اعتراضات روز عاشورا و سکوت خبرگزاری های داخلی

خبرگزاری های داخلی ایران در برابر درگیری های گسترده معترضان در روز عاشورا سکوت کرده و فقط دو خبرگزاری نزدیک به دولت عصر روز یکشنبه ششم دی چند خبر کوتاه در این زمینه منتشر کردند.

خبرگزاری نیمه رسمی فارس که به سپاه پاسداران ایران و دولت نزدیک است، در حوالی ساعت دو بعد از ظهر اولین خبر مربوط به درگیری های تهران را در حالی منتشر کرد که تصاویر ویدیویی زیادی در سایت هایی نظیر یوتیوب در این زمینه منتشر شده بود.

خبرگزاری فارس، در عنوان خبر خود نوشته بود که "در پی برگزاری جشن عاشورا از سوی حامیان موسوی و خاتمی: عزاداران حسینی حرمت شکنان عاشورا را متواری کردند."

خبرگزاری فارس معترضان را افرادی "فریب خورده و آشوبگر" معرفی و آنها را متهم کرد که شعارهای "ضد انقلابی و ساختارشکنانه" می دادند و "در خودروهای خود بسان مراسم عروسی بوق می زدند. برخی نیز در تجمع هلهله و شادمانی و خرابکاری می کردند."

در این زمان خبرگزاری های بین المللی و سایت های نزدیک مخالفان دولت از کشته شدن چهار نفر در درگیری های تهران خبر می دادند اما خبرگزاری فارس،رسانه ها را به "بزرگنمایی آشوب در برخی خیابانها و دمیدن در صحنه اغتشاش" متهم کرد و نوشت که این رسانه ها می گویند که "این حوادث چند کشته داشته است."

این خبرگزاری از قول یک مقام نیروی انتظامی کشته شدن معترضان را تکذیب کرد و نوشت :"در حال حاضر شرایط آرامی در تهران حاکم است."

با آنکه خبرگزاری ها و رسانه های خارجی با محدودیت شدید خبررسانی در داخل ایران مواجهند با این حال، این رسانه ها از قول شاهدان عینی در اولین ساعات روز، خبر درگیری ها را منتشر کرده و شبکه های تلویزیونی نظیر الجزیره نیز از کشته شدن چهار نفر در درگیری های تهران خبر داده بودند.

بعد از آن خبرگزاری دولتی ایران - ایرنا که تا ساعت نزدیک به سه بعد از ظهر سکوت کرده بود گزارشی منتشر کرد و در آن درگیریها را به "تلاش بقایای فرقه موسوی برای اخلال در عزارداری مردم" نسبت داد.

در گزارش کوتاه خبرگزاری دولتی ایران سعی شده بود درگیریها را به حامیان میرحسین موسوی نسبت داده که "ظهر عاشورا چند خیابان پایتخت را آشوب کشانده و ضمن آسیب زدن به اموال عمومی عزاداران حسینی و شهروندان تهرانی را دچار زحمت کردند."

خبرگزاری دولتی ایران تاکید کرده بود که نیروی انتظامی از قبل در جریان "تحرکات" بوده و در خیابانهای تهران مستقر شده بود و برای همین "اقدام به متفرق کردن سوء استفاده کنندگان کردند و ساعتی پس از ظهر عاشورا اغلب مسیرهای اصلی را تحت کنترل در آورده و اوضاع در خیابانهای تهران به حالت عادی بازگشت."

کشته شدن افراد

در حالی که خبرگزاری مهر در مقابل درگیریهای پایتخت سکوت اختیار کرده بود، خبرگزاری دانشجویان ایران - ایسنا در ساعت سه و نیم بعد از ظهر از قول سرتیپ عزیزالله رجب زاده فرمانده نیروی انتظامی تهران کشته شدن افراد در درگیریها را تکذیب کرد.

آقای رجب زاده گفت که "پلیس هیچ تیراندازی در تهران نداشته و ماموران حاضر سلاح جنگی به همراه ندارند."

خبرگزاری کار ایران نیز که تا عصر روز شنبه سکوت کرده بود خبر کوتاهی منتشر کرد و در آن از قول یک مقام مسئول پلیس پایتخت در باره کشته شدن تعدادی از افراد نوشت:" هنوز چیزی به ما (پلیس) اعلام نشده است."

به گفته این مقام پلیس، موضوع کشته شدن افراد "در حال بررسی است."

تصاویر ویدیویی و عکس هایی که از صحنه درگیریها منتشر شده است یک فرد را نشان می دهد روی زمین دراز کشیده و سرش آسیب دیده است. این تصاویر مشخص نمی کند که آیا این فرد جان باخته یا هنوز زنده است.

تصویر دیگری که از میدان ولی عصر منتشر شده فردی را نشان می دهد که سر وصورتش خون آلود است و مردم در حال کمک به وی هستند اما مشخص نیست که این فرد زنده است.

عصر روز یکشنبه در حالی که تصاویر منتشر شده در رسانه ها و سایت ها ابعاد گسترده درگیری های تهران را نشان می داد، خبرگزاری هایی همچون فارس سعی در کوچک جلوه دادن ابعاد حادثه داشتند و این خبرگزاری در گفتگو با مجتبی ذوالنور جانشین نماینده ولی فقیه در سپاه تهدید کرد که "صبر مردم و نظام اندازه ای دارد."

آقای ذوالنور به معترضان هشدار داد که اگر به مسیر خود ادامه دهند و به آغوش ملت باز نگردند "عاقبتی جز نابودی ندارند."

در همین زمان خبرگزاری دولتی ایران، ایرنا، خبر دیگری منتشر کرد و نوشت که تعدادی از عزاداران روز عاشورا بعد از اتمام مراسم عزاداری در دانشگاه تهران "اغتشاشگران" را "فراری داده و "آتش فتنه را خاموش کردند."

این خبرگزاری به آتش کشیده شدن چند خوردوی شخصی و یک خودروی نیروی انتظامی و یک کانکس پلیس را تائید کرده و نوشته که معترضان، سنگهایی را که شهرداری برای سنگفرش خیابانها آماده کرده بود، به سمت نیروی انتظامی پرتاپ کرده اند.

در ساعات اولیه شب خبرگزاری ایلنا از قول سرتیپ رجب زاده نوشت که تعدادی از تجمع کنندگان روز عاشورا در تهران دستگیر شده اند "اما آمار دقیق دستگیری ها هنوز جمع بندی نشده است."

0 comments:

ارسال یک نظر