عملیات انتحاری در زاهدان دهها کشته و مجروح بر جای گذاشت

در انفجار بزرگ مسجد جامع زاهدان، که روز پنج شنبه رخ داد و دهها کشته و مجروح بر جای گذاشت تعدادی از نیروهای سپاه پاسداران شرق کشور نیز کشته شدند. گروه جندالله که رهبر آن چندی پیش در ایران اعدام شد مسئولیت این حمله را بر عهده گرفت.

به گزارش خبرنگار جرس در زاهدان، مسجد جامع زاهدان در خيابان آزادي شهر واقع است كه خود به مثابه مركزخريد و يكي از نقاط فعال شهر به لحاظ فعاليت اقتصادي به شمار مي رود.

به گفته علی عبداللهی، معاون امنیتی وزارت کشور در این عملیات، دو انفجار رخ داد که انفجار اول انتحاری بود که بر اثر آن، تعدادی از نیروهای سپاه پاسداران کشته شدند.

ایرنا گزارش داد که انفجار اول حدود ساعت نه شب در محل در ورودی مسجد و انفجار دوم به فاصله چند دقیقه مقابل مسجد رخ داد.

پایان پنج شنبه شب گذشته، گروه جندالله با انتشار بیانیه ای در وبلاگ خود مسوولیت این حمله را برعهده گرفت. ایران عبدالمالک ریگی، رهبر سابق گروه جندالله که به "محاربه و افساد فی الارض" متهم شده بود را بامداد یکشنبه ۳۰ خرداد اعدام کرد. جندالله اعلام کرد که دو عضو "نوجوان" این گروه بنام های محمد ریگی و مجاهد عبدالباسط ریگی این عملیات انتحاری را در جمع ماموران سپاه که در حسینیه زاهدان مشغول برگزاری همایش روز پاسدار بودند انجام دادند.

حسینعلی شهریاری، نماینده زاهدان در مجلس نیز تایید کرد که انفجارهای پنجشنبه انتحاری بود. وی گفت: "در انفجار اول سه یا چهار نفر شهید می‌شوند چرا که انفجار اول در جلوی درب ورودی مسجد رخ می‌دهد اما چند دقیقه بعد که مردم برای کمک‌رسانی می‌آیند و در آن شلوغی فرد دومی می‌آید و با عملیات انتحاری انفجار دوم رخ می‌دهد."

گروه جندالله در این بیانیه بر ادامه مبارزات خود تاکید کرد.

چندی پیش عبدالمالک ریگی، رهبر سابق این گروه، پس از دستگیری به اتهام تشکیل جندالله، ۱۵ فقره آدم ربایی مسلحانه، قتل عمدی ده ها نظامی و غیرنظامی، سرقت مسلحانه و موارد متعدد دیگری به اعدام محکوم شد.

به گزارش بی بی سی این گروه در مهر ماه گذشته دو نفر از فرماندهان سپاه پاسداران را در حمله ای انتحاری از پای درآورد.

بی بی سی می گوید: در مورد سازماندهی و منابع این گروه اطلاع دقیقی در دست نیست اما به گفته مقام های ایرانی، افراد مسلح جندالله در داخل خاک پاکستان مستقر هستند، گروگان های خود را با عبور از مرز به داخل این کشور می برند و عملیات خود در داخل ایران را از آنجا سازمان می دهند.

حمله ۲۶ مهر (۱۸ اکتبر) در گردهمایی سران طوایف و قبایل در منطقه "پیشین" (در حد فاصل شهرستان های سرباز و چابهار در جنوب سیستان و بلوچستان) رخ داد و بیش از ۲۹ کشته و ده ها زخمی برجای گذاشت.

اخبار مربوط به فعالیت گروه جندالله در مناطق جنوب شرق ایران از حدود شش سال پیش انتشار یافته و در این مدت، این گروه مسئول یک رشته حملات مسلحانه، آدم ربایی، قتل و بمب گذاری در این مناطق شناخته شده است.

از جمله اقدامات این گروه، عملیات تاسوکی در اسفندماه سال ۱۳۸۴ است که در جریان آن، افراد مسلح با بستن جاده زابل به زاهدان در نزدیکی پاسگاه تاسوکی، اتومبیل های عبوری را متوقف کردند و بیست و دو تن از سرنشینان آنها را کشتند.

گروه جندالله کشته شدگان را عوامل دولتی و امنیتی توصیف کرد اما منابع دولت ایران گفتند که اکثر قربانیان این حمله از افراد عادی بوده اند.

در خرداد ماه سال جاری هم انفجاری در مسجد امیرالمومنین زاهدان رخ داد که در جریان آن، ۲۵ نفر کشته و شماری زخمی شدند و جندالله مسئول آن اعلام شد.

0 comments:

ارسال یک نظر