در نامه به اتحادیه بین المللی کارگران : تشکل های کارگری ایران: دولت ایران به هیچ یک از کنوانسیون های بین المللی پایبند نیست

تشکلهای صنفیِ سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه، سندیکای کارگران نیشکر هفت تپه، اتحادیه آزاد کارگران ایران، هیئت بازگشائی سندیکای کارگران فلز کار مکانیک و انجمن صنفی کارگران برق و فلز کرمانشاه، پیام همبستگی مشترکی به مجمع عمومی کنفدراسیون اتحادیه بین المللی کارگران ارسال کرده و خاطرنشان کرده است که دولت جمهوری اسلامی به هيچيک از کنوانسیون های بين‌المللی و حقوق بنيادی کارگران پايبند نبوده و طی يک سال گذشته نیز، تحدید و فشار بر معدود تشکل های موجود کارگری در ايران را تشديد کرده است.

به گزارش سامانه خبری اخبار روز، این تشکل های کارگری ایران در نامه خود که روز جمعه چهارم تیرماه به کنگره کنفدراسيون بين المللی اتحاديه های کارگری جهان (در کانادا) ارسال داشته اند، از وضعیت سخت جنبش کارگری در ایران خبر داده و متذکر شده اند "بر اساس مقاوله نامه های سازمان بين المللی کار، آی ال او، که ايران آنها را امضا کرده و ملزم به رعايت آنها است، " کارگران و کارفرمايان بايد اين حق را داشته باشند که تشکل های خود را به انتخاب خود و بدون کسب اجازۀ قبلی ايجاد کنند يا به چنين تشکل هايی بپيوندند."

آنها همچنین خاطرنشان کرده اند "کارگران در مقابل اقدامات تبعيض آميز ضد اتحاديه ای در رابطه با شغل خود بايد از مصونيت کافی برخوردار باشند و کارگران مشمول قانون کار نیز بتوانند با رعايت مقررات قانونی و آئين نامه مربوط مبادرت به تشکيل انجمن صنفی کنند."

تشکل های کارگری فوق الذکر، در نامه خود یادآورشدند که "وزير کار و امور اجتماعی دولت احمدی نژاد و معاونانش بارها گفته اند که در دوره فعاليت دولت های محمود احمدی نژاد، تعداد نهادهای کارگری در ايران افزايش بسيار زيادی داشته است."


متن این نامه به شرح زیر می باشد:

همانطوری که در نزدیک به یک دهه گذشته با حمایتهایتان ما را یاری کرده‌اید و در جریان مسائل و مشکلات حاد ما بوده اید و هستید، میخواهیم به اطلاع شما برسانیم جنبش کارگری ایران در یکی از سخت ترین دوران خود بسر میبرد.
دولت ایران نه تنها در طول حیات خود به هیچیک از توافقات بین‌المللی و حقوق بنیادی کارگران پایبند نبوده است، بلکه در یک سال گذشته با توجه به اوضاع سیاسی جاری در ایران، شرایط را فراهم دیده است تا تعرضی هر چه بیشتر را به پایه ای ترین حقوق کارگران سازمان دهد و در صدد یورش بیش از پیش به معدود تشکل های موجود کارگری در ایران بر بیاید.

همکاران ما آقایان سعید ترابیان و رضا شهابی از سوی نیروهای امنیتی در روز روشن و بدون نشان دادن هیچ حکمی و با وارد آوردن اتهامات واهی در حضور خانواده هایشان، در خانه و محل کار خود دستگیر می‌شوند و نزدیک به دو هفته است خانواده ها و همکارانشان از سرنوشت آنان هیچگونه اطلاعی ندارند. همچنین طی هفته های گذشته دو نفر دیگر از فعالین کارگری آقایان علیرضا اخوان و بهنام ابراهیم زاده دستگیر و به نقطه نامعلومی منتقل شده اند.

آقایان منصور اسانلو و ابراهیم مددی بمدت سه سال است بدلیل ایجاد سندیکا در زندان بسر میبرند و در طول این مدت نه تنها مرخصی نداشته‌اند بلکه حتی از مراقبتهای پزشکی نیز محروم بوده اند و در زندانهای خطرناک نگهداری می‌شوند.

اعضای هیئت مدیره سندیکای کارگران نیشکر هفت تپه بخاطر فعالیتهای صنفی نه تنها ماهها به زندان افکنده شدند بلکه از کار خود نیز اخراج شده اند و اعدام فرزاد کمانگر، دستگیریهای بی مورد، آزار و اذیت و صدور حکم زندان و شلاق برای فعالین معدود تشکلهای کارگری موجود در ایران، شرایط بسیار نگران کننده ای را برای آنان و هر نوع فعالیت بسیار ساده صنفی پدید آورده است.

همکاران معلم نه تنها خودشان بلکه خانواده و عزیزانشان نیز بخاطر این مشکلات در رنج هستند و بسیاری از آنان یا در زندان و یا در حال رفتن به زندان می باشند.

دوستان و همکاران!
ما امسال شاهد آن بودیم که در نشست "آی آل او" دولت ایران نه تنها بیشتر مواخذه نشد بلکه پاداش هم نصیب اش گردید و نامش از لیست ویژه "آی ال او" برداشته شد. ما میدانیم که شما از تمامی امکانات خود استفاده میکنید و تلاش دارید جنبش کارگری ایران فدای زد و بند های اقتصادی و سیاسی دولت ها قرار نگیرد.

ما ضمن ارج نهادن به تلاشهای تاکنونی شما در حمایت از کارگران ایران از شما میخواهیم و انتظار داریم بیش از گذشته به حمایتهای خود از کارگران ایران ادامه دهید و در همبستگی با آنان گامهای بزرگتری برای عقب راندن شرایط تحمیل شده بر کارگران ایران بردارید.

کارگران برای دستیابی به مطالبات انسانی خود ابزاری جز همبستگی طبقاتی ندارند و ما با تاکید بیش از پیش بر همبستگی بین المللی طبقه کارگر، دست شما را می فشاریم و درودهای گرم و بیکران خود را نثار مجمع عمومی در حال برگزاری شما میکنیم.

گفتنی است رادیو فردا نیز گزارش داده است بحث تشکل های کارگری و آزادی فعاليت آنها در گزارش کميته آزادی تشکل سازمان بين المللی کار، آی ال او، مورد توجه قرار گرفته و اين کميته خواستار آزادی فعاليت تشکل های کارگری و به رسميت شناخته شدن اين موضوع از سوی دولت جمهوری اسلامی شده است.

کميته آزادی تشکل سازمان بين المللی کار در گزارش مربوط به ايران از دولت جمهوری اسلامی خواسته است تا تضمين دهد که اعضای تشکل های کارگری تحت فشار قرار نخواهند گرفت و در عين حال، خواستار آن شده است تا به آزار و اذيت اعضای سنديکای کارگران شرکت واحد اتوبوس رانی تهران و حومه پايان يابد.

بازداشت های ماههای اخير در ايران، با انتقاد گسترده کنفدراسيون بين المللی اتحاديه های کارگری، فدراسيون جهانی کارگران حمل و نقل و نيز سازمان عفو بين الملل مواجه شده است.

لازم به ذکر است میرحسین موسوی، به مناسب اول مه، روز جهانی کارگر، در پیامی ویدئویی گفته بود " افزایش تورم، پایین آمدن تولید، فساد روز افزون، رواج دروغ و سوءمدیریت، حقوق معوقه کارگران، تعطیلی کارخانه‌ها و با کاهش تولید کارخانه از مسائلی است که ایران امروز با آن درگیر است." وی برای برون رفت از وضع موجود تاکید کرده بود "بدون انجام یک انتخابات آزاد غیر گزینشی، رقابتی ، بدون آزادی مطبوعات، زندانیان و تشکلهایی که از منافع صنفی و ملی راه دیگری وجود ندارد و این راه متعلق به همه است و رفتن به این سمت به نفع کارگران‌، معلمان، بازاریان، روحانیون و همه ملت ایران است."

0 comments:

ارسال یک نظر