیت را دست کم بگیریم. لذا معلمان نسبت به هشدارهای رهبری معظم انقلاب وظیفه‌ای دارند یعنی نمی توانند وظیفه خود را به حضور صرف در کلاس درس دادن بسنده کنند. مگر می‌شود ماه محرم برسد و استادی بدون گفتن یا اباعبدالله سر کلاس حاضر شود. وقتی می گوییم دغدغه دین داریم نمی‌توانیم علم و دین را از هم جدا بدانیم."

 

بر اساس همین نگاه است که آقای دانشجو صراحتا اعلام کرده است ولایتمداری تنها به حرف نیست و  از اساتید و دانشجو ها خواسته تا برای باقی ماندن بر جایگاه خود این ولایت مداری را اثبات کنند.

 

او معتقد است که " خیلی‌ها در صحنه نظر و به زبان ولایتمدار بودند اما وقتی حضرت آقا فرمودند دیگر بس است، حقیقت دیگری را شاهد بودیم."

0 comments:

ارسال یک نظر