زد و خورد شدید در اعتراضات روز عاشورا در ایران

عاشورا تهران

گزارش های تأیید نشده از کشته شدن ۴ نفر از معترضان در تهران و درگیری‌های شدید در اصفهان، نجف آباد، شیراز و اردبیل حکایت دارد.

پارلمان نیوز، پایگاه خبری فراکسیون اقلیت مجلس شورای اسلامی و سایت "کلمه"، پایگاه خبری نزدیک به میرحسین موسوی نوشته اند که سید علی حبیبی موسوی خامنه، خواهر زاده میرحسین موسوی در میان کشته شدگان است.

بر اساس این گزارش، آقای موسوی به بیمارستانی که جسد خواهرزاده اش در آن نگهداری می شود رفته است.

شاهدان عینی به خبرنگاران خبرگزاری های بین المللی در تهران گفته اند که کشته شدن چهار نفر از معترضان را دیده اند.

سایت اینترنتی جرس، پایگاه خبری نزدیک به معترضان هم از کشته شدن چهار نفر در تهران خبر داده است.

یک شاهد عینی به بی بی سی فارسی گفت که کشته شدن سه نفر از معترضان را در نزدیکی چهارراه کالج در مرکز تهران به چشم دیده است.

شاهد عینی دیگری در همین مورد به بی بی سی گفت: "یک نفر از کشته شدگان مردی پنجاه ساله بود که مردم معترض جنازه او را روی دست می بردند، اما در چهارراه ولی عصر نیروهای نظامی جنازه را از دست مردم گرفتند".

به گفته این شاهد عینی، "بعد از آن جنازه این مرد حدود نیم ساعت در کنار خیابان گذاشته شده بود و سرانجام نیروهای نظامی آن را با خود بردند".

به گفته این شهروند تهرانی، "جنازه این فرد در حالی نیم ساعت در گوشه خیابان بود که آمبولانس در کنارش ایستاده بود".

این در حالی است که خبرگزاری ایسنا در ساعت ۱۵:۳۳ به نقل از فرمانده پلیس تهران نوشت: "تا کنون خبری از کشته شدن کسی در تجمعات امروز به پلیس نرسیده است".

خبرگزاری فارس، یکی از خبرگزاری های حامی دولت ایران هم در خبر خود از حوادث امروز تهران، به نقل از یک "منبع انتظامی" نوشته است که گزارشی از کشته شدن افراد معترض در اختیار پلیس نیست.

از سوی دیگر سرتیپ احمدرضا رادان، جانشین فرمانده کل نیروی انتظامی ایران گفته است که ۱۰ تا ۱۵ نفر از "افراد خودسر" در جریان حوادث روز عاشورا در تهران بازداشت شده اند.

از سخنان آقای رادان که با خبرگزاری ایسنا گفت و گو کرده است، چنین بر می آید که این افراد از مأموران بسیجی بوده اند که بدون "مأموریت سازمانی" با معترضان برخورد کرده اند.

خبرگزاری ایلنا هم از بازداشت تعداد نامعلومی از معترضان در جریان حوادث روز عاشورا خبر داده است.

خبرگزاری رسمی دولت ایران (ایرنا) نوشته است که حامیان میرحسین موسوی چند خیابان اصلی پایتخت ایران را برای چند ساعت بستند، اما نیروی انتظامی آنها را متفرق کردند.

پلیس برای متفرق کردن جمعیت در تهران از گاز اشک آور و باتوم استفاده کرده و معترضان موتورهای مأموران بسیج و نیروی انتظامی را به آتش کشیده اند.

یک شاهد عینی به بی بی سی فارسی گفت که مأموران امنیتی در تقاطع خیابان های زرتشت و فلسطین در تهران، یکی از معترضان را با گلوله زدند و با خودروی پاترول از روی او رد شدند.

به گفته این شاهد، گروهی از مردم معترض در بیمارستان مهر پناه گرفته اند و مأموران پلیس می کوشند که آنها را از بیمارستان خارج کنند.

گفته می شود معترضان از بیم انتقال یافتن مجروحان به بازداشتگاه، از تحویل دادن آنها به آمبولانس ها اجتناب می کنند.

شاهد عینی دیگری به بی بی سی فارسی گفت که معترضان یک خودروی نیروی انتظامی را در نزدیکی چهارراه کالج در مرکز تهران واژگون کرده اند.

اعتراضات در شهرهای دیگر ایران

گزارش هایی هم از درگیری میان معترضان و نیروهای انتظامی و امنیتی در نجف آباد، اصفهان، شیراز و اردبیل منتشر شده است.

تهران

سایت نوروز، پایگاه خبری جبهه مشارکت ایران اسلامی گزارش داده است که مأموران انتظامی و امنیتی از گردآمدن عزاداران معترض در مسجد اعظم محله حسین آباد اصفهان جلوگیری و خانه آیت الله جلال الدین طاهری اصفهانی را هم محاصره کرده اند.

این سایت نوشته است که نیروهای امنیتی با باتوم، گاز اشک آور و گاز فلفل به معترضان حمله کرده اند.

یک خبرنگار هم از نجف آباد به بی بی سی فارسی گفت که درگیری های شدیدی در این شهر میان عزاداران معترض و مأموران حکومتی روی داده است.

سایت جرس از شیراز گزارش داده است که مأموران انتظامی و لباس شخصی به راهپیمایی مسالمت آمیز معترضان هجوم آورده اند و این راهپیمایی را به خشونت کشیده اند.

تصاویری هم از تجمع اعتراضی عزاداران در اراک در شبکه های اجتماعی اینترنتی منتشر شده است.

دولت ایران خبرنگاران خارجی را از پوشش مستقیم این تجمعات منع کرده است.

سایت های نزدیک به جناح اصلاح طلب در ایران از صبح روز یکشنبه گزارش داده بودند که پلیس و نیروهای امنیتی حضوری محسوس در خیابان های تهران دارند.

این سایت ها نوشته بودند که صدها پلیس ضد شورش و مأمور امنیتی در میدان هفت تیر، خیابان انقلاب و نزدیکی بازار مستقر شده اند.

پیش از ایام محرم نیروی انتظامی هشدار داده بود که اگر کسانی در حاشیه عزاداری محرم دست به "کارهای خلاف امنیت" بزنند آنهار را دستگیر خواهد کرد.

این در حالی است که خبرگزاری کار ایران از قول سرتیپ اسماعیل احمدی مقدم نوشته است: "مادامی که رفتار معترضان توام با بی قانونی و تخریب و اغتشاش نشود، ما به دادن تذکر و مدارا بسنده می کنیم."

آقای احمدی مقدم در پاسخ به سئوالی در باره برخوردهای نیروی انتظامی در حوادث بعد از انتخابات گفت: "سیاست و رویه نیروی انتظامی در این خصوص کاربرد و استفاده از خشونت حداقلی است."

فرمانده نیروی انتظامی در عین حال تاکید کرده که اگر "حرکت ها به سمت تخریب و اغتشاش پیش برود، با این حرکت ها به صورت قاطعانه برخورد خواهیم کرد."

مأموران پلیس در درگیری های روز شنبه (تاسوعا) نیز برای متفرق کردن معترضان از باتوم و گاز اشک آور استفاده کردند.

در این روز در چند شهر دیگر ایران از جمله اصفهان هم درگیری هایی صورت گرفت.

مراسم عاشورای امسال مصادف با هفتمین روز درگذشت آیت الله منتظری، رهبر معنوی مخالفان است.

0 comments:

ارسال یک نظر