نظر سنجی مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران: کاهش اعتماد عمومی به رسانه ملی و افزایش بینندگان ماهواره

تازه ترین نظرسنجی ها نشان می دهد اعتماد مردم به صدا و سیما در حال کاهش است و در مقابل ببنندگان شبکه های ماهواره ای افزایش می یابند.
 
 بر اساس نظر سنجی مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران، ایسپا، 40.5 درصد از پاسخ­ دهندگان، صدا و سیما را اولویت اول پیگیری اخبار اعلام کرده ­اند، با این حال 35.2 درصد افراد صدا و سیما را قابل اعتماد دانسته­ اند که این میزان در زمستان گذشته 40.5 درصد بوده­ است.

این در حالی­ است که اعتماد مردم به شبکه­ های ماهواره ­ای به 23 درصد رسیده که نسبت به گذشته افزایش داشته است.

یافته­ های دیگر این نظرسنجی نشان می­ دهد 36 درصد پاسخ­ دهندگان اخبار بی بی سی فارسی را در حد زیاد و خیلی زیاد قابل اعتماد دانسته ­اند. این رقم برای صدای آمریکا 30.3 درصد است.

همچنین بر اساس این نظرسنجی، 50.6 درصد از شهروندان تهرانی میزان پیگیری برنامه های تلویزیونی را کم و خیلی کم بیان کرده  ­اند. 25.8 درصد علت عدم پیگیری برنامه­ ها را عدم جذابیت، 18.4 درصد بی­ اعتمادی و 12.8 درصد هم استفاده از سایر منابع را دلیل عدم علاقه خود به تلویزیون اعلام کرده­ اند.

 نظرسنجی ایسپا، حاکی­ است که بیش از 50 درصد تهرانی­ ها معتقدند که بینندگان تلویزیون نسبت به قبل کاهش داشته است و تنها 24 درصد بر این باورند که مراجعه مردم به تلویزیون نسبت به قبل بیشتر شده است.

جالب این­جا است که در پاسخ سئوالی درباره میزان تماشای شبکه­ های ماهواره­ای، 79 درصد پاسخ­گویان بر این باورند که مردم خیلی زیاد و زیاد به تماشای آن می­ پردازند و در مقابل تنها سه درصد مخاطبان ماهواره را کم و خیلی کم می­ دانند.

بر اساس یافته ­های این پژوهش، فارسی وان، بی بی سی فارسی، پی ام سی، پرشیا وان و شبکه وی او ای، به ترتیب با 30 درصد، 12.2 درصد، 10.1 درصد، 4.9 درصد و 4.9 درصد جذاب­ترین شبکه­ های ماهواره ای فارسی زبان هستند.

نزدیک به 44 درصد شهروندان تهرانی دلیل استقبال از فارسی وان را جذاب و سرگرم کننده بودن برنامه های آن عنوان کرده­ اند.

تحلیل­گران ایسپا با بررسی یافته­ های نظرسنجی خود به این نتیجه رسیده­ اند که به رغم ایجاد محدودیت­ های گوناگون، ضریب نفوذ ماهواره در کشور حداقل 67 درصد است.
......................

مشروح نتایج این نظر سنجی که در اختیار جرس قرار گرفته است به شرح زیر است:
 
جامعه آماری و اندازه گیری

جامعه آماری این طرح شامل شهروندان بالای۱۸ سالتهرانیاز کلیه اقشار و گروه های اجتماعی در زمان اجرای طرح است. شیوهنمونه گیری  این نظر سنجی به صورت چند مرحله ای و در سطح شهر تهران بودهاست. لازم بهذکر است اطلاعات این نظر سنجی با ابزار پرسشنامه وبا مراجعهبه میادینگردآوری شده است.
مشخصات پاسخگویان


۱-جنسیت
جدول شماره۱: توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسبجنسیت
درصد
فراوانی
جنسیت
51.9
608
مرد
48.1
564
زن
۱۰۰
1172
کل
بر اساس نتایج بدست امده ۵۱٫۹ درصد نمونهمردو۴۸٫۱درصد زن هستند.


۲-سن
جدول شماره۲: توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب سن
درصد
فراوانی
سن
۲۲٫۷
۲۶۶
۲۵-۱۸
۲۷
۳۱۶
۳۶-۲۶
۱۹
۲۲۳
۴۵-۳۶
۱۶٫۶
۱۹۵
۵۵-۴۶
۱۴٫۷
۱۷۲
بالای۵۶
۱۰۰
۱۱۷۲
کل
حداقل سن در نمونه ۱۸سال و  حداکثر ۷۷ سال ومیانگینسنی ۳۷٫۹ سال بوده است.


۳-وضعیت تاهل
جدول شماره۳: توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسبوضعیت تاهل
درصد
فراوانی
وضعیت تاهل
۶۳٫۱
۷۳۹
متاهل
۳۱٫۶
۳۷۰
مجرد
۴٫۲
۴۹
بدون همسر (فوت شده)
۹/.
۱۰
بدون همسر(طلاق)
3/.
۴
بی پاسخ
۱۰۰
۱۱۷۲
کل
۶۳٫۱درصدمتاهل، ۳۱٫۶درصد مجرد، ۴٫۲ درصد فوت همسر بوده و۵٫۹ درصد نیزطلاقگرفته­اند.


4-  تحصیلات
جدول شماره۴: توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسبتحصیلات
درصد
فراوانی
 
۲٫۶
۳۰
بی سواد
۷٫۷
۹۰
ابتدایی
۵٫۱
۶۰
راهنمایی
۴۴٫۵
۵۲۲
متوسطهودیپلم
۳۴٫۶
۴۰۶
فوق دیپلمولیسانس
۵٫۴
۶۳
فوقلیسانس وبالاتر
۱/.
۱
بدون پاسخ
۱۰۰
۱۱۷۲
کل
بر طبق جدول فوق توزیع پاسخگویان در سطح مختلفتحصیلی بدین گونه است،۲٫۶ درصدپاسخگویان بی سواد،۷٫۷ درصد دارای تحصیلات ابتدایی،۵٫۱ درصد راهنمایی،۴۴٫۵درصد دارای تحصیلات  متوسطه و دیپلم،۳۴٫۶ درصد فوق دیپلم و لیسانی وهمچنین۵٫۴ در صد پاسخگویان نیز دارای تحصیلات فوق لیسانس وبالاتر بوده اند.
 
 
۵-وضعیت اشتغال
جدول شماره۵،توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسبوضعیت اشتغال
درصد
فراوانی
شغل
۲۳٫۵
۲۷۲
خانه دار
۵٫۴
۶۳
بیکار
۸٫۳
۹۷
بازنشسته
۱۴٫۴
۱۶۹
دانش آموز/دانشجو
۱
۱۲
سرباز
۴۷٫۴
۵۵۶
شاغل
۱۰۰
۱۱۷۲
کل
بر اساس داده های جدول شماره(۵) ۲۳٫۵ درصد ازپاسخگویانخانه  دار ۵٫۴ درصد بیکار ۸٫۳ درصد بازنشسته، ۱۴٫۴ درصد دانشآموز یادانشجو، ۱درصد سرباز  و۴۷٫۴ درصد افراد نمونه نیز شاغل در بخش خصوصیا دولتی بوده­اند.


یافته های نظر سنجی


۱- منابع پیگیری اخبار
جدول شماره ۶: توزیع فراوانی پاسخگویان را بر حسبمنابع پیگیری اخبار (اولویت اول)
 
درصد
فراوانی
منابع پیگیری اخبار
40.5
475
صداو سیما
22.1
259
شبکه­های ماهواره ای
17.5
205
روزنامه ها
10.1
118
اینترنت
7.2
84
آشنایان(دوستان، خانواده، همکاران)
0.3
4
سایر
1
12
هیچ کدام
1.3
15
بی پاسخ
۱۰۰
۱۱۷۲
کل
پاسخگویان در جواب سئوال «شما معمولا اخبار روز جامعه را از کدامیک از منابع پیگیری می­کنید؟» اولویت نخست خود را در پیگیری خبرها به ترتیب بالا اعلام کرده اند.
 
جدول شماره ۷: توزیع فراوانی پاسخگویان را بر حسبمنابع پیگیری اخبار (اولویت دوم)
 
 
درصد
فراوانی
منابع پیگیری اخبار
27.8
326
روزنامه ها
18.2
213
صداو سیما
15.5
182
آشنایان(دوستان، خانواده، همکاران)
14.2
167
شبکه­های ماهواره ای
10.2
120
اینترنت
0.3
4
سایر
0.2
2
هیچ کدام
13.5
158
بی پاسخ
۱۰۰
۱۱۷۲
کل
 
2- اعتماد به رسانه ها
پس از اطلاع از منابع پیگیری اخبار توسط شهروندان، از آنها سئوال شده است که «از بین منابع خبری به کدام یک از آنها بیشتر اعتماد دارید؟»
 
جدول 8: توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب اعتماد به رسانه ها

20 دی۱۳۸۸
30 خرداد۱۳۸۹
اعتماد به رسانه
اولویت اول
اولویت اول
درصد
درصد
فراوانی
40.5
35.2
413
صداو سیما
20.4
23.1
271
شبکه­های ماهواره ای
9.9
16.4
192
روزنامه ها
6.5
13.1
154
اینترنت
7.9
6.7
79
آشنایان(دوستان، خانواده، همکاران)
0.8
0.7
8
سایر
10.6
3.5
41
هیچ کدام
3.3
1.2
14
بی پاسخ
۱۰۰
۱۰۰
۱۱۷۲
کل
 
یافته های جدول فوق نشان می دهد که صداو سیما و شبکه های ماهواره ای همچنان که ار منابع مهم خبری اکثر پاسخگویان بوده اند، منابع مورد اعتماد آنها در اولویت اول نیز بوده اند. در مقایسه با نظر سنجی گذشته، درصد اعتماد به شبکه های ماهواره ای، روزنامه ها و اینترنت افزایش و در مقابل اعتماد به صداو سیما و آشنایان در حال کاهش است.
 
3- ارزیابی اخبار منتشر شده از شبکه های ماهواره ای
از شهروندان تهرانی سئوال شد که «اخبار منتشر شده در هر یک از شبکه های BBC , VOA  تا چه حد منطبق بر واقعیت است؟»
 
VOA
BBC  فارسی
انعکاس واقعیت
در شبکه­های ماهواره ای
دی 88
 
خرداد 89
دی 88
خرداد 89
درصد
درصد
درصد
درصد
8.6
11.8
11.2
13.3
خیلی زیاد
15.1
18.5
16.9
22.7
زیاد
16.2
12.6
16.4
13
تاحدودی
11.3
13.7
11.1
14.4
کم
15.3
11.4
15.2
10.4
خیلی کم
33.5
32
29.2
26.2
تماشا نمی کنم/ نمی دانم/ بی پاسخ
100
100
100
100
کل
2.08
2.26
2.1
2.35
میانگین
 
یافته های این جدول نشان می دهد 36 در از پاسخگویان اخبار بی بی سی فارسی را در حد زیاد و خیلی زیاد مطابق با واقعیت دانسته اند که این عدد در نظر سنجی قبل 28.1 درصد بوده است. در مقابل 24.8 درصد پاسخگویان بر این باورند که اخبار این شبکه در حد کم و خیلی کم با واقعیت مطابقت دارد.
با مقایسه میانگین های کسب شده در دو نظرسنجی، این نتیجه به دست می آید که نظر پاسخگویان نسبت به انعکاس واقعیت در شبکه های بی بی سی و وی او ای مثبت تر از گذشته شده است.
 
4- پیگیری برنامه های تلویزیونی
حدود 30 در صد از شهروندان تهرانی گفته اند که به میزان خیلی زیاد و زیاد برنامه های تلویزیون را تماشا می کنند و در مقابل 50.6 درصد پاسخ دهندگان میزان تماشای تلویزیون را کم و خیلی کم بیان کرده اند. 19.5 درصد افراد نیزتا حدودی برنامه ها را تماشا می کنند.
ب) دلایل عدم پیگیری
 
درصد
فراوانی
دلایل
39.6
235
کمبود وقت
25.8
153
عدم جذابیت برنامه ها
18.4
109
بی اعتمادی به صدا و سیما
12.8
76
استفاده از ماهواره
2.4
14
سایر
1
6
بی پاسخ
100
593
کل
داده های جدول فوق نشان می دهد دلیل عدم پیگیری برنامه های تلویزیون ایران توسط نیمی از شهروندان( بخش 4)، به ترتیب کمبود وقت، عدم جذابیت برنامه ها، بی اعتمادی به صداو سیما و استفاده از ماهواره است.


5- تغییر تعداد بینندگان تلویزیون نسبت به گذشته
درصد
فراوانی
تغییرات
50.9
596
کمتر شده
24.1
282
بیشتر شده
23.5
276
تغییر نکرده
1.5
18
نمی دانم/ بی پاسخ
100
1172
کل
همان طور که ملاحظه می شود بیش از نیمی از پرسش شوندگان معتقدند که سیما با ریزش مخاطب مواجه است و ببیندگان برنامه های تلویزیونی نسبت به قبل کمتر شده اند.


6- تماشای شبکه های ماهواره ای
میزان تماشای ماهواره توسط مردم در این بخش مورد بررسی قرار گرفته است. از پاسخگویان پرسیده شده که فکر می کنند مردم تا چه اندازه برنامه های ماهواره را تماشا می کنند؟ از بین 1172 پاسخ دهنده، 924 نفر یعنی حدود 79 درصد بر این عقیده اند که مردم خیلی زیاد و زیاد به تماشای ماهواره می پردازند. تنها 3 درصد هم اعتقاد داشته اند که میزان تماشای ماهواره کم و خیلی کم است. 13 درصد نیز میزان تماشا را متوسط ارزیابی کرده اند.


7- شبکه های جذاب ماهواره ای

درصد
فراوانی
شبکه ماهواره ای
30
352
Farsi 1
12.2
143
Bbc Persian
10.1
118
PMC
4.9
57
PERSIA 1
4.9
58
VOA
4
47
GEM
1.5
18
سایر
15.8
185
تماشا نمی کنم
16.6
194
نمی دانم بی پاسخ
100
1172
کل
بر اساس نتایج به دست آمده شبکه تلویزیونی فارسی وان در میان شبکه های دیگر لز بیشترین جذابیت برخوردار بوده است. بی بی سی فارسی، پی ام سی و صدای آمریکا در رتبه های بعدی جذابیت قرار دارند.
یافته های دیگر پژوهش هم نشان می دهد 43.8 درصد افراد، این شبکه را جذاب و سرگرم کننده می دانند، 14.1 درصد مبتذل و غیر اخلاقی و 8.7 درصد هم فارسی وان را ضعیف و غیر جذاب عنوان کرده اند.

0 comments:

ارسال یک نظر