عوامل برهم زننده کنسرتها: خودسرند یا حکومتی؟

باز هم منابع رسمی فرافکنی کردند و علت عدم برگزاری کنسرتهای حسام الدین سراج و گروه موسیقی "بیدل" در کرمانشاه را به گردن "عوامل خودسر" انداختند. پس از آن اداره کل ارشاد استان آذربایجان شرقی بطور رسمی از برگزاری کنسرت حمید رضا نوربخش و گروه "همنوازان کلهر" به سرپرستی و آهنگسازی موزیسین شناخته شده و بین المللی کشورمان "کیهان کلهر"در تبریز جلوگیری کرد و مجوز اجرا نداد. آیا می توان گفت اینجا هم گروههای خودسر مانع بودند؟ یا اینکه عوامل دولتی با عوامل خودسر همراه  عمل می کنند؟ 

در کرمانشاه 18 تیرماه گروه "انصار حزب اله" بر دروازه سالن "انتظار" که محل برگزاری کنسرت بود قفل و زنجیر زد و "صادق اشک تلخ" رئیس این گروه اعلام کرد که "از این پس شاهد جنگ خیابانی ما با فساد خواهید بود و اجازه برگزاری هیچ کنسرتی را نخواهیم داد"! سراج در این مورد گفت که این خودسریها نمی تواند بدون برنامه ریزی قبلی و خودجوش باشد، چنانکه در تبریز این اداره کل ارشاد استان بود که رسما از صدور مجوز خودداری کرد و حمید رضا نوربخش که خود عضو هیئت مدیره خانه موسیقی ایران است، گفت که این اداره به او گفته است هیچ برنامه کنسرتی در این استان مجوز اجرا نخواهد گرفت. چندی پیش همایون شجریان و گروه "همنوازان حصار" نیز نتوانستند در تبریز روی صحنه بروند. مدیر کل ارشاد در آن هنگام حضور دونوازنده زن در گروه را بهانه ای برای عدم صدور مجوز ذکر کرده بود، اما این بار بطور کلی موسیقی را تعطیل کرده است!

نوربخش که از شاگردان استاد شجریان و از خوانندگان مطرح موسیقی اصیل ایرانی است، در این مورد به خبرنگاران گفت: "از پانزده روز پیش تقاضای صدور مجوز را برای اجرای کنسرت در اول مردادماه به اداره کل ارشاد تبریز ارائه کردیم و پیش پرداخت رزرو سالن کنسرت نیز پرداخت شد. مسئولان نیز در این مورد قول مساعد دادند، ولی متاسفانه مطلع شدیم که با این درخواست موافقت نشده است و وقتی دلیل را جویا شدیم، گفتند که به هیچ گروه موسیقی برای برگزاری کنسرت مجوز داده نمی شود." نوربخش اعلام کرد که کنسرتهای تهران طبق برنامه از 23 تا 29 تیرماه در تالار وحدت برگزار خواهد شد.

دفتر موسیقی وزارت ارشاد هم محکوم می کند!؟

جالب این است که پس از تعطیلی کنسرتها در کرمانشاه، دفتر موسیقی وزارت ارشاد هم این اقدام را در بیانیه ای محکوم کرده و آنرا کار "عوامل خودسر" دانسته است! سرپرست این دفتر با ارسال نامه ای به رسانه ها نوشته است: "نظر به اتفاقات و مزاحمتهائی که توسط جمعی از افراد خودسر در محل برگزاری کنسرت گروه بیدل در شهر کرمانشاه ایجاد و درنهایت به عدم برگزاری کنسرت موسیقی گروه مذکور منجر شده است، دفتر موسیقی ضمن محکوم کردن این اقدام حمایت خود را از برنامه های موسیقیائی دارای مجوز در سراسر کشور اعلام کرده و از نهادهای مسئول انتظار دارد با انجام وظایف قانونی خود مانع از اقدامات غیر قانونی و خودسرانه شوند که باعث تضعیف فعالیتهای اصیل فرهنگی شده و ناآگانه زمینه را برای رونق بازار آثار غیر مجاز و غیر فرهنگی فراهم می نمایند."

با خواندن این نامه، سوالی که پیش می آید این است که چگونه ممکن است عواملی که دم از اطاعت از رهبری و حمایت از دولت می زنند، "عوامل خودسر" باشند؟ یکی از اعضای خانه موسیقی ایران در این مورد معتقد است همه اینها برنامه های از پیش طراحی شده دولت احمدی نژاد و وزارت ارشاد است. بعد از حمله به کنسرت گروه بیدل در کرمانشاه، اداره کل ارشاد تبریز از صدور مجوز برای گروه کلهر در تبریز خودداری و به دنبال آن دفتر موسیقی حمله به برنامه های دارای مجوز را محکوم می کند. همه اینها یعنی اینکه "عوامل خودسر" را خود حکومت بسیج می کند تا با توجه به حرکتهای آنها بتواند بهانه ای برای صادر نکردن مجوز و تعطیلی کنسرتها در شهرستانها داشته باشد. نوبت تهران هم دیر یا زود فرا می رسد!

خانه موسیقی ناراضی و نگران است

خانه موسیقی ایران در رابطه با اتفاقاتی که اخیرا در جلوگیری از اجرای کنسرتهای موسیقی در شهرهای مختلف افتاده است، بیانیه ای صادر کرد و اعلام داشت: "خانه موسیقی به عنوان تنها نهاد مدنی جامعه موسیقیدانان کشور اعلام می دارد که از روند فعلی فعالیتهای فرهنگی در حوزه موسیقی ملی ایران ناراضی و نگران است." در این بیانیه هیئت مدیره خانه موسیقی در پی اتفاقات اخیر و اعتراض بسیاری از اعضای خود مبنی بر نبود امنیت شغلی و به خطر افتادن سرمایه های مادی و معنوی آنها آورده است:

"از آنجا که انقلاب شکوهمند مردم ایران عمدتا خاستگاهی اعتقادی داشته و برای اصالت دادن به ریشه ها و غنا بخشیدن به  فرهنگ و هنر ملی نضج گرفته است و با توجه به مفاد صریح میثاق ملت ایران در قانون اساسی که در بسط و گسترش آزادی و آزادگی در مسیر تکامل و تعالی فعالیتهای فرهنگی تاکید دارد متاسفانه ما در شرایط فعلی شاهد برخی مدیریتهای سلیقه ای و بخشی نگری های  زیانبار هستیم که علنا مغایر با اصول قانون اساسی است.

بر اساس مر قانون و ضوابط و مقررات جاری کشور تمامی برنامه ها و فعالیتهای اجرایی که مجوز رسمی از مراجع قانونی دریافت می کنند لازم الاجرا بوده و همه دستگاههای انتظامی واجرایی کشور موظف به حمایت و همکاری با اینگونه برنامه ها هستند در صورتی که متاسفانه ما به عینه می بینیم که بعضا تلاش هنرمندان و موسیقیدانان  در زمینه تولید و اجرای برنامه های فرهنگی و هنری و سرمایه گذاریهای مادی و معنوی صورت گرفته آنها علی رغم دریافت مجوزبا اقدام عده ای قانون شکن به باد می رود ومایه یاس و افسردگی گروهی از هموطنان هنرمند می شود.

از سوی دیگر مخالفت شخصی مدیران ارشاد دربرخی مراکز استانها برای اجرای برنامه های موسیقایی که قبلا درمکان دیگری اجرا شده است هیچ توجیه منطقی و قانونی ندارد و تنها از برخورد سلیقه ای این مدیران حکایت دارد که مستوجب واکنش مقتضی و اصلاحی مسئولان بالا دستی است. پر واضح است که برنامه های موسیقایی که از وزارت ارشاد و یا هرمرجع قانونی مجوز دریافت می کنند برای اجرا در تمامی استانهایی که بر اساس عرف،شرع و قانون منعی برای اجرای اینگونه برنامه ها وجود ندارد می توانند به مرحله اجرا برسند و طبیعتا هیچ مدیری نمی تواند با برخورد سلیقه ای مانع اینگونه فعالیتها بشود.

خانه موسیقی بنا بر وظیفه و رسالت صنفی خویش که حمایت ازهنرمندان فعال عرصه موسیقی است ضمن محکوم کردن برخوردهای سلیقه ای مدیران واقدامات سخیف گروههای خودسر ،اعتراض خود را به این روند اعلام و از مراجع ذیصلاح و بویژه ازمقامات مسئول در وزارتخانه های ارشاد و کشورقویا انتظار دارد تا با انجام وظایف خود در جهت اصلاح این روند مخرب اقدام ودر مسیر حاکمیت قانون و بازگرداندن امنیت شغلی هنرمندان شریف و زحمتکش کشور مجدانه عمل کنند."

پیرنیاکان: با اخلالگران برخورد کنید

استاد داریوش پیرنیاکان تارنواز و موسیقی دان با سابقه ایرانی که دبیر و سخنگوی خانه موسیقی ایران است، در گفت و گوئی با خبرگزاری مهر از مدیریت سلیقه ای و برخورد خودسرانه با برنامه های موسیقایی انتقاد کرد و از مسئولان خواست با بی قانونی و اخلالگران کنسرتها برخورد کنند.

پیرنیاکان  با اشاره به وقایع اخیرگفت: "جای تاسف است که ما شاهد مدیریتهای سلیقه ای در برخی استانها و همچنین برخوردهای خودسرانه برخی افراد بی مسئولیت با برنامه های رسمی و قانونی هستیم و تاسف بارتر اینکه اینگونه اتفاقات در حضور مسئولان رخ می دهد و آنان واکنشی هم به این مسائل نشان نمی دهند." وی با ابراز خرسندی از واکنش اخیر دفتر موسیقی افزود: "ما به سهم خود از این دفتر سپاسگزاریم اما این کافی نیست و نهادهای دیگر از جمله وزارتخانه های مرتبط با این مسائل، استانداریها، فرمانداریها، نیروی انتظامی و اداره کل ارشاد در مراکز استانها هم باید نسبت به این بی قانونیها موضعگیری کنند و بر اساس وظیفه ای که دارند در مسیر حاکمیت قانون و حمایت از برنامه های فرهنگی که مجوز قانونی دارند قدم بردارند."

اما آیا ازحکومتی که خود سالهاست مستقیم و غیر مستقیم، آشکار و پنهان از کسانی با عناوینی چون "گروه فشار"، "عوامل خودسر"، "لباس شخصی"، "بسیج" و غیره برای برهم زدن تجمعات فرهنگی، هنری، اجتماعی و سیاسی مردم استفاده می کند، می توان چنین توقع منطقی و قانونی داشت؟


"سعید زندگانی"

0 comments:

ارسال یک نظر