معاون سیما مدعی شد: شبكه‌های فارسی‌زبان خارج از ایران رقیب چندانی برای ما نیستند

مرتضی میرباقری، معاون سیما گفت: برخی شبكه‌های فارسی‌زبان خارج از ایران دچار سوءتفاهم شده‌اند چرا كه اصولا ما آنها را رقیبی كه بخواهند در كار ما اخلال ایجاد كنند، نمی‌دانیم.

به گزارش فارس، مرتضی میرباقری در پاسخ به این سوال كه رویكرد تلویزیون در مقابل یكسری شبكه‌های فارسی‌زبان كه رویكرد اصلی آنها پخش فیلم و سریال‌های مبتذل با دوبله فارسی برای جذب مخاطبان فارسی‌زبان است، چیست؟ گفت: مهم‌ترین كاری كه ما می‌توانیم انجام بدهیم، عبارت از این است كه تمامی سرمایه‌هایی را كه در عرصه نمایش در ایران وجود دارد، شناسایی كرده و ساماندهی و سازماندهی كنیم و با هماهنگی‌هایی كه انجام می‌دهیم، آنها را مشغول تولید فعالیت‌های نمایشی كنیم كه در حال حاضر این اتفاق دارد می‌افتد.

وی ادامه داد: در تلویزیون جمهوری اسلامی ایران در طول سال 250 فیلم تلویزیونی ساخته می‌شود. این تعداد 250 كارگردان می‌خواهد و هیچ كارگردان فیلم‌تلویزیونی‌سازی در ایران نیست كه تلویزیون جمهوری اسلامی، كاری برای ساخت به او نداده باشد. در حال حاضر 70 مجموعه تلویزیونی در حال ساخت از نوع الف، الف ویژه، مناسبتی، رمضان، محرم و ... داریم. ده ها كارگردان، صدها تهیه كننده و هزاران بازیگر در برنامه‌های ما مشغول به كار هستند.

معاون سیما ادعا کرد: شاید اگر تأسیس این شبكه‌های فارسی، 4 الی 5 سال پیش اتفاق می‌افتاد، یك نگرانی وجود داشت كه ظرفیتی هست چرا از آن استفاده نمی‌شود؟ ولی در حال حاضر می‌بینیم كه از این ظرفیت به خوبی استفاده می شود. وقتی كارگردان‌ها نیز فعالیت می‌كنند، كارهای‌شان ارتقاء پیدا كرده و پخته‌تر می‌شوند. ما در اكثر كارهایمان چندین بازیگر جدید معرفی می‌كنیم. این نشان می‌دهد كه یك بازار كار بزرگی در برنامه های نمایشی به وجود آورده‌ایم.

میرباقری در ادامه، اظهار داشت: همچنین مسئله مهم‌تر این كه این برنامه‌های ما چقدر بیننده دارند؟ نظرسنجی‌های ما نشان می‌دهند كه برنامه‌های نمایشی تلویزیون جمهوری اسلامی ایران با یك فاصله بسیار زیاد با برنامه‌های نمایشی در آن سوی مرزها - چه دوبله شده باشند و چه دوبله نشده باشند- قرار دارند و این فاصله در میزان تماشاگران، امری محرز است.

وی افزود: مهم‌ترین مزیت نسبی كه ما در برنامه‌سازی خود داریم، این است كه برنامه‌های ما متناسب با ذائقه مخاطبان و فرهنگ آن‌ها است. مخاطبان ما شاید از سر كنجكاوی چیزی را كه تازه به بازار آمده ببینند، اما تداوم پیدا نمی‌كند. این سؤتفاهم برای برخی و برخی از شبكه‌های خارجی پیش آمد كه اقبال اولیه از سر كنجكاوی، یعنی یك استقبال دائمی و مستمر. درحالی كه چنین چیزی نیست و شما می‌دانید كه ما در برخی مقاطع سال هم سعی می‌كنیم به خاطر شرایط، برنامه‌های نمایشی را انبوه نكنیم. مخصوصا ماه اردیبهشت و خرداد كه فصل امتحانات دانش آموزان است. این ایام امكان دارد برخی شبكه‌های خارجی مورد توجه كنجكاوانه قرار بگیرند و دچار سؤتفاهم شوند كه مخاطبان بسیاری دارند.

وی گفت: پس برهمین اساس ما در این زمینه هوشیاریم و می‌دانیم كه سایر شبكه‌ها در حال انجام چه كارهایی هستند و آنها را زیر نظر داریم و نقاط ضعف‌شان را می‌شناسیم اما اصلا آنها را رقیبی كه بخواهد در كار ما اخلال ایجاد كند، نمی‌دانیم چون آنها، اصلا قابل مقایسه با آنچه ما عرضه می‌كنیم، نیستند.

میرباقری گفت: ما همین الان كه شروع به پخش آثار نمایشی كرده‌ایم، می‌دانیم كه مخاطبان بسیاری خواهیم داشت. در عین حال، ما در كنار مدیریت عوامل تولید، باید آثار فاخری تولید كنیم و ذائقه مخاطبان خود را ارتقاء بدهیم تا آثار مبتذل آنها، كسی را جذب نكند

0 comments:

ارسال یک نظر